Allt ska vara rent när du lagar mat
De här sakerna är viktiga när du ska laga mat och förvara maten:
- Tvätta händerna innan du börjar laga mat.
- Tvätta händerna efter att du har tagit i rått kött eller rå kyckling.
- Diska skärbrädor och knivar som du använt innan du börjar göra i ordning ny sorts mat.
- Ät inte rått kött. Smaka inte på köttbullssmet till exempel.
- Stek köttfärs och kyckling ordentligt.
- Ställ in mat i kylskåpet om den ska stå kallt. Ha gärna +4 °C i kylskåpet.
Klicka på länken för att läsa mer om
hur du kan minska risken att bli sjuk av maten:
Alkohol
Alkohol gör inte att det går lättare att amma.
Men enligt forskningen är det inte farligt för barnet
om du dricker 1–2 glas vin under tiden du ammar.
Om du bara dricker alkohol 1–2 gånger i veckan.
Barnet får bara i sig mycket lite alkohol med bröstmjölken.
Läs mer om hur alkohol kan påverka dig och din familj
i broschyren ”Tänk efter i vilket sällskap du berusar dig”.
Du kan också få råd om alkohol hos Barnavårdscentralen, BVC.
Fisk med mycket miljögifter
Det finns några sorters fiskar
som du inte ska äta så ofta under tiden du ammar.
Det är för att de kan innehålla
mycket miljögifter som är farliga för barnet.
Det är samma sorter
som du inte ska äta så ofta när du är gravid,
till exempel strömming och tonfisk.
Fiskarna kan innehålla miljögifter som heter kvicksilver och dioxin.
De här fiskarna kan innehålla mycket kvicksilver:
- abborre
- gädda
- gös
- lake
- havskatt
- marulk
- svärdfisk
- stor hälleflundra
- färsk eller fryst tonfisk
- ål.
Av alla de fiskarna tillsammans bör du inte äta mer än 2–3 gånger per år.
Du kan till exempel äta färsk tonfisk en gång per år och abborre två gånger per år.
De här fiskarna kan innehålla mycket dioxin:
- strömming, surströmming och sill från Östersjön och Bottniska viken
- lax och öring som inte är odlad och som kommer från Östersjön, Bottniska viken och de svenska älvarna
- lax och öring som inte är odlad och som kommer från sjöarna Vänern och Vättern
- sik som inte är odlad och som kommer från sjöarna Vänern och Vättern
- röding som inte är odlad och som kommer från sjön Vättern
- ål.
Av alla de fiskarna tillsammans bör du inte äta mer än 2–3 gånger per år.
Du kan till exempel äta strömming två gånger per år och röding från Vättern en gång per år.
Råden om fisk med mycket dioxin
gäller även barn upp till 18 år.
Råden gäller också den som vill bli gravid i framtiden.
Kaffe, te och energidrycker
Du behöver inte dricka mindre
kaffe, te eller energidrycker med koffein än du brukar
när du ammar.
Det är bara mycket lite koffein
som förs över till barnet med bröstmjölken
Det skadar alltså inte barnet.
Kosttillskott, örtprodukter och naturläkemedel
Använd inte kosttillskott, örtprodukter, växtextrakt, naturläkemedel
och läkemedel som är gjorda på växter när du ammar.
Algprodukter
Ät inte kosttillskott som innehåller torkade alger.
De kan innehålla för mycket jod.
För mycket jod kan vara skadligt för barnet.
Ginseng
Ät inte kosttillskott som innehåller ginseng.
Det kan påverka hormonerna i din kropp.
Fänkåls-te, rooibos och örtteer
Fänkåls-te och anis-te sägs ibland kunna lindra kolik hos barn
men forskningen vet ännu inte om de är säkra för barn.
Ge inte te av fänkål eller anis till ditt barn
om du tror att det har kolik.
Många dricker rooibos, kamomillte eller andra teer på kvällen
eftersom de inte innehåller koffein.
Vi vet inte om sådana teer kan vara skadliga för barnet.
Därför är det säkrast att inte dricka för mycket av sådant te – högst en kopp ibland.