Jod

Musslor i gryta

Jod förekommer naturligt i berggrunden och halten varierar mycket mellan olika geografiska områden. Jod ingår i sköldkörtelhormoner som deltar i ämnesomsättningen.

Hur får vi i oss jod?

Mager fisk, skaldjur, ägg och mejerier innehåller mycket jod. Joderat koksalt är en annan viktig jodkälla. På förpackningen står det om saltet är berikat med jod. Joderat salt innehåller 50 mikrogram jod per gram salt.

Livsmedelsverket uppmanar livsmedelsindustrin och restauranger att använda joderat salt.

Algprodukter som säljs som näringstillskott, kan i vissa fall innehålla höga jodhalter. Olika preparat har visat skilja sig mycket i fråga om jodmängd, vilket kan bero på att de utgår från olika alg-arter.

Hur mycket jod behöver vi varje dag?

Det rekommenderade dagliga intaget skiljer sig mellan olika åldersgrupper:

Kön/Grupp/ÅlderRekommenderat dagligt intag
Spädbarn 6-11 månader 50 mikrogram
Barn 12-23 månader 70 mikrogram
Barn 2-5 år 90 mikrogram
Barn 6-9 år 120 mikrogram
Vuxna, tonåringar och barn över 10 år 150 mikrogram
Gravida 175 mikrogram
Ammande 200 mikrogram

Jodbrist

Brist leder till struma, förstoring av sköldkörteln, som var en vanlig sjukdom i Sverige på 1800-talet och i början av 1900-talet. Jodbrist under fosterstadiet är särskilt allvarligt och kan störa utvecklingen av nervsystemet, den fysiska utvecklingen och leda till psykiska utvecklingsstörningar. Därför är det extra viktigt är det att få i sig tillräckligt med jod under graviditet och amning.

Efter införandet av jodberikning av hushållssalt på 1930-talet minskade förekomsten av struma väsentligt i Sverige men förekom i vissa områden så sent som på 1960-talet då berikningen höjdes till 50 mikrogram jod per gram salt. Globalt är jodbrist fortfarande ett problem i många länder.

Källor till jod är främst animaliska livsmedel och joderat salt. Riskgrupper för lågt intag idag är  därför veganer och de som inte använder joderat salt, till exempel de som äter mycket mat som köps färdiglagad.


Kan man få i sig för mycket jod?

Ett för högt intag av jod kan påverka sköldkörtelns funktion och leda till rubbningar i sköldkörtelhormonbalansen. En övre gräns för säkert intag (UL, upper level) är 600 mikrogram jod per dag för vuxna.

Under graviditet kan jodöverskott hos modern påverka fostrets mentala och fysiska utveckling, utan att detta påverkar moderns hälsa. Det beror på att fostret är känsligare. Jodöverskott ökar andelen jod i bröstmjölken. Det är därför viktigt att undvika ett för högt jodintag både under graviditet och amning.

Algprodukter kan innehålla skadligt höga halter jod, vilket framförallt kan vara ett problem när man är gravid eller ammar. Livsmedelsverket rekommenderar därför gravida och ammande att vara försiktiga med havsalgprodukter under graviditets- och amningsperioden.  Algolja är däremot vanligen fri från jod. Det brukar framgå av information på förpackningen.  Framgår det inte av förpackningen kan man höra av sig till producenten.

Källor

 

Salt och mineraler

Senast granskad 2018-03-27