Gravid-Mat att undvika, teckenspråk

Den mesta maten går bra att äta när man är gravid. Men det är några saker att tänka på. Barnet i magen är till exempel känsligare än du själv för vissa bakterier och för vissa skadliga ämnen som kan finnas i det vi äter och dricker.  Det kan till exempel vara alkohol, koffein och olika miljögifter. Det innebär att det finns en del mat du bör undvika när du är gravid och en del mat som du inte bör äta så mycket av. 

Om du har råkat få i dig något av misstag eller innan du visste om att du var gravid är det troligtvis ingen fara.  Men det är så klart bra att följa råden så gott det går hädanefter.

Goda råd i köket

Oavsett om du är gravid eller inte är det skönt att slippa bli matförgiftad. En matförgiftning är inte farlig för barnet men kan ge dig som är gravid besvärliga kräkningar och diarréer. Här är några råd som minskar risken att bli magsjuk:

  • Tvätta händerna innan du börjar laga mat och efter att du har tagit i rått kött eller kyckling. Diska skärbrädor och köksredskap mellan olika råvaror.
  • Genomstek köttfärs och kyckling, då dör eventuella bakterier.
  • Förvara kylvaror kallt. Ha max 4 grader varmt i kylskåpet – på så sätt håller maten längre samtidigt som det minskar risken att eventuella listeriabakterier förökar sig.

Alkohol

Alkohol kan skada barnet i magen. Forskningen har inte kunnat säga om det finns en mängd alkohol som är säker att dricka när man är gravid. Därför bör du inte dricka alkohol alls när du är gravid.

  • Drick inte alkohol när du är gravid, eller om du misstänker att du  kan vara gravid.

Det finns ofta små mängder alkohol i ”alkoholfria” drycker, som alkoholfri öl, cider eller vin. Det går bra att dricka måttliga  mängder av sådana drycker, det vill säga drycker med max 0,5 volymprocent alkohol. 

Fisk

Fisk innehåller D-vitamin, omega 3–fett och jod – näring som inte finns i så mycket annan mat och som är extra viktig under graviditeten. Därför är det särskilt bra att äta fisk när man är gravid, gärna två-tre gånger i veckan. Det är också bra att variera mellan olika sorters fisk.

De allra flesta, och vanliga, fiskarna är säkra att äta, men vissa kan innehålla miljögifter eller den skadliga bakterien listeria. Därför finns det några saker som är bra att känna till:

  • Sushi/sashimi från restaurang och butik går bra att äta även under graviditeten, det gäller alla sushi-varianter.
  • Köpt gravad och rökt fisk: Kolla förpackningsdatum. Ät produkter som varit förpackade högst en vecka.
  • Hemgjord sushi/sashimi: Använd färsk fisk som varit förpackad i högst några få dagar. Ät sushin/sashimin inom några få dagar.
  •  Egengravad fisk: Använd färsk fisk som varit förpackad i högst några få dagar. Ät den gravade fisken inom en vecka eller frys in.

Listeria kan föröka sig i fisk som förvaras i kylen i flera veckor. Det kan till exempel vara vakuumförpackad, rökt eller gravad lax. Bäst före-datum på sådana produkter är ofta flera veckor efter förpackningsdagen. För gravida är bäst före-dag på fisk med flera veckors hållbarhet inte alltid en säker gräns, därför rekommenderas gravida att äta produkter i början av hållbarhetstiden. 

Några fisksorter, exempelvis strömming och färsk tonfisk, kan innehålla höga halter av miljögifter. De sorterna bör du inte äta så ofta, högst 2–3 gånger per år.

Det här är de vanligaste av fiskarna som kan innehålla kvicksilver. Ät sådan fisk sammanlagt högst 2-3 gånger per år.

