E-vitamin

Matolja

E-vitamin är en antioxidant som bland annat skyddar våra vävnader genom att förhindra att de fleromättade fettsyrorna som bygger upp membranen bryts ner.

Hur får vi i oss E-vitamin?

E-vitamin finns framför allt i frön och vegetabiliska oljor, margarin, vetegroddar, gröna bladväxter, avokado, fullkornsprodukter och ägg.

Vill du veta innehållet av E-vitamin i olika livsmedel använd gärna vår sökfunktion "Sök näringsinnehåll". Värdet för E-vitamin i "Sök näringsinnehåll" motsvarar i enlighet med NNR 2012 innehållet av alfa-tokoferol.

Hur mycket E-vitamin behöver vi?

Det rekommenderade dagliga behovet varierar med kön och ålder.

Kön/Grupp/ÅlderRekommenderat dagligt intag/ milligram
Spädbarn och barn under 1 år 3
Barn 2-5 år 5
Barn 6-9 år 6
Flickor 10-13 år 7
Pojkar 10-13 år 8
Kvinnor 8
Män 10
Gravida 10
Ammande 11

Brist på E-vitamin 

Brist har inte påvisats hos friska men kan uppstå hos personer med kroniskt nedsatt absorption av fett och i vissa fall hos för tidigt födda barn.

Kan man få i sig för mycket E-vitamin?

Det har inte rapporterats några fall då intaget av E-vitamin från livsmedel varit så högt att det resulterat i negativa effekter på hälsan. 

Källor

 

 

Vitaminer och antioxidanter

Senast granskad 2018-06-18