Vitamin B6

Vetekli

Vitamin B6, även kallat pyridoxin, är nödvändigt för proteinomsättningen och har betydelse för exempelvis nervernas funktion.

Hur får vi i oss vitamin B6?

Högst halter av vitamin B6 finns i animaliska livsmedel som kött, fågel, korv, ägg och mjölkprodukter. Men även potatis, spannmål, bär och matbröd är goda källor till vitamin B6.

För den som inte äter mjölkprodukter är det viktigt att hitta en annan källa till vitamin B6. Vitamin B6 finns i till exempel baljväxter, gröna bladgrönsaker, bröd och andra fullkornsprodukter, potatis, frukt, bär, mandel, vetegroddar och sesamfrön.

Brist på vitamin B6

Brist på vitamin B6 kan bland annat ge hudförändringar runt mun, näsa och ögon, kramper och anemi, alltså blodbrist. Men brist som beror på att man fått i sig för lite genom maten är mycket ovanligt, eftersom vitaminet finns i nästan allt vi äter.

Hur mycket vitamin B6 behöver vi?

Behovet av vitamin B6 varierar med bland annat ålder och kön. Det rekommenderade dagliga intaget är:

Kön/Grupp/ÅlderRekommenderat dagligt intag milligram
Spädbarn 6-11 månader 0,4
Spädbarn 12-23 månader 0,5
Barn 2-5 år 0,7
Barn 6-9 år 1,0
Flickor 10-13 år 1,1
Pojkar 10-13 år 1,3
Kvinnor 14-30 år 1,3
Kvinnor över 31 år 1,2
Män 1,6
Gravida 1,5
Ammande 1,6

 

Källor

 

Vitaminer och antioxidanter

Senast granskad 2018-02-15