Matfetter - Lättläst

En person som häller olja på en sallad.

Matfett är fett som man lagar mat med
eller har på mackan.
Till exempel olja eller smör.  
Välj rapsolja eller annat nyttigt matfett 
som har Nyckelhålsmärket.

​Hitta ditt sätt - tips för att få det att funka

Laga mat eller baka med olja eller flytande matfett

När du lagar mat eller bakar 
är det bättre för hälsan 
att använda olja eller flytande matfett.
Ibland står det i ett recept att man ska ha smör,
men det går ofta lika bra att använda till exempel rapsolja.
100 gram smör är ungefär lika med 1 deciliter olja.

Här är några tips på hur du kan välja bra fett:

  • Stek mat i rapsolja eller olivolja, i stället för smör.
  • Bred matfett med Nyckelhålet på mackan.
  • Gör en vinägrett att ha på sallad. 
  • Det är bara blanda rapsolja eller olivolja 
    med vinäger, vitlök, örter och lite salt och peppar.
  • Leta efter mat som har Nyckelhålet på förpackningen.

Olja och matfett med Nyckelhålet
har mycket av det nyttiga fettet som kroppen behöver.
Nyckelhålet finns både på oljor, flytande matfett 
och på matfett man brer på mackan.
Här kan du se en bild på märket Nyckelhålet.

Märket Nyckelhålet

​För hälsan

Ät mest nyttigt fett

Människor behöver äta fett. 
Men kroppen behöver rätt sorts fett för att må bra.
Kroppen behöver mer nyttigt fett som kallas omättat fett
och mindre onyttigt fett som kallas mättat fett.

Det finns mycket nyttigt fett i

  • rapsolja
  • olivolja
  • matfett med Nyckelhålet.

Det är mindre risk att få hjärtsjukdom
om man byter ut till exempel smör mot rapsolja.
Det visar forskning.

Alla matfetter innehåller mycket kalorier.
Och man ska inte äta för mycket fett. 
Därför är det viktigt att äta mer nyttigt fett,
och samtidigt äta mindre onyttigt fett.

Så här vet du vilket matfett som har mycket onyttigt fett: 
Matfett som har mycket onyttigt fett 
blir hårt när det står i kylskåpet,
till exempel smör, kokosolja och palmolja.

​Andra perspektiv som kan påverka dina val

Palmolja och kokosolja kan skada miljön mycket. 
De odlas ofta på mark
där man har huggit ner skog. 
Då släpps det ut mycket växthusgaser,
och vilda djur och växter dör eller försvinner.

Smör är inte så bra för klimatet,
eftersom kor släpper ut växthusgaser. 
Men kor som äter gräs och växter ute i naturen
är bra för vilda växter, insekter och fåglar. 
Det är bra för den biologiska mångfalden.

Det är bra att köpa matfett från Sverige. 
Svensk rapsolja är ofta bättre för miljön 
än oljor från andra länder.
Rapsolja och solrosolja kommer från 
växter som har blommor
som är bra för insekter som bin och fjärilar. 
Om du vill välja olja som är bra för miljön
kan du köpa rapsolja från Sverige
eller köpa ekologisk.  

Om du köper svenskt matfett
hjälper du lantbrukare som odlar mat. 
Det är viktigt att det finns lantbrukare
som odlar mat i Sverige. 
Vi behöver kunna producera mat här
om det skulle bli en kris eller ett krig.

Senast granskad 2026-04-20