Socker - råd

Mindre socker!

Håll igen på godis, bakverk, glass och annat med mycket socker. Minska särskilt på söta drycker.

Hitta ditt sätt - tips för att få det att funka

Njut av lite

Godis, läsk och kakor är gott, det tycker de flesta. Och äter man bra i övrigt är det inte farligt med en liten mängd socker. Så välj det söta med omsorg och njut av det.

Äta eller inte äta?

Sockersuget kan vara väldigt starkt och för vissa är det nästan omöjligt att äta lite sötsaker och sedan sluta. Känn efter vad som fungerar för just dig, att äta lite eller helt avstå. Eller kanske att trappa ner lite i taget?

Få överblick

Fundera på var, när och hur du stoppar i dig socker. Var är det enklast att skära ner? Och kom ihåg att även små förbättringar räknas!

Flytande kalorier

Söta drycker lurar kroppen – du känner inte att du får i dig en massa kalorier. Vatten är den i särklass bästa törstsläckaren, mycket bättre än läsk, saft, lättdryck och sportdryck.

Dolt socker

Smaksatt yoghurt, söta flingor, fruktkrämer och soppor kan vara riktiga sockerbomber. Lite socker som krydda i maten är däremot inget att oroa sig över.

Ta hjälp av Nyckelhålet

Nyckelhålet hittar du på flingor, bröd och yoghurt med inget eller bara lite tillsatt socker.

För hälsan

Produkter med mycket tillsatt socker innehåller många kalorier men nästan ingen näring. Äter och dricker man mycket sött är det svårt att få i sig de viktiga vitaminer och mineraler som kroppen behöver, utan att samtidigt få i sig mer kalorier än man gör av med.

Det är lätt att bli överviktig och det i sin tur ökar risken för bland annat hjärt- och kärlsjukdom, typ 2-diabetes och cancer. Särskilt söta drycker ökar risken för övervikt eftersom de ger många kalorier men inte mättar.

I Sverige äter vi i snitt 15 kilo godis per år och person!

För miljön

Många tänker kanske inte på att även sötsaker och läsk påverkar miljön. En påse skumgodis ger faktiskt lika stort klimatavtryck som en liten portion fläskkött.

Senast granskad 2016-03-29