Mättat fett

Mättat fett används som energi i kroppen, men det är inte bra för hälsan om för stor del av fettet vi äter kommer från mättat fett.

Var finns mättat fett?

Mättat fett finns i animaliska livsmedel och några vegetabiliska oljor, till exempel

  • grädde, glass och bakverk
  • choklad
  • fet mjölk och fil
  • smör och matfettsbandningar baserade på smör
  • ost
  • fett kött och charkprodukter som korv och bacon
  • kokosfett
  • palmolja.

I allmänhet kan man säga att ju hårdare ett matfett är i kylen desto mer mättat fett innehåller det.

Hur mycket mättat fett behöver vi?

Vi behöver inte äta något mättat fett alls. De mättade fettsyror som behövs i kroppen kan bildas från andra fettsyror i maten.

Enligt de Nordiska Näringsrekommendationerna, NNR 2012 bör högst en tredjedel av allt fett vi äter, eller 10 procent av all energi vi får i oss, komma från mättat fett. För en kvinna motsvarar det drygt 20 gram och för en man cirka 30 gram mättat fett per dag.

Bakgrunden till rekommendationen är att en minskning av det mättade fettet i maten kan bidra till  minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar om man samtidigt äter mer av omättade fetter, det vill säga enkelomättat och fleromättat fett. Att kompensera för en minskning av mättat fett genom att äta mer av mat med kolhydrater ger inte samma  positiva effekt.

Senast granskad 2016-09-29