Kött, kyckling och ägg

Rikt på protein, snålt på fett och bra för hälsan? Ja, men ät inte för mycket. Håll dig till högst 500 gram rött kött och chark i veckan. För både hälsans och miljöns skull. Du behöver inte räkna in kyckling och ägg.

Protein och mineraler

Gemensamt för kött, kyckling och ägg är att de är rika på protein. Kött och kyckling är också ofta källor till B-vitaminer och vissa mineraler som fosfor och selen. Nöt-, och viltkött innehåller även mycket järn.

Näringsinnehållet i kött varierar stort mellan olika djur och vad de ätit. Fetthalten varierar också mellan olika styckningsbitar och köttprodukter. I fetare kött och produkter gjorda av kött, är ofta halten av mättat fett hög.

Ägg är en bra källa till jod, selen och samtliga fettlösliga vitaminer som till exempel vitamin D.

Ät högst 500 gram rött kött och chark i veckan

Många skulle må bra av att äta mindre charkprodukter och rött kött. Forskning visar att rött kött och chark ökar risken för cancer i tjock- och ändtarmen. Ät därför högst 500 gram rött kött och chark i veckan. Läs mer om våra råd via länken nedan.

Kött från kyckling, kalkon och annan fågel har inte visat sig öka risken för cancer. Men för miljöns skull behöver all köttkonsumtion minska. Det är bra att ersätta en del kött och chark med grönsaker, rotfrukter, bönor, kikärter och linser. 

Ägg och kolesterol

Ägg innehåller kolesterol, men de flesta kan äta flera ägg om dagen utan att kolesterolvärdena påverkas negativt. Anledningen är att friska människor har en kontrollmekanism som gör att kroppens egen produktion av kolesterol minskar när man äter mat som innehåller kolesterol. Hos personer med störd kolesterolomsättning kan kolesterol från maten behöva begränsas. Det är i så fall något vården ger råd om. 

Senast granskad 2015-02-24