Hitta operativa mål och aktiviteter

Filtrera genom att välja ett område i lagstiftningsområde och/eller en myndighet så hittar du alla mål och aktiviteter som gäller området eller myndigheten. Observera att alla mål inte berör samtliga myndigheter och verksamhetsutövare.
Om du letar efter de övergripande målen och effektmål hittar du dem här: Övergripande mål och prioriteringar

Operativa förutsättningar

Vissa förutsättningar måste finnas inom alla myndigheter för att den offentliga kontrollen ska nå den avsedda effekten. De operativa förutsättningarna är några av de krav som EU-lagstiftningen ställer på kontrollmyndigheter och ska användas tillsammans med de nationella målen för livsmedelskedjan.

A.
Alla kontrollmyndigheter har en plan för kontrollen inom sitt område för att utföra kontroll i tillräcklig omfattning.
B.
Alla kontrollmyndigheter planerar och utför kontroll med fokus på de största riskerna och på det som på ett avgörande sätt kan vara vilseledande för konsumenterna.
C.
Alla kontrollmyndigheter har rätt kompetens för att upptäcka avvikelser och bedöma dess risker.
D.
Alla kontrollmyndigheter använder de kontrollmetoder som är bäst lämpade för att upptäcka avvikelser inom det område man kontrollerar.
E.
Alla kontrollmyndigheter vidtar de åtgärder som är nödvändiga så att de avvikelser som upptäcks i kontrollen åtgärdas inom utsatt tid. Myndigheterna följer sedan upp (verifierar) att avvikelserna åtgärdats.

Visa operativa förutsättningar

Dölj operativa förutsättningar

Växtskyddsmedel

2026, Kemikalieinspektionen och Jordbruksverket

utvecklar sina vägledningar om upprättande av register över aktörer som hanterar växtskyddsmedel.

Växtskyddsmedel

2026-2029, Kemikalieinspektionen, länsstyrelserna och de kommunala kontrollmyndigheterna

inventerar och håller sina register över aktörer som hanterar växtskyddsmedel uppdaterade.

Växtskyddsmedel

2026, Kemikalieinspektionen och Jordbruksverket

uppdaterar vägledningen ”Riskbedömning av aktörer som hanterar växtskyddsmedel”.

Växtskyddsmedel

2026-2029, Kemikalieinspektionen, länsstyrelserna och de kommunala kontrollmyndigheterna

utför regelbundna och riskbaserade kontroller med utgångspunkt i respektive myndighets register över aktörer som hanterar växtskyddsmedel

Växtskyddsmedel

2026, Kemikalieinspektionen och de kommunala kontrollmyndigheterna

genomför en nationell tillsynskampanj med inriktning mot att kontrollera kravet om godkännande och göra spårbarhetskontroller hos distributörer.

Växtskyddsmedel

2026-2029, Kemikalieinspektionen

uppdaterar vid behov sin vägledning för kontroll hos distributörer av växtskyddsmedel i serien Råd för tillsyn ”Tillsyn av växtskyddsmedel hos återför...

Visa mer

uppdaterar vid behov sin vägledning för kontroll hos distributörer av växtskyddsmedel i serien Råd för tillsyn ”Tillsyn av växtskyddsmedel hos återförsäljare”.  

Dölj

Växtskyddsmedel

2026, Kemikalieinspektionen

vägleder kommunerna i en nationell tillsynskampanj med inriktning mot att kontrollera kravet om godkännande och göra spårbarhetskontroller hos distrib...

Visa mer

vägleder kommunerna i en nationell tillsynskampanj med inriktning mot att kontrollera kravet om godkännande och göra spårbarhetskontroller hos distributörer. 

Dölj

Växtskyddsmedel

2026, Kemikalieinspektionen och de kommunala kontrollmyndigheterna

genomför en nationell tillsynskampanj med inriktning mot att kontrollera kravet om godkännande och göra spårbarhetskontroller hos distributörer.

Växtskyddsmedel

2026-2029, Kemikalieinspektionen och de kommunala kontrollmyndigheterna

kontrollerar alltid om saluförda växtskyddsmedel är godkända vid planerade kontrollbesök hos distributörer

Växtskyddsmedel

2026-2029, Kemikalieinspektionen

vidareutvecklar sitt kontrollprogram för kemisk analys av växtskyddsmedel som tillhandahålls på marknaden.

Växtskyddsmedel

2029, Jordbruksverket

vägleder kommunerna i en nationell tillsynskampanj om växtskyddsmedelshanteringen hos entreprenörer.

Växtskyddsmedel

2026-2029, Länsstyrelserna och kommunerna

kontrollerar dokumentation av användningen av växtskyddsmedel vid samtliga planerade kontrollbesök hos användare.

Växtskyddsmedel

2026-2029, Länsstyrelserna och kommunala kontrollmyndigheter

kontrollerar att användarna av växtskyddsmedel följer principerna för integrerat växtskydd vid samtliga planerade kontrollbesök.

Växtskyddsmedel

2027, de kommunala kontrollmyndigheterna

deltar i tillsynskampanjen om växthus och plantskolor.

Växtskyddsmedel

2029, de kommunala kontrollmyndigheterna

deltar i tillsynskampanjen om entreprenörer som hanterar växtskyddsmedel.

Växtskyddsmedel

2026-2029, Kemikalieinspektionen och Jordbruksverket

organiserar årligen ett webbinarium om den offentliga kontrollen av växtskyddsmedel. Syftet med webbinariet är att informera länsstyrelser och kommune...

Visa mer

organiserar årligen ett webbinarium om den offentliga kontrollen av växtskyddsmedel. Syftet med webbinariet är att informera länsstyrelser och kommuner om kontrollförordningen och den nationella kontrollplanen, den årliga rapporteringen, revisioner, riskbaserat urval, med mera.  

Dölj

Växtskyddsmedel

2026-2029, Kemikalieinspektionen, Jordbruksverket och länsstyrelserna

arrangerar kompetenshöjande aktiviteter gällande växtskyddsmedel.

Växtskyddsmedel

2026-2029, Länsstyrelserna och de kommunala kontrollmyndigheterna

deltar i det årliga webbinariet om den offentliga kontrollen av växtskyddsmedel.

Växtskyddsmedel

2026-2029, länsstyrelserna och de kommunala kontrollmyndigheterna

deltar i de kompetenshöjande aktiviteter som centrala och regionala myndigheter arrangerar gällande växtskyddsmedel.

Växtskyddsmedel

2021 -2025 Mål 1: Kontrollmyndigheterna ska ha rätt förutsättningar för att utföra en likvärdig och effektiv kontroll.

Kontrollmyndigheterna vet vilka aktörer de har i sina respektive områden och utför en riskbaserad och likvärdig kontroll över hela landet. Med likvärd...

