Grönsaker, frukt och bär - Lättläst

Ät gärna 500 gram grönsaker, frukt och bär om dagen

Ät mycket grönsaker, frukt och bär.
Ät minst 500 gram om dagen, men du kan gärna äta mer.
Vissa grönsaker är extra bra,
till exempel rotfrukter, vitkål, blomkål, broccoli och lök.
Du kan välja svensk mat 
och mat som har ett miljömärke
om du vill välja mat som är bra för miljön.

​Hitta ditt sätt – tips​ för att få det att funka

Ät minst 500 gram frukt, grönsaker och bär per dag.
500 gram är ungefär 5 portioner 
som är lika stora som knytnävar.
Du kan se i bilden hur mycket 5 portioner kan vara. 
Det är bra för hälsan att äta grönsaker, frukt och bär
även om du bara äter lite mer.

Ät 5 om dagen

Ät gärna grönsaker, frukt eller bär vid varje måltid:
vid frukost, lunch och middag, 
och till mellanmål.
Om du tänker att du ska äta grönsaker, frukt och bär 
5 gånger per dag blir det lätt att komma ihåg.
Du kan till exempel göra så här:

  • lägga grönsaker på mackan vid frukost
  • ha bär i yoghurten vid frukost eller mellanmål
  • ha en morot på tallriken vid lunch
  • lägga i rivna morötter, kål eller squash i köttfärssås till middag
  • äta en frukt till mellanmål.

Du kan också äta frysta grönsaker och bär.
Frysta grönsaker och bär är lika nyttiga som färska.
Men de är lättare att förvara. 
Du kan ha dem i frysen 
och där håller de länge utan att bli gamla.
Har du plockat bär på sommaren?
Lägg dem i frysen och lägg i smoothies, i yoghurt eller på gröt.

Det finns många sätt att äta grönsaker på.
Du kan till exempel koka, woka, riva med rivjärn,
rosta i ugnen, grilla eller göra puré eller mos av grönsakerna.
Du kan strimla rödkål, blomkål eller morot och lägga i salladen
för att göra den lite mer matig.

Om du har en mixer kan du mixa frukt, bär och grönsaker:

  • Frukt och bär kan bli en god smoothie.
  • Rostade grönsaker kan bli en god soppa.

Då får du i dig både nyttig näring och nyttiga fibrer.

Köp grönsaker, frukt och bär som är i säsong

Oftast är det bäst att köpa grönsaker, frukter och bär
medan de är lätta att odla.
Det kallas då att maten är i säsong.
Grönsaker, frukter och bär är både godast 
och billigast att köpa när de är i säsong.

Det finns flera grönsaker och frukter 
som är lätta att odla i Sverige, till exempel

  • rotfrukter som morot eller palsternacka
  • vitkål
  • blomkål och broccoli
  • lök
  • äpplen
  • jordgubbar och blåbär.

​För hälsan

Grönsaker, rotfrukter, frukter och bär
har mycket vitaminer och mineraler som är bra för hälsan.
Grönsaker och frukter har också
olika nyttiga ämnen som skyddar cellerna i kroppen. 
Det är de här skyddande ämnena 
som ger frukter och grönsaker sin färg.
Det är bra att äta olika grönsaker och frukter
med olika färg.

Grönsaker och frukter har också mycket fibrer. 
Fibrer är nyttiga och gör att

  • du blir mätt länge
  • magen fungerar bra.

Om man äter mycket grönsaker och frukt
är det mindre risk att man drabbas av hjärtsjukdom och cancer.

Det är bra att äta minst 500 gram 
grönsaker, frukt och bär om dagen
Även om du bara äter lite mer grönsaker än vanligt är det bra.

Vad kan vara med i 500 gram? 

500 gram grönsaker, frukt och bär kan vara:

  • alla bär och frukter
  • grönsaker
  • rotfrukter.

Men allt räknas inte. 
I dina 500 gram ska du inte räkna in de här:

  • fruktjuice
  • bönor, ärter och linser
  • potatis.

Bönor, ärter, linser och potatis
är hälsosam mat. 
Men de räknas inte som grönsaker på tallriken.

​Andra perspektiv som kan påverka dina val

Det är bra för miljön att äta frukter och grönsaker.
Men alla grönsaker är inte lika bra för miljön.
Vissa grönsaker påverkar miljön mycket
och andra påverkar miljön lite.
Grova grönsaker är bra för miljön.
Det är till exempel

  • morötter
  • broccoli
  • kål
  • lök.

Grova grönsaker påverkar klimatet mindre 
än till exempel sallat och blad.
De kan vara längre i ett lager innan de blir gamla.
Det kan också vara bra att välja svenska frukter och grönsaker.
I Sverige odlas frukt och grönsaker 
på sätt som är bättre för miljön än många andra länder. 
Man använder till exempel mindre bekämpningsmedel
på åkrar och i växthus.  

Du kan leta efter miljömärken som till exempel ekologiskt
på frukt och grönsaker.

Om du köper grönsaker, frukter och bär från Sverige
hjälper du också lantbrukare som odlar mat. 
Det är viktigt att det finns lantbrukare
som odlar och producerar mat i Sverige. 
Vi behöver kunna producera mat här
om det skulle bli en kris eller krig.

Senast granskad 2026-04-20