Kalcium

Ost

Kalcium är ett livsnödvändigt grundämne. Kalcium behövs bland annat då skelett och tänder bildas samt vid blodkoagulering och nervfunktion.

Den mänskliga kroppen består av cirka 1-2 procent kalcium och 99 procent av allt kalcium i kroppen finns i ben och tänder.

Hur får vi i oss kalcium?

Kalcium finns i de flesta livsmedel. Allra mest finns i mjölkprodukter, bladgrönsaker och nötter. Vegetabiliska alternativ till mjölk är ofta berikade med kalcium.

Hur mycket kalcium behöver vi varje dag?

Det rekommenderade intaget per dag varierar med kön och ålder:

Kön/Grupp/ÅlderRekommenderat intag
Spädbarn 6-11 månader 540 milligram
Barn 1-5 år 600 milligram
Barn 6-9 år 700 milligram
Barn, tonåringar 10-17 år 900 milligram
Vuxna 800 milligram
Gravida och ammande 900 milligram 

Kalciumbrist

Långvarig brist på kalcium kan orsaka benskörhet. Hos barn kan det leda till tillväxthämning.

Kan man få i sig för mycket kalcium?

Kalcium kan överdoseras genom intag av kosttillskott vilket i kombination med högt intag av vitamin D kan leda till hyperkalcemi, förkalkning av kroppens vävnader, njursten och njurskador.

 

 

Källor

 

Salt och mineraler

Senast granskad 2019-05-16