Läsk, godis och snacks - Lättläst

En pappersstrut med hjärtan fylld med godis bredvid ett glas med läsk.

Läsk, godis och snacks är inte nyttigt.
De kan göra att man går upp i vikt 
om man äter för mycket. 
Men det finns några enkla knep
för att äta och dricka lite mindre.

​Hitta ditt sätt – tips för att få det att funka

Mat med mycket socker, salt och fett 
innehåller nästan ingen näring.
Men de har många kalorier 
och kan göra att man går upp i vikt.  
Därför är det inte nyttigt att äta sådan mat ofta.
Men det finns enkla knep för att äta
mindre sådan mat.
Du behöver inte ändra allt på en gång,
utan kanske kan ändra på lite i taget?

Bara lite godis, snacks och läsk

Många tycker att det är gott med
läsk, godis, fikabröd, glass och snacks. 
Det är okej att äta sådan mat ibland. 
Men det är inte mat för vardagar,
utan mat som du bara ska äta ibland. 
Kanske bara på helgen. 
Ett knep är att inte ha så mycket snacks och godis hemma.
Då är det lättare att stå emot 
om du blir sugen på att äta.

Att äta eller inte äta när du är sugen

Vissa klarar av att äta lite godis
och sedan sluta äta när de är nöjda.
Men för vissa människor är det svårt att
sluta äta godis när de har börjat.
Då kan det vara bättre att inte börja äta alls.
Du får testa vad som funkar för dig.
Att äta lite godis eller inte äta godis alls?

Söta drycker lurar kroppen

Läsk, saft och andra drycker med socker är lätta att dricka mycket av.
Man kan säga att de lurar kroppen.
Det är lätt att dricka mycket utan att känna sig mätt,
och då märker man inte att man dricker många kalorier.
Det bästa är att dricka vanligt vatten
eller mineralvatten med smak.
Men om du vill dricka läsk eller saft,
välj helst en läsk utan socker.

Välj nyttigare snacks

När du ska välja nyttigare snacks
kan du leta efter snacks som inte har salt.
Du kan prova till exempel rostade hasselnötter utan salt. 
Ett annat bra snacks är popcorn 
som du poppar hemma i rapsolja.

Goda och nyttiga mellanmål

Det finns flera goda och nyttiga mellanmål 
som du kan äta på vardagar. 
Till exempel kan du äta

  • en frukt
  • en smoothie
  • naturell yoghurt med nötter och bär, russin eller torkad frukt.

Spara bullar och kakor till helgen eller andra speciella tillfällen.

Koll på det dolda sockret

En del mat har mycket tillsatt socker fast det inte syns.
Det är till exempel

  • yoghurt och kvarg med fruktsmak
  • söta frukostflingor och granola
  • färdiga mellanmål.

Det är bra att äta mindre mat med tillsatt socker i.
Leta därför efter mat i matbutiken 
som har Nyckelhålet på förpackningen.
Då vet du att maten bara har lite tillsatt socker eller inget alls.
Det är ett enkelt sätt att äta mindre socker.
Du kan se på bilden hur Nyckelhålet ser ut.

Märket Nyckelhålet

​För hälsan

Mat som innehåller mycket socker, salt och fett
är inte bra för hälsan. 
Söta drycker, godis, bakverk, glass och snacks
har ofta mycket socker, salt och fett.
Det betyder att maten ofta innehåller många kalorier
men inte så mycket vitaminer, mineraler och fibrer.

Vitaminer, mineraler och fibrer 
är näring som kroppen behöver.
Men det kan bli svårt att få tillräckligt med näring
om man äter mycket godis, bakverk, glass och snacks.
Man kan också gå upp i vikt
och det är större risk att man blir sjuk.
Det är till exempel lättare att få 
hjärtsjukdom, diabetes typ 2 och cancer. 
Det visar forskning.

Läsk eller saft som innehåller socker

Läsk eller saft som innehåller socker 
är extra dåliga för hälsan.
Sådana drycker gör att människor går upp i vikt lättare.
Det beror på att man får i sig många kalorier när man dricker läsk,
utan att man blir mätt.
Mat som har mycket socker kan också göra 
att människor får hål i tänderna.

​Andra perspektiv som kan påverka dina val

Det är bra för hälsan att äta 
mindre godis, läsk och snacks. 
Det är också bra för miljön.
Miljön påverkas nämligen när produkterna produceras.
Eftersom de inte har så mycket näring,
blir det en onödig påverkan på miljön.

Det finns fler sätt att minska påverkan på miljön. 
Du kan välja produkter som har miljömärkningar
som till exempel ekologisk.

Senast granskad 2026-04-20