Riboflavin, vitamin B2

Mjölk

Riboflavin kallades förr vitamin B2. Riboflavin behövs för nedbrytning av fett, kolhydrater och protein.

Hur får vi i oss riboflavin?

Riboflavin finns i många olika livsmedel. Kött, fågel, ägg, inälvsmat och korv är goda källor. Mjölk och mjölkprodukter innehåller också riboflavin.

Vegetarianer som inte äter mjölkprodukter kan till exempel äta baljväxter, gröna bladgrönsaker och fullkornsprodukter för att få i sig riboflavin. Vissa drycker berikas också med riboflavin, exempelvis havre-, soja- och risdryck. Det är bra att ta för vana att välja berikade vegetabiliska drycker, eftersom de oftast är berikade med näringsämnen som drycken saknar helt eller har låg naturlig halt av. Ekologisk havre-, soja och risdryck berikas inte. Observera att risdryck inte ska ges till barn under sex år, eftersom den kan innehålla arsenik.

Brist på riboflavin

Brist på bara riboflavin är ovanligt men kan ge slemhinne- och hudförändringar.

Hur mycket riboflavin behöver vi?

Det rekommenderade dagliga behovet varierar med kön och ålder.

Kön/Grupp/ÅlderRekommenderat dagligt intag/riboflavin
Spädbarn under 1 år o,5 milligram
Barn 1-2 år 0,6 milligram
Barn 2-5 år 0.7 milligram
Barn 6-9 år 1,1 milligram
Flickor 10-13 år 1,2 milligram
Flickor 14-17 år 1,4 milligram
Kvinnor 18-30 år 1,3 milligram
Kvinnor över 31 år 1,2 milligram
Pojkar 10-13 år 1,3 milligram
Pojkar 14-17 år 1,7 milligram
Män 18-30 år 1,6 milligram
Män 31-61 år 1,5 milligram
Män 61-74 år 1,4 milligram
Män över 74 år 1,3 milligram
Gravida 1,6 milligram
Ammande 1,7 milligram

 

Källor

 

Vitaminer och antioxidanter

Senast granskad 2018-02-14