Måltider i förskolan

Barn lagar mat i förskolan

Måltiderna i förskolan kan vara dagens höjdpunkter! Goda och bra måltider bidrar till matglädje, gemenskap och en trivsam stämning. Dessutom kan måltiderna användas som ett pedagogiskt verktyg.

Seminarier - Bra måltider i förskolan med måltidspedagogik

Vi presenterar de nya råden "Bra måltider i förskolan" och ger stöd kring hur förskolan kan ta tillvara måltiden som en resurs genom att arbeta med måltidspedagogik. Vi utlovar energi, inspiration och spännande fakta till dig som tycker barn och mat är bland det viktigaste som finns!

Seminarierna är ett samarbete med utbildningsaktören Nationellt Centrum för Måltiden och Hanna Sepp, forskare i måltidspedagogik.

I samband med revideringen av råden Bra måltider i förskolan gjordes en litteraturgenomgång kring hur förskolan och skolan kan främja goda matvanor bland barn och unga med fokus på barns smakutveckling och måltidspedagogik. En viktig slutsats är att arbetet behöver vara långsiktigt. För att det ska upplevas som meningsfullt av barnen är det viktigt att de bjuds in och får vara delaktiga.

Några konkreta slutsatser i rapporten är:

  • Forskning tyder på att barn kan lära sig att tycka om all mat om de är i rätt omgivning och om den presenteras på ett tilltalande sätt.
  • Det är viktigt att få prova på utan tvång och på ett sätt som väcker nyfikenhet. Ett annat sätt är att använda sig av "smakbryggor", det vill säga att servera ett nytt livsmedel/smak tillsammans med något som barnet redan känner igen och tycker om.
  • Utifrån de vuxnas roll som förebilder finns ett stort pedagogiskt värde i att barn och vuxna på förskolan äter av samma mat.Studier visar att barn vågar prova fler livsmedel och rätter när de arbetat med sensorisk träning och att barn som är involverade i att laga, äta och smaka på mat får en mer positiv attityd till mat.

Måltiderna i förskolan – en värdefull resurs

Förskolan har unika möjligheter att på ett positivt och naturligt sätt främja en hälsosam livsstil med bra matvanor hos våra barn. Goda och bra måltider ger pigga och glada barn med bra förutsättningar att leka och lära. När barn och vuxna äter tillsammans ges personalen möjlighet att förmedla en positiv attityd till mat och måltider. Det är också ett tillfälle att umgås och bygga relationer.

Bra måltider behöver inte kosta mer än dåliga. Det handlar istället om att använda pengarna rätt. Ta vara på den värdefulla resurs som måltiderna är och kom ihåg att ansvaret för att måltiderna ska bli riktigt bra vilar på hela förskolan.

 

 Måltidsmodellen med sex olika områden, som alla är viktiga för att matgästerna ska må bra av maten och känna matglädje. God, integrerad, trivsam, hållbar, näringsriktig och säker

Använd Måltidsmodellen

En måltid är mer än maten på tallriken. Måltiden omfattar exempelvis även rummet, sällskapet och stämningen. Som stöd i arbetet med att sätta upp mål för och följa upp kvaliteten i stort har Livsmedelsverket tagit fram Måltidsmodellen. Modellen består av sex olika områden, som alla är viktiga för att matgästerna ska må bra av maten och känna matglädje.

Måltidsmodellen är användbar för alla offentliga måltider inom vård, skola och omsorg men innehållet måste anpassas efter de olika måltidernas särskilda förutsättningar.

Senast granskad 2016-12-16