Alkohol - Lättläst

Människor som skålar med vinglas vid en festlig måltid

Undvik att dricka mycket alkohol.
Det är bättre för hälsan
att dricka lite mindre eller inget alls.
Testa alkoholfria drycker
eller drycker som bara har lite alkohol.

​Hitta ditt sätt – tips för att få det att funka

Det är alltid bra att dricka mindre alkohol

Fundera över hur mycket alkohol du dricker. 
Du kanske behöver dricka mindre?
Det är faktiskt alltid bra för hälsan
att dricka mindre alkohol.

Testa alkoholfria drycker

Det finns många alkoholfria drycker
som man kan dricka i stället för alkohol som öl och vin. 
Det går bra både till maten och som sällskapsdryck.
Det finns på Systembolaget,
i mataffärer och på barer och restauranger.
Prova och se vad du tycker är gott!

Välj drycker med mindre alkohol

Du kan också prova drycker med mindre alkohol.
Det finns faktiskt öl och vin med mindre alkohol
som du kan välja i stället för vanliga sorter.
Det kan vara ett enkelt sätt
att dricka lite mindre alkohol. 

Drick vatten för att släcka törsten

Ha alltid ett glas vatten på bordet
om du dricker vin eller öl till maten. 
Tänk så här: 
Drick vatten för att släcka törsten,
drick vin eller öl för att det är gott.

​För hälsan

Alkohol har mycket kalorier

Drycker med alkohol har mycket kalorier. 
Till exempel har två burkar starköl 
lika mycket kalorier som en hel måltid. 
Det innebär att alkohol kan göra 
att man får för mycket kalorier och går upp i vikt.

Alkohol kan orsaka sjukdomar

Att dricka alkohol kan också 
öka risken för att man får sjukdomar, till exempel

  • cancer
  • högt blodtryck
  • hjärtsjukdom
  • skador på levern
  • diabetes typ 2.

Forskningen kan inte visa hur mycket alkohol 
som är säkert att dricka.
Men forskningen visar att ganska lite alkohol 
skapar större risk för till exempel bröstcancer.

Är vin bra för hälsan?

I gamla forskningsstudier har man sett att
människor över 50 år lever längre
om de dricker lite alkohol regelbundet.
Därför tror vissa att alkohol är bra för hälsan.
Men det stämmer inte.
I dag vet forskare att alkohol inte är bra för hälsan.

Alkohol kan orsaka beroende

Alkohol kan skapa sjukdomar 
och vara skadligt på flera sätt. 
Det kan också skapa beroende och missbruk.

Webbplatsen 1177.se har information om alkohol och beroende 
som inte är på lättläst svenska.
Klicka på länken om du vill komma till 1177.se: 
Alkoholberoende (sidan är inte på lättläst svenska)

​Andra perspektiv som kan påverka dina val

Vin, öl och sprit påverkar miljön.
De görs av råvaror som man odlar. 
Hur mycket de påverkar miljön
beror på hur de har odlats och var någonstans i världen. 
Du kan välja till exempel ekologiskt 
för att göra ett bra val för miljön.

Alkohol ger inte så mycket näring till kroppen.
Därför påverkar det miljön onödigt mycket. 
Alltså är det bra för miljön
att dricka lite mindre alkohol.

Senast granskad 2026-04-20