Transfett

Att få i sig mycket transfett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Därför är det bra att mängden industriellt framställt transfett sjunkit kraftigt under de senaste åren så att halterna i livsmedel är mycket låga.

Vad är transfett?

Transfett bildas naturligt i små mängder hos idisslande djur. Det kan även bildas om flytande växtoljor "delvis härdas". Härdning är en teknik som används i livsmedelsindustrin för att göra fettet hårdare så att produkterna får önskad sprödhet, fasthet och smältpunkt. Den ökar även hållbarheten. Om oljorna härdas fullt ut omvandlas de omättade fettsyrorna i oljan till mättade, om härdningen är ofullständig kan transfettsyror bildas.

Var finns transfett?

Under de senaste åren har mängden industriellt framställt transfett sjunkit kraftigt. Den främsta källan till transfett är i stället de små mängder som finns naturligt i mejeriprodukter och i kött från kor och får.

Hur mycket transfett får vi i oss?

Uppskattningsvis får svenskarna i sig 1,7 gram transfett per person och dag. Av det är cirka 75 procent naturligt transfett och 25 procent industriellt. Intaget motsvarar 0,5 procent av energin.

Enligt de näringsrekommendationer som gäller i Sverige, NNR 2012, bör intaget av transfettsyror vara så lågt som möjligt. Världshälsoorganisationen, WHO, rekommenderar att högst en procent av energiintaget ska komma från transfetter och svenskarnas beräknade genomsnittskonsumtion ligger alltså under denna nivå.

Olika sorters transfett

En vanlig fråga är om industriellt bildat transfett är farligare än naturligt transfett, som finns i kött och mjölkprodukter. Utifrån de vetenskapliga studier som finns verkar det inte vara någon skillnad mellan hur naturligt transfett och industriellt transfett påverkar kroppen.

Hälsoeffekter av transfett

Transfett höjer halten av det onda LDL-kolesterolet i blodet och minskar halten av det goda HDL-kolesterolet. Det ökar i sin tur risken för hjärt- och kärlsjukdom. Enligt Efsa som gått igenom det vetenskapliga underlaget kan transfett öka risken för hjärt- och kärlsjukdom mer än motsvarande mängd mättat fett. Mättat fett har dock större betydelse för risken för hjärt- och kärlsjukdom eftersom vi får i oss tio gånger mer mättat fett än transfett.

Det diskuteras också om transfett skulle kunna öka risken för typ 2-diabetes och allergier. Den forskning som finns är motstridig och man kan inte i dagsläget säga om det finns något sådant samband eller inte. En eventuell koppling mellan högt intag av transfett och risk för olika cancerformer har också studerats.

Senast granskad 2016-09-29