Hemberedskap – matförråd

Vad kan du äta för att få i dig tillräckligt med energi när det finns begränsad tillgång på mat eller möjlighet att laga den? Här får du en lista med tillhörande veckomeny.

Vid storm, elavbrott, vattenbrist eller andra kriser behöver du klara dig själv under en vecka. Genom att handla lite extra av den mat, torrvaror och konserver du brukar äta har du alltid mat hemma. Välj hållbar mat som kan förvaras i rumstemperatur, tillagas snabbt, kräver lite vatten för tillagning eller kan ätas direkt.

Du kan skriva ut förslag till veckomeny via länk nedan. Anpassa listan så att den passar dig och din familj, både till mängd och vilken mat du vill äta.

Glöm inte eventuell specialkost och allergier, mat för småbarn och mat till dina husdjur. Om du/ni har spädbarn och småbarn så tänk på att även barnmatsburkar, välling, barngröt  (och eventuellt modersmjölksersättning) är bra att ha lite extra av hemma.

Kriser kan se olika ut så tänk på olika händelser som kan inträffa, samt vilka alternativa tillagningsmetoder du har, såsom som grill, sprit- och gasolkök.

Förrådslista som ger energi

Förrådslistan är gjord utifrån en krissituation där antingen tillgång på livsmedel eller tillagningsmöjligheter är begränsade. Då handlar det främst om att maten ska ge tillräckligt med energi. Menyn och förslagen nedan är inte anpassade för att äta efter under längre tid.

Listan motsvarar behovet för en vuxen person under en vecka. Inom parentes står hur mycket av varje livsmedel som behövs.

Torrvaror

  • Pulverpotatismos (100 gram pulver)
  • Mjölk / vegetabilisk mjölkersättning* (2 liter)
  • Snabbtillagad pasta, nudlar, matgryn eller ris (500 gram)
  • Havregryn, rågflingor, mjöl eller frukostflingor (350 gram)
  • Pulversoppa (1 påse)
  • Hårt bröd och kex (550 gram)
  • Mjukt bröd med lång hållbarhet, t.ex. tortilla (80 gram)
  • Mandel, nötter eller frön (265 gram)
  • Torkad frukt (155 gram)
  • Choklad, energibars (100 gram)

*Torrmjölkspulver (100 gram pulver = en liter mjölk), ultrahög temperaturbehandlad mjölk och mjölkprodukter samt vegetabiliska mjölkersättningar som är oöppnade kan förvaras en längre tid i rumstemperatur.

Konserver

  • Mjukost eller annat hållbart pålägg (en stor tub)
  • Kött- och fiskkonserver, till exempel köttfärssås, tonfisk, makrill i tomatsås, ravioli, laxbullar, köttbullar, kokt kött (1 150 gram)
  • Ätfärdiga bönor och linser (265 gram avrunnen vikt)
  • Soppkonserver (750 gram, tre små burkar)
  • Tomat- och grönsakskonserver, grytbaser och pastasåser (1 000 gram)
  • Frukt- och bärkonserver (730 gram)
  • Sylt, fruktmos eller marmelad (240 gram)
  • Fruktkräm, färdigblandad blåbärs- och nyponsoppa (300 gram)

Fler livsmedel som är bra att ha hemma

  • Olja, ättika och vinäger
  • Kaffe, te, kakao
  • Honung, socker
  • Joderat salt, buljongtärningar, tomatpuré, olika smaksättare och kryddblandningar
  • Mjöl, bakpulver och torrjäst
  • Vatten på flaska

Frukt, rotfrukter, grönsaker och ägg kan förvaras i rumstemperatur men de håller längre vid kylskåpsförvaring. Detsamma gäller öppnade konserver. När förpackningen har öppnats så håller maten inte så länge i rumstemperatur. Det kan därför vara bra att köpa mindre förpackningar som täcker dina behov inom den närmaste tiden.

Senast granskad 2022-03-01