E-vitamin

Matolja

E-vitamin är en antioxidant som bland annat skyddar våra vävnader genom att förhindra att de fleromättade fettsyrorna som bygger upp membranen bryts ner.

Hur får vi i oss E-vitamin?

E-vitamin finns framför allt i frön och vegetabiliska oljor, margarin, vetegroddar, gröna bladväxter, avokado, fullkornsprodukter och ägg.

Vill du veta innehållet av E-vitamin i olika livsmedel använd gärna vår sökfunktion "Sök näringsinnehåll". Värdet för E-vitamin i "Sök näringsinnehåll" motsvarar i enlighet med NNR 2012 innehållet av alfa-tokoferol.

Hur mycket E-vitamin behöver vi?

Det rekommenderade dagliga behovet varierar med kön och ålder.

Kön/Grupp/ÅlderRekommenderat dagligt intag/ milligram
Spädbarn och barn under 1 år 3
Barn 2-5 år 5
Barn 6-9 år 6
Flickor 10-13 år 7
Pojkar 10-13 år 8
Kvinnor 8
Män 10
Gravida 10
Ammande 11

Brist på E-vitamin

Brist har inte påvisats hos friska men kan uppstå hos personer med kroniskt nedsatt absorption av fett och i vissa fall hos för tidigt födda barn.

Kan man få i sig för mycket E-vitamin?

E-vitamin i naturlig form har låg giftighet eftersom kroppen har en effektiv kontroll av hur vitaminet omsätts och lagras in i kroppen. Det finns däremot studier som pekar på att ett högt intag av E-vitamin i form av kosttillskott har negativa hälsoeffekter, bland annat ökad dödlighet, men några definitiva slutsatser kan inte dras baserat på de studier som finns tillgängliga idag. Sammantaget pekar dock forskningen på att ett högt intag av E-vitamin under lång tid inte ger några hälsofördelar i den allmänna befolknignen. Den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, Efsa, har satt en övre gräns för intag (Tolerable Upper Intake Level, UL) av E-vitamin från kosttillskott till 300 milligram per dag för vuxna.

 

Källor

 

 

Vitaminer och antioxidanter

Senast granskad 2019-03-08