Ät inte mat som har möglat
Mögel består av mögelsvampar.
Mögelsvamparna kan bilda mögelgifter
Mögelgifterna syns inte.
Därför kan du inte se om ett mögligt livsmedel
innehåller mögelgifter eller inte.
Om du får i dig mögelgifter
kan du bli sjuk, till exempel magsjuk.
Det kan också vara skadligt på sikt
även om det inte märks direkt.
Mögelgifterna kan sprida sig inuti hela livsmedlet
även om det synliga möglet inte är så stort.
Därför är Livsmedelsverkets råd att inte äta mat som har möglat.
Några livsmedel går att äta även om de möglat lite grann
Men det finns några särskilda livsmedel
som du kan äta även om de har börjat mögla litegrann.
Det beror på att mögelgift inte sprids så lätt i just de livsmedlen.
Du kan skära bort mögel på de här livsmedlen
- äpple
- rå potatis
- citrusfrukter
- hårdost (till exempel grevéost eller parmesan).
Skär först bort möglet,
och dessutom minst två centimeter
runt om själva möglet.
Sedan kan du äta resten.
Du kan skrapa bort mögel från sylt och mos med mycket socker i
I sylt och mos som har mycket socker
kan du skrapa bort möglet.
Ta bort minst två centimeter av det översta lagret.
Sedan kan du äta det som är kvar.
Sylten måste innehålla minst
500 gram socker per 1 000 gram bär eller frukt.
Om du läser på förpackningen ska det stå
minst 33 gram socker per 100 gram färdig sylt eller mos.
Kasta möglig sylt eller mos
om det är mindre socker än så
för då kan det ha bildats mögelgifter.
Så sorterar du nötter och torkad frukt
Sortera bort de som är
- missfärgade
- skrumpna (gäller nötter)
- synbart mögliga.
Du kan äta resten om de ser bra ut.
Dela paranötter innan du äter dem.
I paranötter är möglet ofta i mitten av nöten
och syns inte på utsidan.
Så gör du med frukter eller bär i en förpackning där några har möglat
Ibland kan det finnas mögel på någon eller några frukter
i en förpackning med frukt, grönsaker eller bär.
Släng då de som har möglat.
Sedan kan du äta resten.
Om det inte finns något mögel
bildas det inga mögelgifter.
Därför behöver du inte slänga de frukter och grönsaker
som bara har legat nära de som har möglat.
Så här kan du göra för att förebygga mögel
Du kan göra mycket för att förebygga mögel.
Ta hand om, förvara och tillaga maten rätt,
så behöver du inte slänga så mycket mat.
Bröd
Dela upp brödet i mindre förpackningar
eller skär det i skivor.
Sedan kan du lägga in det i frysen.
I frysen kan inte bröd börja mögla.
Bär
Förvara bär i kylskåpet
så är det mindre risk för mögel.
Lägg in dem i frysen om du inte ska äta dem snart.
I frysen kan inte bär börja mögla.
Frukt och grönsaker
Hantera frukt och grönsaker varsamt
så att det inte blir skador eller hål.
Mögel kan växa i skador och hål i skalet.
Det gäller särskilt frukter och grönsaker
som har tunna skal, till exempel tomater och päron.
Förvara frukter och grönsaker i kylskåpet
Förvara frukter och grönsaker svalt,
gärna i kylskåpet eller i ett skafferi.
Då möglar de inte lika snabbt.
Men tänk på att vissa frukter och grönsaker
kan få köldskador om det är för kallt,
till exempel bananer och gurka.
Se också till att frukter och grönsaker
inte blir fuktiga.
Mögel växer bättre när det är fuktigt.
Klicka på den här länken för att läsa om
hur du kan förvara frukt och grönt:
Saft
Använd aldrig mögliga bär för att göra saft.
Så här kan du göra när du gör egen saft:
- Använd rena flaskor.
- Hetta gärna upp flaskorna,
till exempel i ugnen eller i kokande vatten. - Skruva på locket direkt efter att du har hällt i saften.
En kombination av socker och konserveringsmedel
fördröjer mögelangrepp.
Du kan också frysa in saften
och ta ut små portioner åt gången.
I frysen kan inte saft börja mögla.
När du gör egen sylt och mos
Använd aldrig mögliga bär eller frukter
för att göra sylt eller mos.
Frys in sylt som innehåller mindre än
500 gram socker per 1 000 gram bär eller frukt.
Det motsvarar 33 gram socker per 100 gram färdig sylt.
I frysen kan inte sylt eller mos börja mögla.