Salt och mineraler

Zink

Nötkött

Zink är ett livsnödvändigt mineral. Det ingår i 100-tals enzymer i kroppen som påverkar omsättningen av proteiner, kolhydrater, fett, nukleinsyror och vissa vitaminer som till exempel vitamin A. Zink behövs även för immunsystemet.

Hur får vi i oss zink?

Kött, mejeriprodukter, fullkornsprodukter och inälvsmat är bra källor till zink. Upptaget av zink underlättas av animaliska proteiner. Även musslor, ost och nötter är rika på zink.

Hur mycket zink behöver vi varje dag?

Det rekommenderade dagliga behovet av zink varierar med kön och ålder:

Kön/Grupp/ÅlderRekommenderat dagligt intag
Spädbarn  och barn under 2 år 5 milligram
Barn 2-5 år 6 milligram
Barn 6-9 år 7 milligram
Flickor 10-13 år 8 milligram
Pojkar 10-13 år 11 milligram
Flickor 14-17 år 9 milligram
Pojkar 14-17 år 12 milligram 
Kvinnor 7 milligram
Män 9 milligram
Gravida 9 milligram
Ammande 11 milligram

Zinkbrist

Risken för zinkbrist är låg i Sverige. Brist på zink hos barn ger tillväxthämning och störd utveckling. Brist hos vuxna ger hudförändringar, försämrad sårläkning och försämrad aptit.

 Källor

 

 

Salt och mineraler

Senast granskad 2016-01-29