Ha en beredskap även gällande avtal

2023-10-12

Det är viktigt att ha en plan B för många olika situationer – även när det gäller avtal. Livsmedelsverket har samlat information om vad du kan göra om du inte får det du och din leverantör avtalat och vad du bör tänka på vid upphandling, sett ur ett beredskapsperspektiv.

De senaste åren det har blivit svårare för dricksvattenaktörer att upphandla varor och tjänster. VA-organisationer behöver en långsiktig trygghet när det gäller leveranser. Samtidigt medför det osäkra omvärlds- och marknadsläget att leverantörer inte lämnar anbud i upphandlingar lika ofta som tidigare. De har svårare att garantera leverans och riskerar att gå back ekonomiskt om de är fast i avtal med lägre priser när övriga kostnader ökar.

Svårigheten att teckna avtal kan påverka underhåll och förnyelsearbete, vilket i sin tur riskerar ge problem med både leverans och dricksvattenkvalitet. Särskilt om det gäller så kallade kritiska varor, som är extra viktiga.

Ställ frågor och ha en dialog

Därför samlade Livsmedelsverket myndigheter, branschorganisationer, leverantörer och beställare för att diskutera utmaningar och behov. Mötet visade att det finns behov av både kunskap och stöd kring vad som gäller vid avtal.

– Målet är att få till avtal som är hållbara för båda parter. Det är svårt att ändra i befintliga avtal men inför tecknande av nya avtal bör dricksvattenproducenter ha en dialog med tänkbara leverantörer för att ta reda på om de kan möta kraven. Det säger Maria Khalili, beredskapshandläggare vid Livsmedelsverket och initiativtagare till arbetet.

Mer information och länkar finns på Livsmedelsverkets webbplats. Om du som dricksvattenproducent ändå skulle hamna i en situation där du inte får tag i reservdelar i tid, finns VARA; reservdelsakuten för VA. Det är ett digitalt branschforum som administreras av branschorganisationen Svenskt vatten.