Livsmedel vid kris

matvaror på en skafferihylla

Genom att vara förberedd så klarar du en besvärlig situation bättre. Här får du tips om hur du kan klara dig utan att handla på en vecka.

Plötsliga händelser som en snöstorm, strömavbrott eller vattenbrist kan snabbt påverka det dagliga livet. Hela livsmedelskedjan är beroende av att bland annat el, vatten, IT och transporter fungerar. Utan dagliga leveranser blir det snart glest i butikshyllorna. Detsamma gäller om många plötsligt handlar samma varor eller mer än vanligt. Livsmedelsbutikernas lager är inte anpassade för en oväntad stor efterfrågan av varor. 

För att du och de du bor med ska kunna klara er under minst en vecka utan att handla, är det bra att ha ett lager med mat och vatten hemma redan i vardagen. Ju fler som kan klara sig själva, desto bättre kan myndigheter och organisationer fokusera på att hjälpa exempelvis äldre eller sjuka personer. På så sätt är du är en del av Sveriges beredskap.

Dricksvatten är viktigast

Vatten behövs till både dryck och matlagning. Ha därför alltid upptappat dricksvatten hemma. Med någon dunk, en vanlig frys och möjlighet att koka ditt vatten kommer du långt.

Behovet av vatten för dryck är två-tre liter per person och dag. Vid fysisk ansträngning eller graviditet/amning kan behovet vara det dubbla.

En mindre platskrävande lösning är att frysa dricksvatten i plastflaskor. De fungerar både som reservdricksvatten och som kylklamp om elen försvinner. Kom ihåg att inte fylla flaskorna helt, då kan de spricka när de fryser.

Genom att använda våtservetter för personlig hygien och handsprit så minskar du också vattenförbrukningen.

Om du måste koka vattnet

Hur kan jag förbereda mig?

Passa på att handla lite extra av det du ändå brukar äta så har du ett lager hemma som inte blir för gammalt. Då löser du både vardag och kris.

Välj matvaror som

  • kan tillagas snabbt
  • inte kräver så mycket vatten
  • kan ätas utan tillagning
  • kan förvaras i rumstemperatur

Exempel är konserver, oljor, pasta, gryn och hårt bröd. Tänk även på att ha lite extra hemma av mjöl, torrjäst, linser, kryddor, salt, socker, buljongtärningar och tomatpuré. Krossade tomater på burk är ett bra alternativ då de innehåller vätska.

Torrvaror, konserver, ultrahög temperaturbehandlade mjölkprodukter och vegetabiliska drycker håller ibland upp till några år - men ta för vana att använda och uppdatera lagret av varorna då och då, till exempel vid den årliga krisberedskapsveckan.

Kom ihåg att även om bäst före-datum har passerat så kan det som lagrats användas, så länge förpackningen är oskadd. Titta, lukta och smaka - precis som med all övrig mat.

Matförråd vid kris

Kriser kan se olika ut och ju bättre förberedd du är, desto lättare kan du klara dig själv. I en krissituation handlar det främst om att maten ska ge tillräckligt med energi.

Anpassa utifrån behov

Anpassa ditt matförråd utifrån dig och din familjs behov, vad ni tycker om att äta och hur varierat det måste vara. En vuxen man eller kvinna med låg till medelhög aktivitetsnivå behöver ungefär 1800 -2800 kcal per dag. Glöm inte eventuell specialkost och allergier, mat för småbarn och mat till dina husdjur.
Nedan finns länkar till frivilligorganisationer som ordnar föreläsningar runt om i landet.

Senast granskad 2022-02-28