Träning för dig som fått barn, lättläst

Två kvinnor med barnvagnar är ute och motionerar på en stig i skogen. De är glada och pratar med varandra.

Det är bra för dig att börja träna och röra på dig
tidigt efter förlossningen.
När du tränar, motionerar och rör på dig i vardagen
kommer du att orka mer
och må bättre psykiskt och fysiskt.

Rör på dig försiktigt i början

Rör på dig minst 30 minuter varje dag.
Men börja försiktigt.
Du behöver ge kroppen tid att återhämta sig
efter förlossningen.

Prata med din barnmorska
om råd för hur du ska börja träna
om du hade problem under förlossningen.

Gör träning som du tycker är rolig

När din kropp har återhämtat sig
kan du börja träna och röra dig lite mer.
Du kan till exempel

  • promenera raskt med barnvagnen
  • cykla
  • simma.

Gör träning som du tycker om.
Det viktiga är att du tränar och rör på dig
det är inte så viktigt vad du gör.
Om du också får högre puls
och gör dig flåsig är det bra.

Träna med andra mammor

På många orter finns särskilda träningspass
för dig som precis har blivit mamma.
Det är ett bra tillfälle att träffa och lära känna andra
som också har fött barn.
Det kan vara lättare att komma igång
om du gör det tillsammans med andra.

På hemsidan 1177 Vårdguiden
kan du läsa om hur du kan komma igång
med att träna och röra dig efter graviditeten.
Klicka på länken för att läsa mer:

Senast granskad 2026-05-18