Visa mer

 Kontrollmyndigheterna vet vilka aktörer de har i sina respektive områden och
utför en riskbaserad och likvärdig kontroll över hela landet. Med likvärdig kontroll menar vi att kontrollverksamheten utförs utifrån en gemensam inriktning och omfattning samt att bedömningar och åtgärder blir likartade. För att uppnå en likvärdig kontroll arbetar kontrollmyndigheterna utifrån nationellt framtagna vägledningar samt deltar i de utbildningar/informationsinsatser som ansvariga myndigheter anordnar. Med effektiv kontroll menar vi att den ska vara riskbaserad och riktas mot de kontrollområden som har störst påverkan på människor hälsa, djurhälsa eller miljön.

Önskad effekt: Kemikalieinspektionen, Jordbruksverket, länsstyrelser och kommuner utvecklar och förbättrar kontrollverksamheten inom växtskyddsmedelsområdet. 

Mer om 2021 -2025 Mål 1: Kontrollmyndigheterna ska ha rätt förutsättningar för att utföra en likvärdig och effektiv kontroll.

Dölj

Växtskyddsmedel

2021-2025 Mål 2: Aktörerna ska följa reglerna så att växtskyddsmedel distribueras och hanteras på ett säkert sätt som inte medför risker för människors hälsa, djurs hälsa eller miljön.

Aktörerna är skyldiga att ha kännedom om reglerna och följa dem. I den offentliga kontrollen kan myndigheterna göra riktade insatser för att komma til...

Visa mer

Aktörerna är skyldiga att ha kännedom om reglerna och följa dem. I den offentliga kontrollen kan myndigheterna göra riktade insatser för att komma tillrätta med allvarliga eller mer frekvent förekommande avvikelser från lagstiftningen. Myndigheterna kan även underlätta för aktörer att göra rätt genom att arbeta med förebyggande insatser. De åtgärder som sätts in för att minska avvikelser från lagstiftningen ska ha effekt.

Önskad effekt: Alla aktörer som distribuerar och hanterar växtskyddsmedel ska följa lagstiftningen. 

Mer om 2021-2025 Mål 2: Aktörerna ska följa reglerna så att växtskyddsmedel distribueras och hanteras på ett säkert sätt som inte medför risker för människors hälsa, djurs hälsa eller miljön.

Dölj

Animaliska biprodukter

2022-2025 Operativt mål 1 animaliska biprodukter: Riskbaserad kontroll och åtgärd vid avvikelse

Alla kontrollmyndigheter utför riskbaserad kontroll och följer upp att avvikelser åtgärdas.

Mer om 2022-2025 Operativt mål 1 animaliska biprodukter: Riskbaserad kontroll och åtgärd vid avvikelse
Animaliska biprodukter

2022-2025 Operativt mål 2 animaliska biprodukter: Verktyg och förutsättningar för en riskbaserad kontroll

Kontrollmyndigheterna har verktyg och förutsättningar för att genomföra riskbaserad offentlig kontroll.

Mer om 2022-2025 Operativt mål 2 animaliska biprodukter: Verktyg och förutsättningar för en riskbaserad kontroll
Växtskadegörare

2022-2025 Operativt mål 1 växtskadegörare: Förståelse och förtroende för kontrollsystemet

Företagare har förståelse för kontrollsystemet. Intressenter inom export och import har förståelse och förtroende för systemet.

Mer om 2022-2025 Operativt mål 1 växtskadegörare: Förståelse och förtroende för kontrollsystemet
Växtskadegörare

2022-2025 Operativt mål 2 växtskadegörare: Förebygga spridning av och bekämpa växtskadegörare

Vi förebygger spridning av och bekämpar växtskadegörare genom ett gemensamt ansvar för kontrollen.

Mer om 2022-2025 Operativt mål 2 växtskadegörare: Förebygga spridning av och bekämpa växtskadegörare
Djurhälsa & Smittskydd

2022-2025 Operativt mål djurhälsa

Kontrollen är anpassad till den nya lagstiftningen på djurhälsoområdet. Kontrollmyndigheternas kontrolluppdrag är tydliggjort och kontrollmyndighetern...

Visa mer

Kontrollen är anpassad till den nya lagstiftningen på djurhälsoområdet. Kontrollmyndigheternas kontrolluppdrag är tydliggjort och kontrollmyndigheterna har grundläggande verktyg och förutsättningar för att genomföra riskbaserad offentlig kontroll.

Mer om 2022-2025 Operativt mål djurhälsa

Dölj

Foder

2022-2025 Operativt mål 1 Foder: Verktyg och förutsättningar för riskbaserad och likvärdig kontroll

Kontrollmyndigheterna har verktyg och förutsättningar för att genomföra riskbaserad offentlig kontroll som är likvärdig i hela landet.

Mer om 2022-2025 Operativt mål 1 Foder: Verktyg och förutsättningar för riskbaserad och likvärdig kontroll
Foder

2022-2025 Operativt mål 2 Foder: Verksamhetsutövare har de grundläggande kunskaper som krävs för att följa lagstiftningen.

Ekologisk produktion & ekologiska livsmedel

2023-2025 Operativt mål 1 Ekologisk produktion: Andel oaviserade besök, extrabesök och provtagning

Kontrollorganen uppnår procentsatserna 10 procent oaviserade besök, 10 procent extrabesök och provtagning hos motsvarande 5 procent av kunderna

Mer om 2023-2025 Operativt mål 1 Ekologisk produktion: Andel oaviserade besök, extrabesök och provtagning
Ekologisk produktion & ekologiska livsmedel

2023-2025 Operativt mål 2 Ekologisk produktion: Genomföra en spårbarhetsövning.

Mål: Kontrollorganen klarar av att inom utsatt tid göra en spårbarhetsövning

Mer om 2023-2025 Operativt mål 2 Ekologisk produktion: Genomföra en spårbarhetsövning.
Djurskydd

2023-2025 Operativt mål 1 Djurskydd: Utbildning, likriktning, verifiering.

Mål: Utbildning, likriktning, verifiering. Likvärdighet över landet vad gäller bedömning av brister och vidtagna åtgärder för att uppnå efterlevnad av...

Visa mer

Mål: Utbildning, likriktning, verifiering. Likvärdighet över landet vad gäller bedömning av brister och vidtagna åtgärder för att uppnå efterlevnad av
djurskyddslagstiftningen.

Mer om 2023-2025 Operativt mål 1 Djurskydd: Utbildning, likriktning, verifiering.

Dölj

Djurskydd

2023-2025 Operativt mål 2 Djurskydd: Riskbaserad rutinkontroll

Mål: Riskbaserad rutinkontroll. Varje år utförs kontroll av en tillräckligt stor andel av kontrollobjekten, utifrån en riskvärdering.

Mer om 2023-2025 Operativt mål 2 Djurskydd: Riskbaserad rutinkontroll
Djurskydd

2023-2025 Operativt mål 3 Djurskydd: Resurseffektivitet och effekt av kontrollen

Mål: Resurseffektivitet och effekt av kontrollen. Resurserna inom kontrollverksamheten fördelas utifrån myndigheternas uppdrag och används på ett sätt...

Visa mer

Mål: Resurseffektivitet och effekt av kontrollen. Resurserna inom kontrollverksamheten fördelas utifrån myndigheternas uppdrag och används på ett sätt som gör att kontrollen får effekt. Kontrollmyndigheterna arbetar systematiskt med att öka kunskapen hos djurhållare och underlätta för dem att göra rätt. 

