Länsstyrelsernas kontroll 2024: hög kompetens och god planering, men resursbrist och bristande rättssäkerhet

2025-05-08

Många länsstyrelser hade hög kompetens och en god planering, men personalbrist ledde till att all kontroll inte kunde utföras. Samtidigt måste Livsmedelsverket och Jordbruksverket ge bättre vägledning för att minska osäkerheten kring tolkningen av lagstiftningen. Det är några av resultaten i Livsmedelsverkets och Jordbruksverkets gemensamma rapport om revisioner av länsstyrelser 2024.

Enligt EU-kommissionens riktlinjer om revision bör alla relevanta områden och alla myndigheter som utför kontroller i livsmedelskedjan granskas inom en femårsperiod. Under 2024 reviderades sju länsstyrelser inom minst två av följande områden: animaliska biprodukter, foder, djurhälsa, djurskydd, livsmedel och växtskyddsmedel. Tillsammans med de revisioner som gjordes 2020 till 2023 uppfyller Sverige riktlinjerna. Därutöver följdes nio tidigare revisioner upp under 2024.

Utebliven kontroll på grund av personalbrist

Många länsstyrelser hade en god planering och hög kompetens, men i flera fall ledde personalbrist till att all kontroll inte kunde utföras. När länsstyrelserna följde upp den egna verksamheten fokuserade majoriteten av myndighetsledningarna inte tillräckligt på att kontrollen var verkningsfull, det vill säga att eventuella brister upptäcktes vid kontroll och därefter följdes upp och blev åtgärdade av den kontrollerade aktören. Om ledningen inte är medveten om eventuella brister i kontrollverksamheten kan den inte heller se till att de rättas till.

– Det är bekymmersamt att flera länsstyrelser har brist på personal för kontroller i livsmedelskedjan. En risk är att kontrollverksamheten då baseras på de tillgängliga resurser länsstyrelsen har, och inte på det faktiska kontrollbehovet, säger Sophia Leijonwirth, enhetschef på Jordbruksverkets djurkontrollenhet.

Några andra slutsatser i rapporten

  • Länsstyrelserna utförde, precis som tidigare år, inte planerade kontroller för att upptäcka fusk. Många länsstyrelser inväntar konsekvenserna av utredningen Stärkt kontroll av fusk i livsmedelskedjan (SOU 2024:44).
  • Livsmedelsverket och Jordbruksverket vägleder fortsatt olika på vissa områden, vilket gjorde länsstyrelserna osäkra på hur lagstiftningen bör tolkas. Ett exempel är att länsstyrelserna föranmälde nästan all planerad kontroll.  Kontroll ska bara föranmälas om det är nödvändigt och motiverat. Föranmälan kan försämra möjligheten att upptäcka vissa typer av brister, exempelvis avsiktliga överträdelser.
  • Länsstyrelserna fattade mycket sällan formella beslut när de krävde åtgärder av aktörerna som kontrollerats. Precis som förra året innehöll i stället många kontrollrapporter formuleringar som kunde uppfattas som tvingande, utan möjlighet för aktören att överklaga. För att kontrollen ska bli rättssäker och likvärdig i hela landet ser revisorerna ett behov av att länsstyrelserna gemensamt diskuterar åtgärder till följd av kontroll.

– Vid 2024 års uppföljande revisioner hade färre rekommendationer än vanligt följts, och många länsstyrelser hänvisade till resursbrist. Det är viktigt att länsstyrelserna följer de rekommendationer som ges och åtgärdar de brister vi hittat. Livsmedelsverket och Jordbruksverket saknar befogenheter att agera mot en länsstyrelse, men länsstyrelsen är skyldig att vidta åtgärder till följd av revisionsresultat och att se till att kraven på den offentliga kontroll de utför är uppfyllda, säger Jimmy Algotsson, chef på Enheten för utvärdering och samhällsanalys på Livsmedelsverket.

Kontaktuppgifter Livsmedelsverkets presstjänst
018-17 53 40, press@slv.se

Kontaktuppgifter Jordbruksverkets presstjänst
036-15 63 36, pressjour@jordbruksverket.se