  • Abborre
  • Gädda
  • Gös
  • Lake
  • Havskatt
  • Marulk
  • Svärdfisk
  • Stor hälleflundra*
  • Tonfisk, färsk/fryst 
  • Ål

De här fiskarna kan innehålla dioxiner och PCB. Ät dem sammanlagt högst 2-3 gånger per år.

  • Strömming/sill från Östersjön och Bottniska viken. Även surströmming.
  • Lax och öring, vildfångad från Östersjön, Bottniska viken och älvarna, Vänern och Vättern.
  • Sik, vildfångad från Vänern och Vättern
  • Röding, vildfångad från Vättern
  • Ål

Grönsaker, frukt och bär

Det är ovanligt att det finns listeriabakterier i grönsaker och frukt, men det finns ett par saker som är bra att känna till:

  • Tinade frysta grönsaker: Förvara i kylskåp och ät upp inom några få dagar. Om det har gått flera dagar kan du äta om de hettas upp till rykande heta i en tillagad rätt.
  • Skuren melon: Förvara i kylskåp. Ät melonen inom några få dagar.

Det är också viktigt att skölja bort synlig jord från grönsaker, frukt och bär innan man äter. I jorden kan parasiten toxoplasma finnas.

Ingefära

Vi vet ännu inte om stora mängder ingefära kan vara skadliga för barnet. Stora mängder är till exempel ingefärsshots, te av ingefärspulver eller kosttillskott med ingefära. För säkerhets skull är det därför bäst att äta inte äta stora mängder ingefära.

Kaffe, te och energidrycker

När du är gravid är det bra att inte få i dig för mycket koffein, som finns ibland annat kaffe, te och energidrycker. Mycket koffein, särskilt tidigt i graviditeten, kan öka risken för missfall.

  • Drick högst 200 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen två-tre koppar bryggkaffe (1,5 dl/kopp) eller fyra koppar te (2 dl/kopp).

Även energidrycker och coladrycker innehåller ofta koffein. Läs mer om rött te och örtteer under rubriken Rooibos-te och örtteer.

Kosttillskott, örtprodukter, naturläkemedel och växtbaserade läkemedel

Många gånger vet man inte om kosttillskott, örtprodukter, växtextrakt och liknande produkter är säkra eller inte för barnet i magen, eftersom de oftast inte har testats på gravida.

  • Använd inte kosttillskott, örtprodukter, växtextrakt, naturläkemedel och växtbaserade läkemedel utan att först prata med din barnmorska eller läkare. 

Algprodukter

För gravida som inte äter fet fisk kan fiskolja eller algolja som innehåller DHA vara ett alternativ.  

Andra sorters algprodukter, som torkade alger, kan innehålla för mycket jod, och det kan vara skadligt för barnet. Gravida som använder andra havsalgprodukter än algoljor bör kontrollera att de innehåller högst 250 mikrogram jod/dagsdos. Det brukar framgå av information på förpackningen. Annars kan man höra av sig till producenten.

Ginseng

Ginsengprodukter kan påverka östrogennivåerna i kroppen.

  • Undvik ginsengprodukter. De är olämpliga när man är gravid.

Kalebasskrita/ ”Calabash chalk”

Kalebasskrita används ibland av gravida mot illamående. Eftersom kritan kan innehålla höga halter bly är den direkt olämplig för gravida.

  • Undvik kalebasskrita.

Andra namn är ”Calabash chalk”, "La Craie", "Argile Nzu", "Mabele" eller "Calabar stone".

Kryddor

Kött

Kött bidrar med järn och andra mineraler som är bra under graviditeten. Men lammkött, viltkött, griskött och nötkött kan innehålla parasiten toxoplasma, som kan innebära en fara för barnet i magen.

  • Ät kött som är stekt till minst rosa färg. Om du vill äta en mer lättstekt köttbit kan du frysa in köttet minst tre dygn innan tillagning – då dör eventuella toxoplasmaparasiter. Det gäller även gravat kött och carpaccio.

