Kunder, leverantörer

Leverantör

Nya statliga krav på fakturahantering började gälla den 1 april 2019 vilket innebär att alla fakturor som skickas till Livsmedelsverket ska vara elektroniska.

De alternativ som Livsmedelsverkets leverantörer kan använda sig av för att skicka e-fakturor är:

  • Svefaktura kan användas genom olika VAN-tjänsteleverantörer. Livsmedelsverkets VAN-leverantör är OpusCapita.
    Livsmedelsverkets parts-id är: 2021001850
    GLN-nr: 2021001850
          
  • Livsmedelsverket kan även ta emot fakturor via nätverket PEPPOL. 
    Livsmedelsverket har PEPPOL-ID: 0007:2021001850. 
    För att se aktuell version av PEPPOL, gå in på https://sfti.validex.net/en/login.
    Livsmedelsverkets orgnr är: 202100-1850
          
  • För leverantörer som inte har ett affärssystem/ekonomisystem erbjuder Livsmedelsverket en kostnadsfri tjänst, en fakturaportal, där leverantörer kan registrera fakturor manuellt. I fakturaportalen kan varje leverantör skapa upp till 100 e-fakturor om året kostnadsfritt.

Registreringen är enkel och görs kostnadsfritt genom inmatning av e-postadress och andra uppgifter om företaget i Fakturaportalen som nås via följande länk.

Kund

Du som är kund hos oss kan få din elektroniska faktura i Svefakturaformat.

Frågor om att få elektroniska fakturor ställs till Helena Waldemarsson telefon
018-17 55 80 eller e-post: fornamn.efternamn följt av @slv.se

Betalning till Livsmedelsverket görs på bankgiro 5202-3926.

Betalning från utlandet görs på IBAN: SE37 1200 0000 0128 1010 3798 och BIC/SWIFT: DABASESX

Bank: Danske Bank A/S Sverige filial, 103 92  Stockholm

Senast granskad 2019-05-03