Vitamin B6

Vetekli

Vitamin B6, även kallat pyridoxin, är nödvändigt för proteinomsättningen och har betydelse för exempelvis nervernas funktion.

Hur får vi i oss vitamin B6?

Högst halter av vitamin B6 finns i animaliska livsmedel som kött, fågel, korv, ägg och mjölkprodukter. Men även potatis, spannmål, bär och matbröd är goda källor till vitamin B6.

För den som inte äter mjölkprodukter är det viktigt att hitta en annan källa till vitamin B6. Vitamin B6 finns i till exempel baljväxter, gröna bladgrönsaker, bröd och andra fullkornsprodukter, potatis, frukt, bär, mandel, vetegroddar och sesamfrön.

Hur mycket vitamin B6 behöver vi?

Behovet av vitamin B6 varierar med bland annat ålder och kön. Det rekommenderade dagliga intaget är:

Kön/Grupp/ÅlderRekommenderat dagligt intag milligram
Spädbarn 6-11 månader 0,4
Spädbarn 12-23 månader 0,5
Barn 2-5 år 0,7
Barn 6-9 år 1,0
Flickor 10-13 år 1,1
Pojkar 10-13 år 1,3
Kvinnor 14-30 år 1,3
Kvinnor över 31 år 1,2
Män 1,6
Gravida 1,5
Ammande 1,6

 

Brist på vitamin B6

Brist som beror på att man fått i sig för lite genom maten är mycket ovanligt, eftersom vitaminet finns i nästan allt vi äter. Symptom på vitamin B6-brist är hudförändringar runt mun, näsa och ögon, kramper och anemi, alltså blodbrist.

Kan vi få i oss för mycket vitamin B6?

Ett högt intag av vitamin B6 under lång tid, månader eller år, kan vara skadligt. Den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, Efsa, har satt en övre gräns för intag (Tolerable Upper Intake Level, UL) av vitamin B6 till 25 milligram per dag för vuxna.

Källor

 

Vitaminer och antioxidanter

Senast granskad 2019-03-08