Mer om 2023-2025 Operativt mål 3 Djurskydd: Resurseffektivitet och effekt av kontrollen

Dölj

Djurskydd

2023-2025 Operativt mål 4 Djurskydd: Service - snabb återkoppling, tydlig information och gott bemötande

Mål: Service. Djurhållare upplever att kontrollmyndigheten ger snabb återkoppling och tydlig information i kontroll- och ansökningsärenden. Djurhållar...

Visa mer

Mål: Service. Djurhållare upplever att kontrollmyndigheten ger snabb återkoppling och tydlig information i kontroll- och ansökningsärenden. Djurhållare upplever ett gott bemötande i kontrollsituationen.

Mer om 2023-2025 Operativt mål 4 Djurskydd: Service - snabb återkoppling, tydlig information och gott bemötande

Dölj

Foder

Nationell kontrollplanering primärproduktion 2024-2027

Den nationella kontrollplaneringen av foder- och livsmedelskontrollen i primärproduktionen består av en flerårig plan och ett ettårig deltaljerad plan...

Visa mer

Den nationella kontrollplaneringen av foder- och livsmedelskontrollen i primärproduktionen består av en flerårig plan och ett ettårig deltaljerad plan.

Fokus för kontrollen 2024 är kontroll av anläggningar i branscherna spannmål,  mjölk inklusive direktförsäljning av opastöriserad mjölk, nötkreatur, får och get,  kanin, fjäderfä och struts, ägg, odling av bladgrönsaker på friland, potatis, tvåskaliga blötdjur, insekter för foder- och livsmedelsändamål, hägnat vilt, frilevande vilt och uppsamlingscentraler för frilevande vilt. 

Mer om Nationell kontrollplanering primärproduktion 2024-2027

Dölj

Foder

Nationell kontrollplanering primärproduktion 2025-2028

Den nationella kontrollplaneringen av foder- och livsmedelskontrollen i primärproduktionen består av en flerårig plan och ett ettårig deltaljerad plan...

Visa mer

Den nationella kontrollplaneringen av foder- och livsmedelskontrollen i primärproduktionen består av en flerårig plan och ett ettårig deltaljerad plan.

Fokus för kontrollen 2025 är kontroll av foderanläggningar i branscherna mjölk, nötkreatur och gris och odling av spannmål för foderändamål.

För den samordnade foder- och livsmedelskontrollen är även följande branscher i fokus: mjölk inklusive direktförsäljning av opastöriserad mjölk,  honung, ägg, fisk och kräftdjur vildfångade, odling av bladgrönsaker på friland, odling av trädgårdsväxter inklusive bladgrönsaker i växthus, produktion av groddar samt odling av potatis.

Mer om Nationell kontrollplanering primärproduktion 2025-2028

Dölj

Animaliska biprodukter

2026-2029, Jordbruksverket

utvecklar och förbättrar löpande vägledningen till kontrollmyndigheterna.

Animaliska biprodukter

2026-2029, Jordbruksverket

vidareutvecklar utbildningar för att säkerställa en tillfredsställande kompetens inom området.

Animaliska biprodukter

2026-2029, Jordbruksverket

deltar i regelbundna samsynsövningar som kontrollmyndigheterna genomför i syfte att säkerställa en likvärdig kontroll.

Animaliska biprodukter

2026-2029, Kontrollmyndigheterna

genomför regelbundet samsynsövningar i syfte att säkerställa en likvärdig kontroll.

Animaliska biprodukter

2026-2029, Kontrollmyndigheterna

arbetar för att säkerställa ändamålsenliga register för kontrollplanering och kontrolluttag.

Animaliska biprodukter

2026-2029, Jordbruksverket

utvecklar bättre verktyg för uppföljning och analys av kontrollresultat.

Animaliska biprodukter

2026-2029, Jordbruksverket

anordnar dialogmöten där kontrollresultat, trender och kontrollplanering står i fokus.

Animaliska biprodukter

2026-2029, Kontrollmyndigheterna

deltar i dialogmöten där kontrollresultat, trender och kontrollplanering står i fokus.

Djurhälsa & Smittskydd

2027, Jordbruksverket

utvecklar digitalt forum för samverkan med kontrollmyndigheterna (t.ex. med "frågor och svarfunktion" och annan vägledning) senast 2027.

Djurhälsa & Smittskydd

2027, Jordbruksverket

deltar under 2026 i planeringen inför länsstyrelsernas särskilda prioritering av kontrollen av semin och embryoverksamhet under 2027.

Djurhälsa & Smittskydd

2027, Jordbruksverket

deltar under 2027 i planeringen inför kontrollmyndighetens särskilda prioritering av kontrollen av biosäkerhet under 2028.

Djurhälsa & Smittskydd

2026-2029 Länsstyrelserna

genomför gemensamma samsynsövningar där personal på olika länsstyrelser kan jämföra och diskutera bedömningar m.m.

Djurhälsa & Smittskydd

2029, Jordbruksverket

utvecklar plan för kontroll vid misstankar och/eller utbrott av åtgärdssjukdomar och salmonella baserat på riskvärdering senast 2029

Djurhälsa & Smittskydd

2029, Jordbruksverket

tar fram riskanalys för utvalda områden gällande kontroll vid införsel, senast 2029.

Djurhälsa & Smittskydd

2029, Jordbruksverket

utvecklar plan för kontrollen vid införsel för utvalda områden senast 2029.

Djurhälsa & Smittskydd

2026, Länsstyrelserna

prioriterar särskilt kontroll av remisser och provtagningsmetod m.m. under 2026, gällande kontroll av obligatorisk salmonella kontroll av fjäderfän.

Djurhälsa & Smittskydd

2027, Länsstyrelserna

prioriterar särskilt kontroll av semin och embryoverksamheter under 2027.

Djurhälsa & Smittskydd

2026, Jordbruksverket

tar fram vägledning om kontroll av biosäkerhet senast 2026.

Djurhälsa & Smittskydd

2027, Jordbruksverket

tar fram vägledning för offentlig kontroll av transportörer av vattenbruksdjur senast 2027.

Djurhälsa & Smittskydd

2029, Jordbruksverket

tar fram vägledning för offentlig kontroll vid utbrott av åtgärdssjukdomar och salmonella senast 2029.

Djurhälsa & Smittskydd

2029, Jordbruksverket

tar fram vägledningar för utvalda områden inom kontroll vid införsel senast 2029.

Djurhälsa & Smittskydd

2026, Jordbruksverket

tar fram vägledning om kontroll av semin och embryoverksamhet senast 2026.

Djurhälsa & Smittskydd

2026, Jordbruksverket

tar fram vägledning om kontroll av avelsorganisationer senast 2026.

Djurhälsa & Smittskydd

2027, Jordbruksverket

tar fram vägledning för offentlig kontroll av märkning och registrering, gällande identifiering och registrering av landlevande djur och avelsmaterial...

Visa mer

tar fram vägledning för offentlig kontroll av märkning och
registrering, gällande identifiering och registrering av landlevande djur och avelsmaterial senast 2027. 