Köttpålägg och patéer

Skivat köttpålägg och patéer

Kokt eller rökt köttpålägg som är skivat kan innehålla bakterien listeria. Det är till exempel kokt eller rökt skinka, kokt medvurst och mortadella. Listeria kan innebära en fara för barnet i magen. Det gäller även patéer. Listeriabakterien dör om maten hettas upp till minst 70 grader.

  • Titta på förpackningsdatum på paketet och välj skivat köttpålägg eller paté som varit förpackat i högst en vecka. Om det har gått mer än en vecka kan du äta om maten hettas upp till rykande het i en tillagad rätt.


Kallrökt kött, som alltså inte är upphettat, kan också innehålla toxoplasma.

  • Frys (i minst tre dygn) kött som är kallrökt, till exempel kallrökt medvurst, prickig korv eller kallrökt skinka, innan du äter det. Om köttet ingår i en rätt som hettas upp till rykande het behöver det inte frysas först.

Salami, lufttorkad skinka och annat torkat kött

Torkat kött kan innehålla toxoplasma.  

  • Frys (i minst tre dygn) torkat kött, till exempel salami, parmaskinka och bresaola, innan du äter det. Om köttet ingår i en rätt som hettas upp till rykande het behöver det inte frysas först.

Lever och leverpastej

Lever innehåller mycket A-vitamin. Vitaminet är nödvändigt, men höga doser kan skada barnet i magen.

  • Undvik lever, leverrätter och fiskleverolja.
  • Leverpastej innehåller inte så mycket lever, så det kan du gärna äta. Det är en bra järnkälla.

Opastöriserad mjölk

Opastöriserad mjölk kan innehålla skadliga bakterier, bland annat listeria.

  • Drick inte opastöriserad mjölk.

Ost

De flesta vanliga ostar går bra att äta, men det finns några sorter som kan innehålla listeriabakterier.

De här ostarna går bra att äta

  • Alla hyvelbara ostar, till exempel prästost, herrgård, parmesan, gruyère, manchego, emmentaler. Det gäller även färdigskivad hårdost.
  • Smältost/mjukost på tub eller i ask som räkost, skinkost och ädelost i tub.
  • Halloumi, mozzarella och fetaost som är färdigförpackad eller fetaost i lösvikt som är pastöriserad.
  • Färskostar i ask som cream cheese, ricotta och mascarpone.

Undvik de här ostarna

  • Färskostar gjorda på opastöriserad mjölk.
  • Mögel- och kittostar, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio.

Detta gäller även om de är gjorda på pastöriserad mjölk.

Saknar du smaken av ostarna du bör undvika?
Ost i en maträtt som är genomvärmd och rykande het (minst 70 grader) är säker att äta.

Rooibos och örtteer

Många dricker rooibos eller andra kvällsteer eftersom de inte innehåller koffein. Vi vet ännu inte om rooibos eller te av örter kan vara skadliga för barnet. För säkerhets skull är det därför bäst att inte dricka mer än någon kopp ibland av sådana teer.

Sallader, smörgåsar och röror

Vissa kalla sallader, smörgåsar och röror kan innehålla listeriabakterien.

  • Undvik kalla förpackade blandade sallader, smörgåsar och röror som innehåller rökt eller gravad fisk, mögelost, kittost eller chark.

Viltkött

Viltkött kan innehåll höga halter bly, om blyammunition använts vid jakten. Bly kan påverka utvecklingen av barns nervsystem.

Viltkött som har skottrensats på rätt sätt går bra att äta. Om du inte vet om köttet är skottrensat på rätt sätt:

  • Delar som stek och filé från sådant viltkött går bra att äta. Sådana styckdelar kommer sällan från områden nära sårkanalen. Undvik att äta produkter som färs, skav, korv och grytbitar, eftersom kött i denna typ av produkter oftare kan komma från områden nära sårkanalen.
Senast granskad 2022-09-13