Livsmedel vid kris

matvaror på en skafferihylla

Har du funderat på vad du skulle behöva för att klara dig utan att handla på en vecka?
Genom att vara rätt förberedd så klarar du en besvärlig situation bättre.

Plötsliga händelser som en snöstorm, strömavbrott eller vattenbrist kan snabbt påverka det dagliga livet. Utan dagliga leveranser blir det snart tomt på butikshyllorna. För att du och de du bor med ska kunna klara er i några dygn utan att handla, är det bra att ha ett lager med mat- och vatten hemma, redan innan krisen inträffar. Under rubriken Matförråd och i texten nedan hittar du förslag på vad du kan ha.

Dricksvatten är viktigast

Vatten behövs till både dryck och matlagning. Ha därför alltid upptappat dricksvatten hemma. Beräkna minst tre till fem liter per person och dygn och förvara vattnet mörkt i plastdunkar som är avsedda för dricksvatten. Eller frys in pet-flaskor med vatten i frysen.
Vid långvariga strömavbrott eller vattenbrist behöver du ha rena, tomma vattendunkar för att kunna hämta mer vatten på kommunens trygghetspunkter eller annan anvisad plats.

 

En mindre platskrävande lösning är att frysa dricksvatten i plastflaskor. De fungerar då både som reservdricksvatten och som kylklamp om elen försvinner. Kom ihåg att inte fylla flaskorna helt, då kan de spricka när de fryser.

Genom att använda våtservetter för personlig hygien och handsprit så minskar du också vattenförbrukningen.

Om du måste koka vattnet

Koka alltid vattnet om du misstänker att det kan innehålla mikroorganismer som du kan bli sjuk av. Koka så att det bubblar ordentligt. Ett uppkok räcker.


Mat med energi

I en krissituation handlar det främst om att maten ska ge tillräckligt med energi. När du är frisk kan kroppen egentligen klara sig länge utan mat, men din mentala förmåga försämras snabbt om du inte äter. Du både tänker sämre och mår sämre. Exempel på energirika livsmedel är nötter, frön, mandel, torkad frukt, mörk choklad och energibars.  Tänk på att du också kan berika dina maträtter med olja, mjölkpulver, pesto med mera.

Hur kan jag förbereda mig?

Passa på att handla lite extra av det du ändå brukar äta så har du ett lager hemma som inte blir för gammalt. Då löser du både vardag och kris om du saknar utrymme för särskild krislåda.
Välj matvaror som

  • kan tillagas snabbt
  • inte kräver så mycket vatten
  • kan ätas utan tillagning
  • kan förvaras i rumstemperatur

Exempel på det är konserver, oljor, pasta, gryn och hårt bröd. Tänk även på att ha lite extra hemma av mjöl, torrjäst, linser, kryddor, salt, socker, buljongtärningar, tomatpuré och kakao.

Torrvaror och konserver håller länge – ibland upp till några år- men ta för vana att omsätta lagret, att använda och uppdatera varorna då och då. Använd gärna den årliga krisberedskapsveckan i maj för detta.

Och glöm inte - även om bäst före-datum har passerat så kan de vara tjänliga, så länge förpackningen är oskadd. Titta, lukta och smaka som med all övrig mat.

Anpassa utifrån behov

Anpassa ditt matförråd utifrån dig och din familjs behov, vad ni tycker om att äta och hur varierat det måste vara. En vuxen man eller kvinna med låg till medelhög aktivitetsnivå behöver ungefär 1800 -2800 kcal per dag. Glöm inte eventuell specialkost och allergier, mat för småbarn och mat till dina husdjur.
Nedan finns länkar till frivilligorganisationer som ordnar föreläsningar runt om i landet.

Film om hemberedskap - mat

Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap

Senast granskad 2019-03-12