Dölj

Djurhälsa & Smittskydd

2026, Jordbruksverket

anordnar utbildning för personal på kontrollmyndigheterna avseende remisser och provtagningsmetod m.m. under 2026.

Djurhälsa & Smittskydd

2027, Jordbruksverket

anordnar utbildning om kontroll av semin och embryoverksamhet för personal på kontrollmyndigheterna 2027.

Djurhälsa & Smittskydd

2027, Jordbruksverket

anordnar utbildning gällande biosäkerhet för personal på kontrollmyndigheterna under 2027.

Djurhälsa & Smittskydd

2026-2029, Jordbruksverket och länsstyrelserna

inventerar tillsammans årligen vilka utbildningar för personal på kontrollmyndigheterna som det finns störst behov av inom djurhälsokontrollen.

Djurhälsa & Smittskydd

2029, Jordbruksverket

anordnar utbildning, gällande kontroll vid misstankar och/eller utbrott av åtgärdssjukdomar och salmonella, för personal på kontrollmyndigheterna sena...

Visa mer

anordnar utbildning, gällande kontroll vid misstankar och/eller utbrott av åtgärdssjukdomar och salmonella, för personal på kontrollmyndigheterna senast 2029.

Dölj

Djurhälsa & Smittskydd

2029, Jordbruksverket

genomför kompetenshöjande insatser för medarbetare på de behöriga myndigheterna senast 2029.

Djurhälsa & Smittskydd

2026-2029, Kontrollmyndigheterna

deltar på utbildningar som Jordbruksverket anordnar inom djurhälsa/smittskydd.

Djurhälsa & Smittskydd

2026-2029, Jordbruksverket och länsstyrelserna

inventerar tillsammans årligen vilka utbildningar för personal på kontrollmyndigheterna som det är störst behov av inom djurhälsokontrollen.

Djurhälsa & Smittskydd

2027, Jordbruksverket

kompletterar förteckningen över avelsorganisationer på Jordbruksverkets webbsida med ansvarig kontrollmyndighet senast 2027.

Djurhälsa & Smittskydd

2029, Jordbruksverket

tar fram rutin för hur man identifierar kontrollobjekt vid misstankar och/eller utbrott senast 2029.

Djurhälsa & Smittskydd

2027, Jordbruksverket

genomför en översyn av kontrollorganisationen för märkning och registrering senast 2027, gällande identifiering och registrering av landlevande djur o...

Visa mer

genomför en översyn av kontrollorganisationen för
märkning och registrering senast 2027, gällande identifiering och registrering av landlevande djur och avelsmaterial.

Dölj

Djurhälsa & Smittskydd

2026, Jordbruksverket

utreder vilken myndighet som bör vara kontrollmyndighet av biosäkerhet senast 2026.

Djurhälsa & Smittskydd

2029, Jordbruksverket

utreder vilken myndighet som bör vara kontrollmyndighet av kontroll vid misstankar och/eller utbrott av åtgärdssjukdomar och salmonella senast 2029.

Djurhälsa & Smittskydd

2027, Jordbruksverket

utreder vilken myndighet som bör vara kontrollmyndighet för kontroll av journalföring djurhälsa hos transportörer av vattenbruksdjur senast 2027.

Djurhälsa & Smittskydd

2029, Jordbruksverket

utreder vilken myndighet som bör vara kontrollmyndighet för områden relaterade till förflyttning eller import av djur senast 2029.

Djurhälsa & Smittskydd

2029, Jordbruksverket

genomför en översyn av kontrollområdet TSE senast 2029.

Djurhälsa & Smittskydd

2029, Jordbruksverket

genomför en översyn av kontrollområdet PRRS och ParaTb och i samband därmed salmonella senast 2029.

Djurhälsa & Smittskydd

2026, Jordbruksverket

utför kontroller i enlighet med ny vägledning på området Kontroll av godkända fjäderfäanläggningar och kläckerier senast 2026.

Djurhälsa & Smittskydd

2026, Jordbruksverket och länsstyrelserna

utvecklar tillsammans rapporteringen inom djurhälsa för att få bättre underlag till uppföljning och utvärdering under 2026.

Djurhälsa & Smittskydd

2027, Jordbruksverket och länsstyrelserna

utvecklar tillsammans en analys av kontrollresultaten (vanligaste typer av avvikelser, andel kontroller med avvikelser, andel avvikelser som inte behö...

Visa mer

utvecklar tillsammans en analys av kontrollresultaten
(vanligaste typer av avvikelser, andel kontroller med avvikelser, andel avvikelser som inte behöver mer än en uppföljning etc.) senast 2027.

Dölj

Djurhälsa & Smittskydd

2028, Jordbruksverket och kontrollmyndigheterna

analyserar tillsammans med utsedd kontrollmyndighet under 2029 resultaten av den särskilda prioriteringen kontrollen av biosäkerhet som genomförts 202...

Visa mer

analyserar tillsammans med utsedd kontrollmyndighet under 2029 resultaten av den särskilda prioriteringen kontrollen av biosäkerhet som genomförts 2028. 

Dölj

Djurhälsa & Smittskydd

2026, Jordbruksverket och länsstyrelserna

utvecklar tillsammans rapporteringen inom djurhälsa för att få bättre underlag till uppföljning och utvärdering under 2026.

Djurhälsa & Smittskydd

2027, Jordbruksverket och länsstyrelserna

utvecklar tillsammans en analys av kontrollresultaten (vanligaste typer av avvikelser, andel kontroller med avvikelser, andel avvikelser som inte behö...

Visa mer

utvecklar tillsammans en analys av kontrollresultaten
(vanligaste typer av avvikelser, andel kontroller med avvikelser, andel
avvikelser som inte behöver mer än en uppföljning etc.) senast 2027.

Dölj

Djurhälsa & Smittskydd

2026-2029, Jordbruksverket

följer upp i vilken grad upptäckta brister vid vattenbruksanläggningar åtgärdas inom tre respektive sex månader efter påtalad brist i de ärenden där u...

Visa mer

följer upp i vilken grad upptäckta brister vid vattenbruksanläggningar åtgärdas inom tre respektive sex månader efter påtalad brist i de ärenden där uppföljning sker innan nästa planerade kontroll.

Dölj

Djurhälsa & Smittskydd

2029, Jordbruksverket och utsedd kontrollmyndighet

analyserar tillsammans under 2029 resultaten av den särskilda prioriteringen kontrollen som genomförts 2028.

Djurhälsa & Smittskydd

2026-2029, Länsstyrelserna

genomför åtgärder för att säkerställa att avvikelser som observerats i kontroller följs upp i rimlig tid.

Djurhälsa & Smittskydd

2026-2029, Jordbruksverket

kartlägger aktörernas behov av information gällande kontroll vid misstankar och/eller utbrott av smittsamma djursjukdomar.

Djurhälsa & Smittskydd

2026-2029 Jordbruksverket

genomför relevanta informationsinsatser till aktörer under målperioden, gällande kontroll vid misstankar och/eller utbrott av åtgärdssjukdomar och sal...

