Godis och snacks

barnahänder gör smaskens - glass, chokladsås med strössel och nonstop

Många kalorier men inte så mycket näring. Det är gemensamt för godis, choklad, glass, bakverk, sylt, marmelad och chips. Här får du svar på frågor om sött och salt.

Välj rätt sorts snacks

Godis och snacks innehåller ofta mycket tillsatt socker eller salt, mättat fett och ibland transfett.

Hur mycket äter vi?

Hur mycket vi äter av sötsaker och snacks varierar mycket mellan olika personer. I snitt äter vi nästan 15 kilo choklad och godis om året per person. Konsumtionen av choklad och godis har ökat ända sedan 60-talet.

Risk för sjukdom

Många äter för mycket energirik mat med tillsatt socker och fett, istället för mat som gör oss gott. I längden kan det leda till övervikt och sjukdomar. Att äta mycket socker påverkar kroppens förmåga att bilda insulin. Att dricka mycket läsk kan bidra till att öka risken för att få diabetes typ 2. Att minska på socker och sötsaker kan minska risken att få karies, hål i tänderna.

Fördjupning

Vilka färgämnen är godkända i godis?

Är det farligt att äta mycket lakrits?

Att regelbundet och under lång tid äta mycket lakris kan ge skadliga effekter. De flesta av symtomen beror på ämnet glycyrrhizinsyra, som finns naturligt i lakrits. Det kan ge felaktig saltbalans, högt blodtryck, ödem, viktökning och huvudvärk.

Senast granskad 2018-02-19