Fisk och skaldjur - Lättläst

Ät fisk två till tre gånger i veckan

Det är nyttigt att äta fisk eller skaldjur två eller tre gånger i veckan. Växla mellan fisk som är fet och fisk som är mager. Välj fisk och skaldjur som är miljömärkt.

Hitta ditt sätt – tips för att få det att funka

 

Ät olika sorters fisk och skaldjur

Det finns många sorters fisk och skaldjur.
Det är bra att äta olika sorters fisk.
Det är viktigt att köpa fisk som är miljömärkt
för att skydda fisken i havet från att ta slut.

Snabbt och lätt med fisk i mikron

Lägg en portion fisk i mikron några minuter.
Krydda den sedan med salt och peppar, citron och dill.
Nu har du snabbt och lätt fått en god fiskmåltid!

Laga olika fiskrätter

Fisk kan du laga och äta på många sätt.
Pröva att göra fiskburgare, steka fiskkakor,
eller woka fisk med grönsaker.
Du kan laga fisksoppor, panera och steka fisken,
ugnsbaka den eller äta fisken rå i sushi.

Fisk är gott på bröd

Fisk och skaldjur passar bra som pålägg på smörgåsen. 
Pröva med makrill i tomat, sill, tonfisk på burk eller räkor.

Musslor är bra för miljön

Musslor är gott och de hjälper till att hålla haven rena.
Goda rätter med musslor är musselsoppa, 
musslor i pastan
eller att gratinera musslor med parmesanost, vitlök och persilja. 

För hälsan

Om du äter fisk och skaldjur två eller tre gånger i veckan
får du i dig många ämnen som är nyttiga.
Det är ämnen som människor ofta äter för lite av. 
Det är bättre att äta lite fisk än att inte äta någon fisk alls.

Fet fisk som makrill, lax och sill innehåller omega-3-fett.
Omega-3-fett minskar risken för hjärtsjukdomar och stroke.
Omega-3-fett är också nödvändigt för hjärnan.

Finns det gifter i fisk?

En del är oroliga för att fisk innehåller gifter.
Du kan äta mycket av de flesta fisksorter.
Men strömming och andra feta fiskar från Östersjön, Bottniska viken och sjöarna Vänern och Vättern kan innehålla mycket av gifterna dioxin och PCB.
Läs på förpackningen varifrån fisken kommer.
Barn och ungdomar och kvinnor som kanske ska få barn i framtiden ska bara äta den sortens fisk två, tre gånger om året.
Alla andra kan äta sådan fisk en gång i veckan.

För miljön

Många sorters fiskar och skaldjur håller på att ta slut för att människor fiskar för mycket av dem.
Olika sätt att odla fisk kan också skada haven.
Välj fisk som är miljömärkt med MSC, ASC eller KRAV så kan vi äta fisk även i framtiden.

Senast granskad 2026-03-16