Kött och chark - Lättläst

Försök att äta högst 350 gram rött kött i veckan.

Ät gärna kött, men inte så mycket.
Ät inte mer än 350 gram rött kött per vecka.
Kött har mycket bra näring,
men det är inte bra för hälsan att äta för mycket. 
Du kan köpa kött från Sverige 
om du vill välja mat som är bättre för miljön. 

​Hitta ditt sätt - tips för att få det att funka

Rött kött är kött från till exempel 
kor, tjur, kalv, gris, lamm och ren.
Även kött från vilt som älg och vildsvin är rött kött.
Chark är till exempel korv, skinka och bacon.
Chark kan också vara skinka och korv av kyckling och kalkon.

Det kan kännas svårt att äta mindre kött.
Men här är några tips på hur du kan göra
så att du kan hitta ett sätt som passar dig.

Ät som mest tre köttmåltider varje vecka

Ät som mest två till tre måltider med kött per vecka.
Totalt blir det då ungefär 350 gram lagat kött. 
Det är ungefär 400 till 500 gram rått kött. I stället för kött kan du äta
ägg, fisk eller vegetarisk mat.
Du kan också äta lite kött varje dag
om du bara äter lite grann per måltid.

Tycker du om grytor eller köttfärssås? 
Ett tips är att ha krossade tomater,
rivna morötter, bönor eller linser i maten. 
Då kan du ta lite mindre kött eller köttfärs.

Välj kött som är bättre för miljön

Välj gärna kött som är bättre för miljön,
till exempel genom att köpa

  • miljömärkt kött
  • ekologiskt kött
  • svenskt naturbeteskött från djur
    som betar ute i naturen.

Sådant kött har producerats
på sätt som är bättre för naturen och för djuren. 
Kött som kommer ifrån Sverige
är bättre för miljön än kött från många andra länder.
Djuren mår också bättre här, 
för att vi har starka djurskyddslagar i Sverige.

Man kan få protein och järn från annan mat än kött

Kött har järn och protein som är viktigt att äta.
Men järn och protein finns också i till exempel

  • bönor
  • ärter
  • linser
  • tofu
  • nötter
  • frön.

Sådan mat är bra att äta mer av
om du äter mindre kött. 

Det finns också vegetarisk mat som sojafärs och ärtfärs
som du kan laga precis som vanlig köttfärs. 
Eller biffar och bullar gjorda på bönor och linser.
De finns i frysdisken och i kyldisken i mataffären.

Du kan också köpa kokta bönor, ärter och linser
i konservburk eller i tetrapack.

​För hälsan

I kött finns järn, protein och annan bra näring
men man behöver inte äta så mycket.
Det är faktiskt bra för hälsan att äta mindre kött,
framför allt att äta mindre chark.

Om man äter mindre rött kött och chark
är det mindre risk att få cancer i tarmen.
Livsmedelsverkets råd är därför 
att människor äter max 350 gram lagat kött per vecka.
Det är ungefär 400 till 500 gram rått kött. 
Men bara lite av det ska vara mat som korv, skinka och bacon.
Det är mat som kallas för chark. 
Det är större risk att få cancer av att äta chark
än av att äta vanligt kött.
Det gäller både chark som är gjord på rött kött 
och chark som är gjord på kyckling eller kalkon.

Äter man lite mindre chark
får man också lite mindre salt och onyttigt fett. 
Det är bättre för hjärtat. 

​Andra perspektiv som kan påverka dina val

Kött är den mat som påverkar klimatet mest.
Att producera kött släpper ut gaser
som gör att det blir varmare på jorden.
Det kallas för växthusgaser. 
En stor del av alla växthusgaser i världen
kommer från djur som blir kött. 
Därför är det bra att bara äta lite kött,
och välja kött som är bättre för miljön.

Köttdjur som betar ute i naturen
är bra för miljön.
Det kallas för naturbeteskött. 
När kor betar ute i naturen hålls landskapen öppna,
och så finns det fler vilda blommor. 
Det hjälper insekter och fåglar
och är bra för den biologiska mångfalden.

Bra att köpa kött från Sverige

Kött som kommer ifrån Sverige
är ofta bättre för miljön än kött från andra länder.
Framför allt om det är naturbeteskött.
Ekologiskt kött är också ett bra val för miljön.

Om du köper svenskt kött 
hjälper du svenska lantbrukare. 
Det är bra att det finns lantbrukare
som odlar och producerar mat i Sverige. 
Vi behöver kunna producera mat här
om det skulle bli en kris eller bli krig.

Senast granskad 2026-04-20