C-vitamin

Paprika

C-vitamin fungerar som antioxidant och behövs bland annat för att bygga upp kroppens brosk- och benvävnad. Det underlättar även upptaget av järn från maten.

Hur får vi i oss C-vitamin?

C-vitamin finns i de flesta grönsaker, bär och framförallt citrusfrukter. En vuxen person får till exempel i sig dagsbehovet genom att äta någon av följande saker:

  • En stor apelsin
  • En tredjedels paprika
  • 1 portion broccoli (100 gram)
  • 3 stycken brysselkål

C-vitamin är värmekänsligt. Om mat hålls varm länge eller värms upp upprepade gånger minskar mängden C-vitamin i maten.

C-vitamin i formen askorbinsyra, E300, är en vanlig tillsats i livsmedel eftersom den fungerar som antioxidant. 

Brist på C-vitamin

Det är i dag ovanligt med brist på C-vitamin i Sverige. Lindrig brist kan ge trötthet, svaghet och irritation. Allvarlig brist kan i sällsynta fall ge skörbjugg, en sjukdom med symtom som inflammationer i tandköttet, försämrad sårläkning och infektionskänslighet.

Hur mycket C-vitamin behöver vi?

Behovet av C-vitamin varierar med bland annat ålder och kön. Det rekommenderade dagliga intaget är:

Kön/Grupp/ÅlderRekommenderat dagligt intag milligram
Spädbarn 6-11 månader 20
Spädbarn 12-23 månader 25
Barn 2-5 år 30
Barn 6-9 år 40
Barn 10-13 år 50
Vuxna 75
Gravida 85
Ammande 100

I livsmedelsdatabasen - sök näringsinnehåll visas C-vitamin som summan av askorbinsyra och dehydroaskorbinsyra.

Källor

 

Vitaminer och antioxidanter

Senast granskad 2018-06-18