Alkohol - råd

Måltidsmiljö med personer som äter mat och dricker öl.

Håll igen på mängden alkohol!

Byt till alkoholfritt eller lägre alkoholhalt och förvara smartare.

Hitta ditt sätt – tips för att minska intaget 

Välj alkoholfria alternativ

Under de senaste åren har de alkoholfria alternativen blivit fler. Det finns många drycker att välja på som inte är så söta utan som passar bra som mat- eller sällskapsdryck. Utforska sortimenten hos Systembolaget, i butiken och på krogen och testa dig fram. 

Välj alternativ med lägre alkoholhalt

Ett annat sätt att minska det totala intaget av alkohol är att välja drycker med lägre alkoholhalt, och gärna även färre kalorier. Titta efter vin och öl med lägre halter och byt mot dem. 

Förvara smart så kan du njuta mer sällan

Planera dina inköp och förvara smart, så håller vinet längre och du kan dricka mindre mängder mer sällan utan att behöva hälla ut. Öppnade boxar med rött vin kan hålla i minst 6 veckor kylskåp, och boxar med vitt vin eller rosévin kan hålla i minst 3-4 veckor. Förvara öppnade flaskor i kylskåp eller sval med väl tillslutande kork eller kapsyl, till exempel en vakuumkork. Vin och öl som inte är gott att dricka längre kan ändå fungera bra i matlagning. 

För hälsan

Alkoholhaltiga drycker innehåller många kalorier, men nästan ingen näring. Vissa drycker innehåller också mycket socker. Två burkar starköl ger lika många kalorier som en hel måltid. Att dricka stora mängder alkohol kan därför leda till övervikt.  

Alkoholkonsumtion bidrar till akuta såväl som till kroniska skador:

  • Själva berusningen står bakom en stor del av de direkta fysiska skadorna som våld, drunkning, bränder, fall och trafikolyckor.
  • Alkohol är cancerframkallande och kan leda till inflammation och cancer i bukspottskörteln och cancer i mun och magtarmkanal. För vissa cancerformer, till exempel bröstcancer, ökar risken redan vid måttligt intag.
  • Högt intag av alkohol ökar risken för högt blodtryck, vilket i sin tur ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar som hjärtinfarkt och stroke.
  • Alkohol kan också leda till fettlever och levercirros (skrumplever) och till diabetes.

Enligt de nordiska näringsrekommendationerna bör intaget begränsas till högst 10 gram alkohol per dag för kvinnor och högst 20 gram per dag för män. En flaska starköl (33 cl) innehåller cirka 15 gram alkohol. Ett glas vin (15 cl) lika mycket.

Mer än bara en hälsofråga

Alkohol är en komplex fråga. Det handlar inte bara om energiinnehåll och hälsoeffekter av alkoholen i sig, utan även om beroende och missbruk. Eftersom det inte ligger inom Livsmedelsverkets ansvars- och kompetensområde hänvisas till Folkhälsomyndigheten angående råd för att motverka riskbruk.

För miljön

Livsmedelsverket saknar underlag om miljöaspekter när det gäller alkohol.

Fördjupad information

Den forskning som tidigare påvisat hälsofrämjande effekter av måttlig alkoholkonsumtion ifrågasätts nu delvis av senare forskning. Man har kunnat påvisa risker även med måttlig alkoholkonsumtion för framför allt cancer och fosterskador.

För medelålders och äldre personer verkar ett måttligt intag av alkohol minska risken att dö i förtid. Vad det beror på är lite oklart. Det kan åtminstone delvis bero på att statistiken även omfattar personer som låter bli att dricka alkohol för att de har en sjukdom som i sig leder till för tidig död. Men det kan också bero på att alkohol i måttliga mängder kan vara positivt för hjärt- och kärlhälsan. Detta samband ser man inte bland yngre. För dem innebär ett nollintag lägst risk att dö i förtid.

Senast granskad 2016-12-16