Visa mer

genomför relevanta informationsinsatser till
aktörer under målperioden, gällande kontroll vid misstankar och/eller utbrott av åtgärdssjukdomar och salmonella.

Dölj

Djurhälsa & Smittskydd

2029, Jordbruksverket

kartlägger aktörernas behov av information, gällande kontroll vid införsel, senast 2029

Djurhälsa & Smittskydd

2026-2029 Jordbruksverket

genomför relevanta informationsinsatser till aktörer, gällande kontroll vid införsel.

Djurhälsa & Smittskydd

2026-2029, Jordbruksverket

deltar i eller genomför kompetenshöjande åtgärder för aktörer, gällande kontroll vid införsel.

Djurhälsa & Smittskydd

2026-2029, Länsstyrelserna

genomför informationsinsatser som man bedömer är relevanta för att förenkla regelefterlevnaden för aktörer.

Djurskydd

2026-2029, Jordbruksverket

reviderar vägledningar utifrån plan som tagits fram i dialog med länsstyrelserna.

Djurskydd

2026-2029, Jordbruksverket

bjuder in till samsynsövningar minst 1 gång per år. Minst en av övningarna under målperioden ska omfatta kontroll på slakterier. Planering och utföran...

Visa mer

bjuder in till samsynsövningar minst 1 gång per år. Minst en
av övningarna under målperioden ska omfatta kontroll på slakterier. Planering
och utförande av övningarna genomförs gemensamt av de berörda
myndigheterna.

Dölj

Djurskydd

2026-2029, Länsstyrelserna

tar fram/reviderar nationella rutiner utifrån plan som tagits fram i dialog med Jordbruksverket.

Djurskydd

2026-2029, Länsstyrelserna

genomför gemensamma samsynsövningar där personal på olika länsstyrelser kan jämföra och diskutera bedömningar m.m.

Djurskydd

2026-2029, Länsstyrelserna

genomför samsynsövningar med syfte att öka likriktningen inom den egna länsstyrelsen minst 1 gång per år. Samsynsövning genomförs som en särskild akti...

Visa mer

genomför samsynsövningar med syfte att öka likriktningen
inom den egna länsstyrelsen minst 1 gång per år. Samsynsövning genomförs som en särskild aktivitet som är framtagen utifrån konstaterat behov.
Exempelvis gemensam kontroll på plats, kompetenshöjande insatser inom särskilt utvalt område eller möte där man gemensamt går igenom checklistan
etc.

Dölj

Djurskydd

2026, Länsstyrelserna

gör en översyn av vilka områden som behöver prioriteras för likriktning senast år 2026 i dialog med Jordbruksverket. Inventeringen kan användas som un...

Visa mer

gör en översyn av vilka områden som behöver prioriteras för
likriktning senast år 2026 i dialog med Jordbruksverket. Inventeringen kan
användas som underlag vid planering av samsynsövningar.

Dölj

Djurskydd

2026-2029, Länsstyrelserna

säkerställer att samtliga tillsvidareanställda djurskyddshandläggare på länsstyrelserna har genomfört utbildningen KuDoS.

Djurskydd

2026-2029, Jordbruksverket

reviderar årligen det skriftliga stöd som finns för genomförande av registervård av det nationella djurskyddskontrollregistret.

Djurskydd

2029, Jordbruksverket

gör en analys av riskpoäng, riskvärdering och riskuttag som underlag för en reviderad riskklassificeringsmodell i dialog med Livsmedelsverket och läns...

Visa mer

gör en analys av riskpoäng, riskvärdering och riskuttag som
underlag för en reviderad riskklassificeringsmodell i dialog med
Livsmedelsverket och länsstyrelserna senast år 2029.

Dölj

Djurskydd

2026-2029, Jordbruksverket

tar i dialog med länsstyrelserna fram en plan för att länsstyrelserna under ett av åren under målperioden utför en ökad andel slumpvalda kontroller av...

Visa mer

tar i dialog med länsstyrelserna fram en plan för att
länsstyrelserna under ett av åren under målperioden utför en ökad andel
slumpvalda kontroller avseende livsmedelsproducerande djur.

Dölj

Djurskydd

2026-2029, Länsstyrelserna

utvärderar årligen användandet av resurser för planerad kontroll för att uppnå kontrollfrekvensen som anges i indikatorerna.

Djurskydd

2026-2029, Länsstyrelserna

i dialog med Jordbruksverket och Livsmedelsverket planerar för prioritering av särskilda kontrollinsatser inom kontrollområden med vanligt förekommand...

Visa mer

i dialog med Jordbruksverket och Livsmedelsverket planerar
för prioritering av särskilda kontrollinsatser inom kontrollområden med vanligt
förekommande brister etc.

Dölj

Djurskydd

2026-2029 Länsstyrelserna

genomför informationsinsatser som bedöms vara relevanta för att förenkla regelefterlevnaden för djurhållaren, exempelvis informationsträffar och infor...

Visa mer

genomför informationsinsatser som bedöms vara relevanta för
att förenkla regelefterlevnaden för djurhållaren, exempelvis informationsträffar
och informationsmaterial som kan lämnas vid kontroll.

Dölj

Djurskydd

2027, Länsstyrelserna

tar i dialog med Jordbruksverket och Livsmedelsverket fram ett vägledande dokument för uppföljningar senast år 2027.

Ekologisk produktion & ekologiska livsmedel

2027, Jordbruksverket och Livsmedelsverket

har senast år 2027 uppdaterade beslut om vilka laboratorier som ska analysera prover tagna på ekologiska produkter.

Ekologisk produktion & ekologiska livsmedel

2026-2029, Jordbruksverket och Livsmedelsverket

uppdaterar regelbundet (löpande och i vart fall under 2027 och 2029) åtgärdskatalogen så att den är ett effektivt och tydligt verktyg vid bedömning oc...

Visa mer

uppdaterar regelbundet (löpande och i vart fall under 2027 och 2029)
åtgärdskatalogen så att den är ett effektivt och tydligt verktyg vid bedömning
och kategorisering av bristande efterlevnad hos ekologiskt certifierade företag.

Dölj

Ekologisk produktion & ekologiska livsmedel

2026, Jordbruksverket och Livsmedelsverket

har på kontroll-wiki och andra relevanta webbplatser publicerat tydlig information till både kontrollmyndigheter och kontrollorgan om när de behöver k...

Visa mer

har på kontroll-wiki och andra relevanta webbplatser publicerat tydlig information till både kontrollmyndigheter och kontrollorgan om när de behöver kommunicera med varandra och hur deras respektive kontrollansvar förhåller sig till andras inom området ekologisk
produktion. 

Dölj

Ekologisk produktion & ekologiska livsmedel

2028, Kontrollorganen

anlitar från år 2028 enbart de laboratorier som Jordbruksverket eller Livsmedelsverket har utsett när prov på ekologiska produkter ska analyseras.

Ekologisk produktion & ekologiska livsmedel

2026-2028, Kontrollorganen

kalibrerar sig löpande åren 2026–2028 så att de tillämpar icke fysisk kontroll av lågriskaktörer på likvärdiga sätt

Ekologisk produktion & ekologiska livsmedel

2026-2029, Jordbruksverket och Livsmedelsverket

sammanställer årligen information om högriskprodukter från andra länder till kontrollorganen. Informationen utgör underlag för, dels fokusområde för p...

