Salt - Lättläst

En träsked fylld med havssalt på en blå yta.

Människor i Sverige äter för mycket salt.
Det är skadligt för hjärtat.
Ha därför mindre salt i maten och välj salt med jod. 
Du kan leta efter matvaror med Nyckelhålet på.
Då vet du att det är mindre salt i maten.

​Hitta ditt sätt - tips för att få det att funka

Minska saltet lite i taget

Man vänjer sig lätt vid smaken av salt.
Ju mer salt man har i maten, 
desto mindre smak ger saltet.
Då behövs mer salt för att känna saltsmaken.

Det betyder att maten kan smaka lite mindre
när du har mindre salt i maten.
Därför kan du minska mängden salt lite grann
för varje dag som går. 
Då hinner smaklökarna vänja sig, 
och snart smakar maten som vanligt igen.

Köp matvaror med mindre salt

Det mesta av saltet vi människor äter 
lägger vi inte själva i maten.
Saltet finns oftast i matvaror vi köper,
som till exempel:

  • korv
  • bacon
  • skinka
  • bröd
  • ost
  • soppa
  • sås
  • färdiga rätter.

Vissa matvaror har mycket salt
och andra har lite salt. 
Det kan vara mycket olika i olika matvaror.
Titta på förpackningen på mat du brukar köpa
och läs hur mycket salt det är i matvaror.  
Välj sedan den som har minst salt.

Välj matvaror med Nyckelhålet

Leta efter matvaror med Nyckelhålet i mataffären.
Det är ett enkelt sätt att hitta mat som har lite salt.
Det finns nämligen regler som bestämmer
hur mycket salt som får finnas 
i till exempel bröd, korv och ost som har Nyckelhålet.
På bilden kan du se hur märket Nyckelhålet ser ut.

Märket Nyckelhålet

Minska på saltet, inte smaken

Mat kan smaka mycket och gott
även när det har mindre salt. 
Du kan använda kryddor och smaksättningar. 
Men var lite försiktig med kryddblandningar
som har mycket salt, till exempel grillkrydda eller tacokrydda.

Buljong, fond, soja och ost
har mycket salt.
Står det att du ska ha buljong, soja eller ost 
i ett recept som du ska laga? 
Då kan du ofta strunta i saltet
som också står i receptet.

Välj salt med jod

Använd salt som har jod när du lagar mat. 
Jod är ett ämne som kroppen behöver
för att fungera bra.

Välj mineralsalt i stället för vanligt salt 

Vanligt salt består av ämnena natrium och klorid.
Det är natrium som kan höja blodtrycket
och vara dåligt för hälsan.
Men i vissa salter har man bytt ut natrium 
mot kalium och magnesium.
Det kallas för mineralsalt.
Mineralsalt är inte lika dåligt för hälsan.
Välj mineralsalt som har jod.

​För hälsan

Människor behöver äta lite salt 
för att kroppen ska må bra. 
Men i Sverige äter många för mycket salt.

För hälsan ska man inte äta 
mer än 1 tsk salt varje dag.
Äter man mer än 1 tsk kan det höja blodtrycket.
Det kan göra risken större för
att man blir sjuk i hjärtat och njurarna.
Många sjukdomar i hjärtat 
orsakas av för mycket salt.
Det visar forskning. 
Många vuxna i Sverige har högt blodtryck.
Hälften av alla som är över 65 år
har högt blodtryck.

Det räcker med lite salt per dag

I salt finns ämnet natrium 
som är viktigt för kroppen.
Men det behövs bara lite natrium.
Man behöver bara äta 1,5 gram salt varje dag
för att få tillräckligt.

Natrium finns också i många olika sorters mat
så det är lätt att äta tillräckligt utan att salta så mycket.

Behöver man extra salt när det är varmt?

Du behöver inte äta extra salt 
när det är varmt eller när du har tränat.
Det är räcker oftast att dricka vanligt vatten
om du har svettats mycket.

Folkhälsomyndigheten har information om
hur man kan tänka när det är jättevarmt.
Informationen är inte på lättläst svenska.

Råd vid värmeböljor - Till dig, dina vänner och anhöriga 

Himalayasalt och andra sorters salt

Vanligt salt består av ämnena natrium och klorid.
Det är natrium som kan höja blodtrycket
och vara dåligt för hälsan.
Det finns lika mycket natrium och klorid
i bergsalt och Himalaya-salt 
som i vanligt salt. 
Så Himalaya-salt är inte nyttigare
än vanligt bordssalt.

Bergsalt har ibland en annan färg och smak
för att det är mineraler i.
Men det är så lite mineraler
att det inte är bättre för hälsan.
Det är bättre att äta fullkorn och grönsaker
för att få mineraler.

Tänk på att bergsalt ofta inte har jod. 
Livsmedelsverket rekommenderar 
att du köper salt med jod.

Senast granskad 2026-02-28