Nötter och frön - Lättläst

Nötter och fröer är bra för hälsan.
Ät gärna 2 till 3 matskedar nötter utan salt per dag. 
Det är ungefär 20 till 30 gram nötter.

​Hitta ditt sätt – tips för att få det att funka

Nötter har mycket näring och är bra för hälsan

Det finns mycket nötter och fröer att köpa i mataffären.
Nötter har mycket näring 
och gör att man håller sig mätt länge. 
Det kan göra att man äter lite mindre
och inte går upp i vikt.

Här är några tips på hur du kan äta nötter!

  • Strö nötter och frön ovanpå sallad, soppa eller wok. 
    Enkelt och nyttigt!
  • Ät bröd och müsli som har nötter och frön.
  • Mixa nötter och frön till röror som pesto. 
    Det går jättebra med solrosfrön eller jordnötter.
  • Ät nötter utan salt som ett nyttigt mellanmål! 
    Eller lägg det på yoghurt eller bär.

Vissa nötter kan vi odla här i Sverige:

  • hasselnötter
  • valnötter
  • solrosfrön.

Förvara nötter och frön rätt

Nötter med skal kan du ha i rumstemperatur. 
Ha nötter och frön som är skalade i kylskåpet.
Då håller de sig bättre.
Fettet i skalade nötter och frön kan bli dåligt,
det kallas att nötterna härsknar.

​För hälsan

Nötter och frön är nyttiga på många sätt

Nötter och frön har nyttigt fett och protein.
De har också andra nyttiga ämnen som
magnesium, zink, järn, selen,
folat, antioxidanter och fibrer.  

Nötter är nyttiga på flera sätt.
Om man äter nötter håller man sig mätt länge. 
Det gör att det blir lättare att inte äta för mycket.
Då är det lättare att hålla en bra vikt.
När man äter nötter är det också 
mindre risk att få hjärtsjukdomar.

20 till 30 gram nötter är bra för hälsan

Det är bra för hälsan att äta 20 till 30 gram nötter varje dag,
alltså ungefär 2 till 3 matskedar. 
Det visar forskningen om nötter.
Det finns inte lika mycket forskning om frön. 
Men frön innehåller liknande ämnen som nötter.
Så frön är nog lika bra för hälsan.

Nötter är viktigt för vegetarianer

Det kan vara viktigt att äta nötter och frön
om man är vegetarian. 
Då får man viktiga näringsämnen
som kan vara svåra att få i vegetarisk mat.
Till exempel kalcium, järn selen och zink.

Ät inte nötter som har mögel

Du ska inte äta nötter som har mögel i sig.
Nötter kan ha ett mögelgift som heter aflatoxin.
Det är inte bra att äta mögelgift,
eftersom det kan öka risken att få cancer i levern.

Vissa sorters nötter kan ha mer mögelgift än andra.
Därför är det bra att äta olika sorters nötter.

Hur vet man om nötter har mögel i sig?  

Det kan finnas mögel om nötterna

  • är missfärgade
  • är skrumpna och ser konstiga ut
  • smakar dåligt.

Ät inte sådana nötter.

Man kan äta linfrön, men inte för mycket 

Det är okej att äta en till två matskedar hela linfrön varje dag,
men mer än så är dåligt.

Krossade linfrön ska man bara äta
om man har hettat upp fröna.
Det kan vara i till exempel bröd eller gröt.
Då kan man äta max 1 matsked krossade linfrön.
Det beror på att linfrön har giftiga ämnen
som man inte ska äta för mycket av.

​Andra perspektiv som kan påverka dina val

Det finns många sorters nötter och frön
och de odlas i olika delar av världen.
Nötter och frön påverkar miljön och klimatet på olika sätt. 
Vissa nötter är bättre för klimatet, till exempel

  • jordnötter
  • hasselnötter
  • solrosfrön.

Mandel, valnötter, cashewnötter och pistagenötter
är sämre för klimatet.

Vilka nötter kan man odla i Sverige?

Vissa nötter och frön kan man odla i Sverige, till exempel:

  • hasselnötter
  • valnötter
  • solrosfrön
  • linfrön.

Det är bra för miljön att välja svenska nötter.
Det är för att lantbrukare i Sverige använder 
mindre bekämpningsmedel och mindre vatten.

Om du köper svenska nötter och fröer
hjälper du lantbrukare i Sverige. 
Det är nämligen viktigt att det finns lantbrukare
som odlar mat i Sverige. 
Vi behöver kunna producera mat här
om det skulle bli en kris eller ett krig.

Du kan också köpa nötter och frön
som har miljömärke eller är ekologiska. 
Det är bra för miljön.

Senast granskad 2026-04-20