Praktiska verktyg för att öka samarbetet kring skolmåltiden

Inom ramen för projektet Ett nytt recept för skolmåltider har flera kommuner tagit fram praktiskt stöd för att öka såväl samarbetet över verksamhetsgränser som elevernas inflytande när det gäller skolmåltiden. Ta del av materialet via länkarna nedan.

Metodstöd för att utveckla samarbetet mellan skola och måltidsverksamhet

Det här är ett praktiskt metodstöd för er som vill utveckla samarbetet kring skolmåltiden – mellan skola och måltidsverksamhet. Materialet hjälper er att planera, genomföra och följa upp arbetet tillsammans, med tydligt fokus på skolmåltiden som en del av skolans pedagogiska uppdrag inom bland annat hälsa och hållbar utveckling.

Det är flexibelt, lätt att anpassa och passar både små och stora steg. Metoden ger även en gemensam grund för ökad samsyn och kunskap om skolmåltidens viktiga roll. Ett verktyg för att göra samverkan konkret, långsiktig och meningsfull.

Materialet tar avstamp i skolmåltidens historia och uppdrag för att skapa en gemensam bild för deltagarna. Därefter finns workshop-stöd i tre delar: Motivera, utforska och planera. I paketet ingår även vägledning för processledaren, mall för planering av aktiviteter samt en guide för utvärdering.  

Guide till att skapa en mer inbjudande skolrestaurang

Med små medel kan man åstadkomma stora förändringar i skolrestaurangen. Genom att involvera eleverna och tänka lite bredare kring skolmåltiden än bara renovering av lokalen, kan skolrestaurangen bli ett ställe där eleverna tycker om att vara. Det kan resultera i att fler elever äter och att de vågar prova ny mat.

Kokbok för måltidsmiljön beskriver hur en kommun har arbetat för att förbättra skolrestaurangmiljön genom att följa modellen för tjänstedesign. Det betyder att de har utgått från användarnas (elevernas) behov och önskemål, och att användare och utförare tillsammans har hittat lösningar på problemen.

Måltidsråd som ger elevinflytande

I det här materialet finns åtta olika modeller för att öka elevinvolvering. Modellerna kan vara ett stöd för att skapa kreativa möten tillsammans med eleverna om skolmåltiderna. Metodstödet består av enkla koncept med tydliga beskrivningar, lätta att anpassa utifrån de lokala förutsättningarna.

Om projektet Ett nytt recept för skolmåltider

Mellan 2019 och 2025 har Livsmedelsverket koordinerat projektet Ett nytt recept för skolmåltider, ett projekt där åtta myndigheter och fyra kommuner tillsammans har utforskat hur ett hållbart skolmåltidssystem kan se ut. Myndigheterna har bidragit med finansiering, kunskap och expertis, och har även arbetat med policyutveckling. Kommunerna har fungerat som utvecklingsmiljöer för att testa koncept i mindre skala på lokal nivå.

Projektet, som finansierats av Vinnova, var en del i en större satsning kring mat och hållbarhet hos Vinnova som ska öka olika aktörers förmåga att bidra till de globala hållbarhetsmålen. Det var också ett av pilotprojekten i Vinnovas arbete med missioninriktat arbetssätt där flera organisationer på nationell, regional och lokal nivå arbetar i samma riktning mot ett gemensamt mål. Detta mål, så kallad mission, är att varje barn i Sverige äter hållbar och god skolmat. 

 

Senast granskad 2025-09-03