Visa mer

sammanställer årligen information om
högriskprodukter från andra länder till kontrollorganen. Informationen utgör
underlag för, dels fokusområde för provtagning, dels som underlag för vilka
högriskprodukter som bör vara föremål för spårbarhetskontroller och
massbalansberäkningar.

Dölj

Ekologisk produktion & ekologiska livsmedel

2026-2028, Jordbruksverket och Livsmedelsverket

fokuserar 2026-2028 tillsynen av kontrollorganen på att granska spårbarhetskontroller och massbalansberäkningar. En del av det som myndigheterna ska g...

Visa mer

fokuserar 2026-2028 tillsynen av kontrollorganen på att granska spårbarhetskontroller och
massbalansberäkningar. En del av det som myndigheterna ska granska inom tillsynen är att kontrollorganen har ett riskbaserat angreppssätt när de väljer vilka produkter de ska spåra och göra massbalansberäkningar på.

Dölj

Ekologisk produktion & ekologiska livsmedel

2026-2029, Jordbruksverket och Livsmedelsverket

samverkar med början år 2026 för att sammanställa vägledningar eller annat material som underlag för massbalansberäkningar. Med annat material avses e...

Visa mer

samverkar med början
år 2026 för att sammanställa vägledningar eller annat material som underlag
för massbalansberäkningar. Med annat material avses exempelvis data om
skördar per hektar, hur mycket restströmmar det kan bli i viss förädling.
Myndigheterna publicerar materialet på en lämplig plattform för
kontrollorganen och vid behov även för kontrollmyndigheterna.

Dölj

Ekologisk produktion & ekologiska livsmedel

2026-2029, Kontrollorganen

samverkar med de delegerande myndigheterna för att sammanställa vägledningar eller annat material som underlag för massbalansberäkningar.

Foder

2026-2029, Jordbruksverket

vidareutvecklar utbildningar för att säkerställa en tillfredsställande kompetens inom området.

Foder

2026-2029 Jordbruksverket

deltar i regelbundna samsynsövningar som kontrollmyndigheterna genomför i syfte att säkerställa en likvärdig kontroll.

Foder

2026-2029, Kontrollmyndigheterna

genomför regelbundet samsynsövningar i syfte att säkerställa en likvärdig kontroll.

Foder

2026-2029, Kontrollmyndigheterna

arbetar för att säkerställa ändamålsenliga register för kontrollplanering och riskbaserat kontrolluttag.

Foder

2026-2029, Länsstyrelserna

utför årligen de foderkontroller enligt tilldelning i den nationella kontrollplaneringen.

Foder

2026-2029, Jordbruksverket

vidareutvecklar samverkan mellan myndigheterna i foderkontrollen.

Foder

2026-2029, Jordbruksverket

utvecklar bättre verktyg för uppföljning och analys av kontrollresultat.

Foder

2026-2029, Jordbruksverket

anordnar dialogmöten där kontrollresultat, trender och kontrollplanering står i fokus.

Foder

2026-2029, Jordbruksverket

genomför en informationssatsning om vilseledande märkning av foder till konsumenter och aktörer inom sekundärproduktionen av foder.

Foder

2026-2029, Kontrollmyndigheterna

deltar i dialogmöten där kontrollresultat, trender och kontrollplanering står i fokus.

Foder

2026-2029, Jordbruksverket

genomför en informationssatsning om vilseledande märkning av foder till konsumenter och aktörer inom sekundärproduktionen av foder.

Växtskadegörare

2026, Jordbruksverket

tar fram språkregel för alla delkontrollområden inför introduktionsutbildning 2026

Växtskadegörare

2026, Jordbruksverket

säkerställer inför kontrollåret 2026 att alla kontrollanter får utbildning i att förklara syftet med kontrollen. Nya kontrollanter under perioden får ...

Visa mer

säkerställer inför kontrollåret 2026 att alla kontrollanter får utbildning i att förklara syftet med kontrollen. Nya kontrollanter under perioden får samma utbildning i sin introduktionsutbildning.

Dölj

Växtskadegörare

2026, Jordbruksverket

ger alla kontrollanter uppdrag att förklara och informera om syftet med kontrollen.

Växtskadegörare

2026, Kontrollmyndigheten

utför kontinuitetshantering exportkontroll virke.

Växtskadegörare

2026. Jordbruksverket

utför kontinuitetshantering av viss importkontroll.

Växtskadegörare

2027, Jordbruksverket

tar fram plan för att åtgärda eventuella förmågegap.

Växtskadegörare

2026-2029, Jordbruksverket

bedömer alla delkontrollområden inför kontrollsäsong varje år utifrån beslutad rutin om riskvärdering.

Växtskadegörare

2026-2029, Jordbruksverket

genomför årlig uppdatering av riskanalys och översyn av uppdaterade regler i samtliga vägledningar.

Växtskadegörare

2026, Jordbruksverket

genomför senast 2026 utveckling av gemensamma processer och mallar och förvaltning av styrande dokument i Jordbruksverkets projekt Kontroll 2030.

Växtskadegörare

2026-2029

genomför årligen under perioden kvalitetssäkringsprogram (exempelvis uppföljning av dokumentkontroll, diskussion kring situationer som kan uppkomma).

Livsmedel

2023-2025 Mål 1: Mikrobiologiska och kemiska faror i faroanalys och beredning av dricksvatten

Senast den 31 december 2025 har offentlig kontroll utförts vid anläggningar som producerar över 100 m3 dricksvatten per dygn. Kontrollen syftar till a...

Visa mer

Senast den 31 december 2025 har offentlig kontroll utförts vid anläggningar som producerar över 100 m3 dricksvatten per dygn. Kontrollen syftar till att bedöma om faroanalysen tar hänsyn till mikrobiologiska och kemiska faror i råvattnet och att beredningen av dricksvattnet är anpassad efter resultatet av faroanalysen.

Mer om 2023-2025 Mål 1: Mikrobiologiska och kemiska faror i faroanalys och beredning av dricksvatten

Dölj

Livsmedel

2023-2025 Mål 2: Säkerhet vid vattenverk och reservoarer

Senast den 31 december 2025 har offentlig kontroll utförts vid allmänna vattenverk och distributionsanläggningar som omfattas av Livsmedelsverkets för...

Visa mer

Senast den 31 december 2025 har offentlig kontroll utförts vid allmänna vattenverk och distributionsanläggningar som omfattas av Livsmedelsverkets föreskrifter om åtgärder mot sabotage och annan skadegörelse riktad mot dricksvattenanläggningar. Kontrollen görs i syfte att bedöma om förebyggande, upptäckande och avhjälpande åtgärder vidtas för att säkerställa skyddet mot sabotage och skadegörelse riktat mot anläggningarna.

