Lektiner i baljväxter

Mungbönor, kidneybönor och linser

Baljväxter innehåller många nyttiga ämnen och har dessutom jämförelsevis låg miljöpåverkan – i synnerhet när de ersätter kött på tallriken. De innehåller dock även lektiner, som kan orsaka illamående, kräkningar, diarré och magsmärtor.

Vad är lektiner?

Lektiner är en grupp av proteiner som finns i alla baljväxter, som bönor, linser, ärter, haricot verts och vaxbönor. Hur mycket lektiner det finns i de olika typerna av baljväxter varierar. En baljväxt som innehåller väldigt lite lektiner är sockerärta som därför kan ätas rå.

Lektiner förstörs vid blötläggning med efterföljande kokning. Därför är det viktigt att följa anvisningarna på förpackningar och i recept när det gäller koktid och eventuell blötläggning av torkade baljväxter.

Är det farligt?

Att äta råa eller  otillräckligt behandlade, till exempel otillräckligt kokta, baljväxter kan orsaka illamående, kräkningar, diarré och magsmärtor cirka 1-7 timmar efter konsumtion. Återhämtningen är vanligen snabb, 3-4 timmar efter att symtomen uppträdde.

Vilken effekt lektiner kan ha på människan på längre sikt är dåligt undersökt.

Känsliga grupper

Känsligheten för lektiner varierar mycket mellan olika personer.  

Rekommendationer

Många baljväxter behöver både blötläggas och kokas. Följ anvisningarna på förpackningar och i recept när det gäller koktid och eventuell blötläggning av torkade baljväxter och tänk på att även färska baljväxter ibland kan behöva kokas innan du äter dem.

Senast granskad 2017-04-06