Samarbeten inom Ett nytt recept för skolmåltider

I Ett nytt recept för skolmåltider har flera myndigheter och organisationer samarbetat för att dra nytta av varandras expertis och kompetenser och ta reda på hur man kan skapa ett hållbart system för skolmåltider.

För att verkligen göra det möjligt att ställa om skolmåltidssystemet – och på sikt hela livsmedelssystemet – behövs åtgärder på alla nivåer. Den nationella nivån behöver skapa förutsättningar för förändring, till exempel genom samordning och regelverk som underlättar. På lokal nivå har fyra kommuner experimenterat med att hitta lösningar där alla elever i Sverige äter miljösmart, hälsosam och god skolmat.

Utvecklingsmiljöer – fyra kommuner har testat lösningar för omställning

I fyra utvalda kommuner har berörda aktörer i skolmåltidssystemet – elever, lärare, skolledare och huvudmän, skolkockar, kostchefer, stadsplanerare, producenter, grossister och många fler – experimenterat med innovativa lösningar på identifierade utmaningar.

Det har till exempel handlat om enklare sätt att upphandla hållbar mat och råvaror, att göra eleverna mer delaktiga i styrning och beslut och hur man kan använda data för att utvärdera skolmåltidernas effekter. Lösningarna har tagits fram genom en kreativ och verksamhetsutvecklande process. Syftet var att stimulera samverkan mellan kommun, region, medborgare, lokala företag, ideella aktörer, akademi, institut, myndigheter, med flera.

Aktörer som samarbetat i projektet

Livsmedelsverket, Vinnova, Naturvårdsverket, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, Jordbruksverket, Folkhälsomyndigheten, Sveriges Kommuner och Regioner och Upphandlingsmyndigheten har aktivt medverkat i projektet. Vinnova har finansierat projektet och de fyra kommuner som arbetat med projektets utveckling och testat lösningar var:

Senast granskad 2025-09-11