Företagens förtroende för Livsmedelsverket är fortsatt högt

2024-12-02

Allt fler företag, 78 procent, känner till Livsmedelsverket och tre av fyra livsmedelsföretag har högt eller ganska högt förtroende för Livsmedelsverket. Det visar en mätning av myndighetens förtroende som genomfördes under hösten 2024.

Under augusti till oktober 2024 genomfördes telefonintervjuer med 1 300 livsmedelsföretag inom bland annat tillverkning, storhushåll/restaurang och handel/butik för att mäta förtroendet för Livsmedelsverket bland både små och stora livsmedelsföretag.

Resultatet visar att nästan tre av fyra livsmedelsföretag inom tillverkning, handel och storhushåll/restaurang (74 procent) har ett mycket eller ganska högt förtroende för Livsmedelsverket, en siffra som står sig sedan senaste mätningen 2021. Allt fler, 78 procent känner också till Livsmedelsverket, en ökning från 68 procent.

Fler anser att Livsmedelsverket underlättar – men arbete kvarstår

Vi vet att många företag tycker att regelverket i livsmedelssektorn är omfattande och krångligt och att såväl regler som myndigheter försvårar för livsmedelsföretagen att bli lönsamma och konkurrenskraftiga.

Årets undersökning visar att 46 procent tycker att Livsmedelsverket förstår deras situation, vilket är i nivå med tidigare undersökning. Nära hälften av företagen, 48 procent anser att Livsmedelsverket underlättar för dem, vilket är en förbättring jämfört med 2021 (43 procent 2021). Sex av tio företagare anser att Livsmedelsverket i hög grad ger stöd till livsmedelsföretagen att förstå lagar och regler. Även här syns en tendens till förbättring. Mest positiva företag finns i gruppen stora storhushåll/restauranger samt stora företag inom livsmedelshandel/butik.

Livsmedelsföretagen är avgörande för att konsumenter ska få säker och hälsosam mat, både i vardag och kris. Därför arbetar Livsmedelsverket sedan flera år för att på olika sätt underlätta för företag. Det handlar bland annat om att se över regelverken i olika regeringsuppdrag, att utveckla service, bemötande och kommunikation och att i högre grad involvera företag i olika processer.

- Det är glädjande att det finns ett stort förtroende för Livsmedelsverket bland företag och att allt fler känner till oss, det utgör en bra grund. Men vi vill att fler företag ska uppleva att vi förstår deras situation och underlättar för dem i deras vardag på olika sätt. Därför fortsätter vi vårt arbete med att på olika sätt underlätta, säger Annica Sohlström, Livsmedelsverkets generaldirektör.

Tre av fyra nöjda med informationen från Livsmedelsverket

Livsmedelsverket har de senaste åren arbetat med att utveckla kommunikationen till företag. Årets undersökning visar att andelen som upplever Livsmedelsverket som utåtriktat har ökat till 43 procent (33 procent 2021). Allt fler, 44 procent (36 procent 2021) , uppger att de vänder sig till Livsmedelsverket för att få information som de behöver i sin verksamhet. Två av tre företag väljer att söka information på Livsmedelsverkets webbplats och merparten (77 procent) är nöjda med den information de får.

Ytterligare upplysningar för journalister:
Livsmedelsverkets presstjänst 018 – 17 53 40