Mer om 2023-2025 Mål 2: Säkerhet vid vattenverk och reservoarer

Dölj

Livsmedel

2023-2025 Mål 3: Nyckelhålsmärkning

Senast den 31 december 2025 har offentlig kontroll utförts hos tillverkare och huvudkontor med ansvar för Nyckelhålsmärkning av färdigförpackade livsm...

Visa mer

Senast den 31 december 2025 har offentlig kontroll utförts hos tillverkare och huvudkontor med ansvar för Nyckelhålsmärkning av färdigförpackade livsmedel inom följande livsmedelsgrupper: kött och produkter som innehåller kött (livsmedelsgrupp 24), helt eller delvis vegetabiliska produkter (livsmedelsgrupp 25) och färdigrätter (livsmedelsgrupperna 26-30) i Livsmedelsverkets föreskrifter (LIVSFS 2005:9) om användning av symbolen Nyckelhålet. Verksamheterna ska kunna visa att livsmedlet uppfyller villkoren för att livsmedlet kan märkas med Nyckelhålet samt hur de kontrollerar och verifierar detta.

Mer om 2023-2025 Mål 3: Nyckelhålsmärkning

Dölj

Livsmedel

2023-2025 Mål 6: Livsmedelsinformation vid e-handel

Senast den 31 december 2025 har kontroll utförts hos registrerade/godkända verksamheter som släpper ut färdigförpackade kosttillskott och/eller konfek...

Visa mer

Senast den 31 december 2025 har kontroll utförts hos registrerade/godkända verksamheter som släpper ut färdigförpackade kosttillskott och/eller konfektyr på marknaden via e-handel. Kontrollen syftar till att verifiera att livsmedelsinformationen på webbplatsen stämmer med informationen på förpackningarna.

Mer om 2023-2025 Mål 6: Livsmedelsinformation vid e-handel

Dölj

Livsmedel

2023-2025 Mål 7: Handelsnormer för konserverad tonfisk och sardiner

Senast den 31 december 2025 har offentlig kontroll utförts hos företag som sätter konserverad tonfisk eller sardiner på marknaden antingen genom impor...

Visa mer

Senast den 31 december 2025 har offentlig kontroll utförts hos företag som sätter konserverad tonfisk eller sardiner på marknaden antingen genom import eller genom införsel från annat EU-land. Syftet är att verifiera att produkterna uppfyller kraven i handelsnormerna avseende märkning och sammansättning.

Mer om 2023-2025 Mål 7: Handelsnormer för konserverad tonfisk och sardiner

Dölj

Livsmedel

2023-2025 Mål 8: Spårbarhet kött

Senast den 31 december 2025 har offentlig kontroll utförts för att verifiera uppgift om svenskt ursprung för färskt och fryst kött av nöt, gris, får o...

Visa mer

Senast den 31 december 2025 har offentlig kontroll utförts för att verifiera uppgift om svenskt ursprung för färskt och fryst kött av nöt, gris, får och lamm, samt fågel. Målet omfattar såväl helt som bitat och malet kött, förpackat och oförpackat. Kontrollerna ska utföras i samtliga led i livsmedelskedjan efter slakt som släpper ut färskt eller fryst kött av svenskt ursprung på marknaden.

Mer om 2023-2025 Mål 8: Spårbarhet kött

Dölj

Livsmedel

2023-2025 Mål 9: Skyddade beteckningar

Senast den 31 december 2025 har offentlig kontroll utförts av att märkningen på utvalda förpackade produkter med skyddade beteckningar och som införts...

Visa mer

Senast den 31 december 2025 har offentlig kontroll utförts av att märkningen på utvalda förpackade produkter med skyddade beteckningar och som införts till Sverige stämmer överens med produktspecifikationen.

Mer om 2023-2025 Mål 9: Skyddade beteckningar

Dölj

Livsmedel

2023-2025 Mål 10: Allergena ingredienser i förpackade livsmedel

Senast den 31 december 2025 har offentlig kontroll utförts hos grossister som importerar färdigförpackade livsmedel för att verifiera att företagarna ...

Visa mer

Senast den 31 december 2025 har offentlig kontroll utförts hos grossister som importerar färdigförpackade livsmedel för att verifiera att företagarna ger korrekt information om allergena ingredienser i märkningen.

Mer om 2023-2025 Mål 10: Allergena ingredienser i förpackade livsmedel

Dölj

Livsmedel

2023-2025 Mål 11: Spårbarhet ägg

Senast den 31 december 2025 har offentlig kontroll utförts för att verifiera att aktörer som producerar och/eller släpper ut svenska hönsägg på markna...

Visa mer

Senast den 31 december 2025 har offentlig kontroll utförts för att verifiera att aktörer som producerar och/eller släpper ut svenska hönsägg på marknaden kan visa att de uppfyller de spårbarhetskrav som finns samt att den information som medföljer äggen är korrekt.

Mer om 2023-2025 Mål 11: Spårbarhet ägg

Dölj

Livsmedel

2023-2025 Mål 12: Aktörer som släpper ut honung på marknaden

Senast den 31 december 2025 har kontrollmyndigheterna utfört spårbarhetskontroller hos företag som handlar med honung. Syftet är att säkerställa att a...

Visa mer

Senast den 31 december 2025 har kontrollmyndigheterna utfört spårbarhetskontroller hos företag som handlar med honung. Syftet är att säkerställa att aktörer som släpper ut honung på marknaden har registrerat sin anläggning, i de fall verksamheten har en sådan organisation och kontinuitet att den kan anses utgöra ett livsmedelsföretag.

Mer om 2023-2025 Mål 12: Aktörer som släpper ut honung på marknaden

Dölj

Livsmedel

2023-2025 Mål 13: Otillåtna växter och främmande ämnen i växtbaserade kosttillskott

Vid utgången av 2025 har 12 särskilt utvalda hälsofarliga växter i kosttillskott kontrollerats på kosttillskottsanläggningar, inklusive sådana som bed...

Visa mer

Vid utgången av 2025 har 12 särskilt utvalda hälsofarliga växter i kosttillskott kontrollerats på kosttillskottsanläggningar, inklusive sådana som bedriver e-handel, som släpper ut växtbaserade kosttillskott på marknaden. Dessutom har kosttillskott analyserats hos importörer, införare, producenter och tillverkare av växtbaserade kosttillskott, i syfte att kontrollera att gränsvärdet för genotoxiska och carcinogena pyrrolizidinalkaloider inte överskrids.

Mer om 2023-2025 Mål 13: Otillåtna växter och främmande ämnen i växtbaserade kosttillskott

Dölj

Livsmedel

2023-2025 Mål 14: Fusk med tonfisk

Offentlig kontroll har utförts hos importörer och grossister som saluför färsk eller fryst tonfisk för att undersöka om det förekommer fisk som har be...

Visa mer

Offentlig kontroll har utförts hos importörer och grossister som saluför färsk eller fryst tonfisk  för att undersöka om det förekommer fisk som har behandlats på ett otillåtet sätt. Företaget riskerar därigenom att förorsaka histaminbildning i fiskköttet samt att vilseleda konsumenter.

