Miljöförgiftad fisk - lättläst

Fisk är nyttig mat.
Men feta fiskar från vissa sjöar, älvar och hav
innehåller gifterna dioxin och PCB.
Gifterna kan vara skadliga för barn
och för dig som är ung, gravid eller vill bli gravid.
På den här sidan kan du läsa
om vilka fiskar du bör undvika.

Vilka fiskar kan vara giftiga?

Lax

Vild lax från de här haven och sjöarna kan innehålla
höga halter av miljögifterna dioxin och PCB:

  • Östersjön
  • Bottniska viken
  • Vänern
  • Vättern
  • älvarna i Sverige.

Därför ska du bara äta sådan lax
högst två till tre gånger per år om du är

  • barn
  • ung
  • gravid eller vill bli gravid.

Andra personer kan äta den en gång i veckan.

Lax från affären

Laxen som du kan köpa i matbutiker
är oftast odlad,
eller fångad i andra hav än Östersjön.
Odlad lax innehåller mindre miljögifter.
Läs alltid på förpackningen
var fisken kommer ifrån.
Du kan också fråga de som jobbar i matbutiken.

Strömming, sill och böckling

Strömming och sill som är fiskade i Östersjön eller Bottniska viken
kan innehålla höga halter av miljögifterna dioxin och PCB.
Det gäller också böckling, som är rökt sill eller strömming.

Därför bör du bara äta sådan strömming och sill
högst två till tre gånger per år om du är

  • barn
  • ung
  • gravid eller vill bli gravid.

Andra personer kan äta fisken en gång i veckan.

Sill från affären

Sill som du kan köpa i matbutiken
kommer oftast inte från Östersjön.
Därför innehåller den inte lika mycket miljögifter.
Men läs alltid på förpackningen
var fisken kommer ifrån.
Du kan också fråga de som jobbar i butiken.

Stömming och sill är samma sorts fisk

Är strömming och sill samma sak?
Strömming och sill är samma sorts fisk.
Söder om Kalmar kallas fisken sill
och norr om Kalmar kallas den strömming.

Öring

Vildfångad öring från de här haven och sjöarna kan innehålla
höga halter av miljögifterna dioxin och PCB:

  • Östersjön
  • Bottniska viken
  • Vänern
  • Vättern.


Därför ska du bara äta sådan öring
högst två till tre gånger per år om du är

  • barn
  • ung
  • gravid eller vill bli gravid.

Andra personer kan äta öring en gång i veckan.

Röding

Vildfångad röding från Vättern kan innehålla
höga halter av miljögifterna dioxin och PCB.
Därför bör du bara äta sådan röding
högst två till tre gånger per år om du är

  • barn
  • ung
  • gravid eller vill bli gravid.

Andra personer kan äta röding en gång i veckan.

Sik

Vildfångad sik från Vänern och Vättern
kan innehålla höga halter av miljögifterna dioxin och PCB.
Därför bör du bara äta sådan sik
högst två till tre gånger per år om du är

  • barn
  • ung
  • gravid eller vill bli gravid.

Andra personer kan äta sik en gång i veckan.

Ål

All ål kan innehålla höga halter av miljögifterna dioxin och PCB.
Därför bör du bara äta ål
högst två till tre gånger per år om du är

  • barn
  • ung
  • gravid eller vill bli gravid.

Andra personer kan äta ål en gång i veckan.

Därför är dioxin och PCB skadligt för hälsan

Ämnena dioxiner och PCB är gifter
som människors kroppar har svårt att bryta ner.
Därför kan de lagras i kroppen under hela livet.
Foster eller barn som får i sig dioxiner och PCB
kan få problem när de är vuxna.

Hos vuxna kan ämnena påverka

  • spermiekvaliteten
  • hormonerna i sköldkörteln
  • emaljen på tänderna.


Man misstänker också att ämnena kan

  • påverka hjärnans utveckling
  • försämra immunförsvaret
  • göra människor sjuka i cancer.

PCB och dioxin är extra skadliga för foster och spädbarn

Det är särskilt viktigt för flickor och kvinnor
att få i sig så lite miljögifter som möjligt.
Det är för att gifterna kan lagras i kroppen i många år
och sedan föras vidare till barnet när du är gravid.

  • Dioxin och PCB kan föras över till foster via moderkakan.
  • Ammande spädbarn kan få i sig gifterna via bröstmjölk.

Foster och spädbarn är extra känsliga
eftersom de växer och utvecklas.

Andra miljöföroreningar i fisk

En del fisksorter kan även innehålla för mycket av miljöföroreningarna
kvicksilver och PFAS.

Ät fisk på ett hållbart sätt

Så här kan du välja fisk som är bra för miljön:

  • Leta efter miljömärkningar som MSC, ASC och KRAV.
    De visar att fisken kommer från hållbart fiske.
  • Använd WWF:s fiskguide.


Fisk och skaldjur är vilda djur
och vissa arter hotas av utfiskning.
Det betyder att människan har fiskat för mycket.
Dessutom kan vissa sätt att fiska och odla fisk
också skada miljön.
Därför är det bra att inte äta för mycket fisk.

Men om vi väljer hållbart
kan vi äta fisk även i framtiden.
Klicka på länken för att läsa om
hur du kan välja fisk och skaldjur på ett miljösmart sätt:

 

Senast granskad 2024-02-27