Vegetarisk mat när du är gravid eller ammar, lättläst

Två personer lagar mat i ett kök.

Det går jättebra att vara vegetarian när du är gravid eller ammar.
Men du måste äta rätt vegetarisk mat
så att du får i dig tillräckligt med näring. 
Det är extra viktigt när du är gravid eller ammar.
Här kan du läsa mer om vad du ska tänka på 
om du är vegetarian.

Du behöver få i dig mycket näring

Du behöver se till att både du och barnet
får i sig allt som kroppen behöver. 
Du behöver alltså äta mat som har mycket näring.

Vegetarisk mat med mycket näring 
är till exempel bönor, linser och ärter.
Bröd, pasta och gryn med fullkorn har också mycket näring.

Du kan också behöva äta vissa kosttillskott
med vitaminer och mineraler
eller äta mat som är berikad 
med vitaminer och mineraler.

Den här typen av mat behöver du äta varje dag

Bönor och linser

Ät bönor, linser eller andra baljväxter i någon form
till exempel

  • färdigkokta bönor, ärter och linser. 
    De finns i tetrapack eller i burk.
  • hummus
  • falafel
  • bönbiff
  • tofu.

Baljväxter innehåller mycket bra näring
som järn, zink, fibrer och protein.

Livsmedel som innehåller fullkorn

Välj fullkornsvarianter av bröd, flingor och pasta.
Du kan också äta havregrynsgröt.
Livsmedel som har fullkorn innehåller mer järn och folsyra
än livsmedel som är gjorda på vitt mjöl.

Mjölk, fil eller yoghurt

Du kan äta 3–5 dl mjölk, fil eller yoghurt om dagen.
Du kan också välja vego-alternativ som havregurt.
Välj i såna fall vego-alternativ som är berikade.
Berikade betyder att man har lagt till näring i produkten:

  • D-vitamin
  • kalcium
  • riboflavin
  • vitamin B12.

Läs på förpackningen om det står att de är berikade.

Alla vego-drycker är inte berikade

Tänk på att ekologiska vego-drycker
bara är berikade med D-vitamin.
Till exempel havredryck.
Så om du köper ekologisk vego-dryck
eller gör din egen vego-dryck
behöver du få B12, D-vitamin och kalcium från andra livsmedel eller kosttillskott.

Omega-3-fett från rapsolja

Ät rapsolja och matfetter som är gjorda av rapsolja. 
De innehåller fettet omega-3. 

Fet fisk

Om du kan tänka dig att äta fet fisk 
är det bra att göra det när du är gravid eller ammar. 
Det beror på att fet fisk innehåller 
mycket av omega-3-fettet DHA. 
DHA finns inte i omega-3-fett från växtriket.

Omega-3-fettet DHA finns till exempel 
i lax, inlagd sill eller makrill.

Om du inte äter fisk kan du äta
fiskolja eller olja från alger – algolja. 
De innehåller DHA.
Då räcker det med 200 mg DHA per dag.

Grönsaker och rotfrukter

Grönsaker och rotfrukter innehåller både fibrer och näring,
bland annat C-vitamin.
C-vitamin gör att kroppen
lättare tar upp järn och zink.

Frukt eller bär

Frukt eller bär innehåller också fibrer och näring
bland annat C-vitamin.

Salt som innehåller jod

Använd salt som innehåller ämnet jod
Men salta inte extra på maten.
Du behöver bara lite jod för att få tillräckligt.

Det finns flera sorters salt som inte innehåller jod
till exempel vissa mineralsalt, örtsalt och flingsalt.
Läs därför på förpackningen. 
Det står på paketet om det är jod i saltet.

B12 är viktigt om du är vegan

B12 är en vitamin som är jätteviktig
för att fostret ska utvecklas normalt. 
B12 finns inte i grönsaker och växter
men det finns i vissa berikade produkter
till exempel vego-dryck. 
Det finns inte lika mycket B12 i alla berikade vegoprodukter.
Läs därför på förpackningen.

Om du är vegan måste du tänka extra på
att äta mat som innehåller B12.
Men du som äter ägg och mjölk
måste också tänka på att äta tillräckligt med B12.

Berätta för din barnmorska
om du är vegan

Berätta för din barnmorska eller en sjuksköterska på BVC
om du är vegan.
Då kan du behöva träffa en dietist
som ser över vad du äter
och hjälper dig att välja mat som innehåller mycket näring.

Det är extra viktigt att du berättar det
om du är allergisk mot någon mat. 
Eller om du utesluter mer mat
än mat som kommer från djur. 

Senast granskad 2026-05-27