Ammande - Hur mycket mat är lagom, lättläst

Ett barn som sover på en kvinnas axel, kvinnan blundar också. På axeln har kvinnan en filt med figurer som barnet har som kudde.

När du ammar behöver du äta mer mat än du brukar
eftersom det går åt mycket energi att producera bröstmjölk.
Men det räcker inte med energi.
Du behöver också mer näring,
som vitaminer och mineraler.
Det får du bäst genom att äta vanlig näringsrik mat.

När du ammar behöver du äta mer än du brukar.
Det kan räcka med ett matigt mellanmål,
till exempel med

  • yoghurt
  • smörgås
  • en frukt.

Då får du i dig den extra energin och näringen
som du behöver.

Det går också bra att äta större portioner
till frukost, lunch och middag
i stället för mellanmål.
Du kanske äter mer utan att tänka på det
om du känner att du är hungrigare.

När du är hungrigare än du brukar vara
är det lätt att äta mer godis, glass, fika och snacks.
Men den typen av mat innehåller inte den extra näringen
som du och ditt barn behöver.

Vikten efter graviditeten

Många går ner mycket i vikt efter förlossningen
men det är naturligt.
Efter det kan du gå ned i vikt lite långsammare.
Du kan ha som mål att du ska väga lika mycket
som du gjorde innan du blev gravid
efter ungefär ett år.
Du behöver inte ha för bråttom.

Människor går ner i vikt olika snabbt

Vissa går ned i vikt fort när de ammar
medan andra går upp i vikt.
Tänk på att äta lite mat som är fattig på näring
till exempel godis, glass och fikabröd.

Det är också bra att röra på sig 30 minuter varje dag.
Om du tränar, motionerar och rör på dig i din vardag
kan du orka mer
och må bättre psykiskt och fysiskt.

Klicka på länken för att läsa mer om
träning för den som har fått barn:

Senast granskad 2025-05-26