Mer om 2023-2025 Mål 14: Fusk med tonfisk

Dölj

Livsmedel

2023-2025 Mål 15: Plastprodukter med otillåtna naturmaterial

Offentlig kontroll utförs i ett tidigt led i kedjan, exempelvis hos producenter, importörer och grossister. Kontrollen ska förhindra att plastprodukte...

Visa mer

Offentlig kontroll utförs i ett tidigt led i kedjan, exempelvis hos producenter, importörer och grossister. Kontrollen ska förhindra att plastprodukter avsedda att komma i kontakt med livsmedel som innehåller malen bambu eller andra icke godkända naturmaterial släpps ut på marknaden. Kontrollen syftar till att få bort dessa produkter från marknaden då de inte är tillåtna och dessutom riskerar att släppa ifrån sig oönskade kemiska ämnen i halter som kan vara hälsovådliga.

Mer om 2023-2025 Mål 15: Plastprodukter med otillåtna naturmaterial

Dölj

Livsmedel

2023-2025 Mål 16: Glykoalkaloider i potatis

Offentlig kontroll av livsmedelsföretagares vidtagna åtgärder för att förebygga att höga halter glykoalkaloider bildas och hur de förhindrar att gifti...

Visa mer

Offentlig kontroll av livsmedelsföretagares vidtagna åtgärder för att förebygga att höga halter glykoalkaloider bildas och hur de förhindrar att giftiga partier sätts på marknaden.

Mer om 2023-2025 Mål 16: Glykoalkaloider i potatis

Dölj

Livsmedel

2024-2025 Mål 17: Kontaktmaterial-verksamheter

Observera att det här målet börjar gälla först 2024. Innan utgången av 2025 har offentlig kontroll av kontaktmaterialverksamheter som behörig kontroll...

Visa mer

Observera att det här målet börjar gälla först 2024.

Innan utgången av 2025 har offentlig kontroll av kontaktmaterialverksamheter som behörig kontrollmyndighet har förtecknade eller registrerade utförts. Kontrollen görs för att säkerställa att materialen och produkterna uppfyller lagstiftningens krav och inte avger sina beståndsdelar i halter som skulle kunna utgöra en fara för människors hälsa eller påverka livsmedel negativt.

Mer om 2024-2025 Mål 17: Kontaktmaterial-verksamheter

Dölj

Livsmedel

2023-2025 Mål 18: Bladgrönsaker - bevattningsvatten och hygien vid odling

Senast den 31 december 2025 har offentlig kontroll utförts enligt nationell kontrollplanering för primärproduktionen hos livsmedelsföretag som odlar b...

Visa mer

Senast den 31 december 2025 har offentlig kontroll utförts enligt nationell kontrollplanering för primärproduktionen hos livsmedelsföretag som odlar bladgrönsaker. Kontrollen görs i syfte att bedöma om produkterna skyddas mot mikrobiologisk kontaminering och för att bekräfta att företagen uppfyller bestämmelserna vad gäller bevattningsvatten, personalhygien och hygienförhållanden vid produktion-

Mer om 2023-2025 Mål 18: Bladgrönsaker - bevattningsvatten och hygien vid odling

Dölj

Livsmedel

2023-2025 Mål 19: Opastöriserad mjölk

Senast den 31 december 2025 har offentlig kontroll utförts hos livsmedelsföretag i primärproduktionen som levererar opastöriserad mjölk och råmjölk di...

Visa mer

Senast den 31 december 2025 har offentlig kontroll utförts hos livsmedelsföretag i primärproduktionen som levererar opastöriserad mjölk och råmjölk direkt till slutkonsumenter.

Kontrollen görs för att bekräfta att det endast är små mängder som överlåts direkt till slutkonsumenter och att konsumenterna bland annat får information om att den opastöriserade mjölken och råmjölken ska värmebehandlas före konsumtion samt att överlåtelsen i övrigt sker i enlighet med bestämmelserna i Livsmedelsverkets föreskrifter om livsmedelshygien (LIVSFS 2005:20).

I det operativa målet ingår även att identifiera anläggningar som borde vara registrerade för direktleverans av opastöriserad mjölk men inte är det.

Mer om 2023-2025 Mål 19: Opastöriserad mjölk

Dölj

Livsmedel

2023-2025 Mål 20: Nationell kontrollplanering primärproduktion

Länsstyrelserna genomför årligen alla sina planerade kontroller enligt den nationella kontrollplaneringen för primärproduktion.

Mer om 2023-2025 Mål 20: Nationell kontrollplanering primärproduktion
Livsmedel

Nationell kontrollplanering primärproduktion 2024-2027

Den nationella kontrollplaneringen av foder- och livsmedelskontrollen i primärproduktionen består av en flerårig plan och ett ettårig deltaljerad plan...

Visa mer

Den nationella kontrollplaneringen av foder- och livsmedelskontrollen i primärproduktionen består av en flerårig plan och ett ettårig deltaljerad plan.

Fokus för kontrollen 2024 är kontroll av anläggningar i branscherna spannmål,  mjölk inklusive direktförsäljning av opastöriserad mjölk, nötkreatur, får och get,  kanin, fjäderfä och struts, ägg, odling av bladgrönsaker på friland, potatis, tvåskaliga blötdjur, insekter för foder- och livsmedelsändamål, hägnat vilt, frilevande vilt och uppsamlingscentraler för frilevande vilt.

Mer om Nationell kontrollplanering primärproduktion 2024-2027

Dölj

Livsmedel

2025 Samordnat kontrollprojekt, Kontroll av förklaring om överensstämmelse, DoC

Projektet har bäring på operativt mål 17 och syftar till att offentlig kontroll utförs hos kontaktmaterialverksamheter som myndigheten har registrerad...

Visa mer

Projektet har bäring på operativt mål 17 och syftar till att offentlig kontroll utförs hos kontaktmaterialverksamheter som myndigheten har registrerade.

Mer om 2025 Samordnat kontrollprojekt, Kontroll av förklaring om överensstämmelse, DoC

Dölj

Livsmedel

Nationell kontrollplanering primärproduktion 2025-2028

Den nationella kontrollplaneringen av foder- och livsmedelskontrollen i primärproduktionen består av en flerårig plan och ett ettårig deltaljerad plan...

Visa mer

Den nationella kontrollplaneringen av foder- och livsmedelskontrollen i primärproduktionen består av en flerårig plan och ett ettårig deltaljerad plan.

Fokus för kontrollen 2025 är kontroll av anläggningar i branscherna mjölk inklusive direktförsäljning av opastöriserad mjölk, fisk och kräftdjur vildfångade, honung, ägg, odling av bladgrönsaker på friland, odling av trädgårdsväxter inklusive bladgrönsaker i växthus, produktion av groddar samt odling av potatis.

Mer om Nationell kontrollplanering primärproduktion 2025-2028

Dölj

Livsmedel

2024-2025 samordnat kontrollprojekt honung

Projektet är aktivt 2024-2025. Det har bäring på operativt mål 12 om spårbarhet på honung och inriktas mot kontroll av livsmedelsinformation.

Mer om 2024-2025 samordnat kontrollprojekt honung

Din filtrering resulterade i 0 resultat.

Senast granskad 2019-04-26