Livsmedel vid kris

matvaror på en skafferihylla

Går du och handlar varje dag eller klarar du en tid, kanske tre dagar eller en vecka, med det som finns hemma? Har du funderat på vad du skulle sakna om du inte kan handla på ett par dagar? 

Här beskriver vi hur du kan förbereda dig så att du har både mat och vatten hemma när du plötsligt inte kan få tag i det du behöver.

Plötsliga  händelser som exempelvis en snöstorm eller ett strömavbrott kan snabbt påverka det dagliga livet. Utan leveranser med varor till butikerna blir det snabbt tomt på hyllorna. För att du och de du bor med ska kunna klara er i några dygn, utan att behöva handla, är det därför bra att ha tillräckligt med mat hemma. 

Mat med energi

I en krissituation handlar det främst om att maten ska ge tillräckligt med energi. När du är frisk kan kroppen egentligen klara sig länge utan mat, men din mentala förmåga försämras snabbt om du inte äter. Du både tänker sämre och mår sämre. Utbudet av livsmedel kan också vara begränsat.

Hur kan jag förbereda mig?

Passa på att handla lite extra av det du ändå brukar äta så har du ett lager hemma som inte blir för gammalt. Komplettera med hållbar mat som

  • kan tillagas snabbt
  • inte kräver så mycket vatten
  • kan ätas utan tillagning
  • inte behöver förvaras kallt

Tips på bra och hållbar mat som kan förvaras länge är konserver, oljor, pasta, gryn och hårt bröd.

Tänk på att även ha lite extra hemma av annat du brukar använda till exempel mjöl, torrjäst, linser, kryddor, salt, socker, buljongtärningar, tomatpuré och kakao.

Guldkant

Det kan vara svårt att få tillräckligt med energi när du inte kan laga mat som vanligt. Då kan till exempel nötter, frön, mandel, torkad frukt, chokladkakor, energibars, chips vara bra att ha hemma.

Via länken i väntermenyn hittar du ett förslag på en matförrådslista. Den innehåller bra saker att ha hemma vid en kris. 

Anpassa utifrån behoven

Tänk på att anpassa ditt eget "livsmedelslager" till dig och din familjs behov och vad ni tycker om att äta. En vuxen man eller kvinna med låg till medelhög aktivitetsnivå behöver ungefär 1800 -2800 kcal per dag. Glöm inte eventuell specialkost eller andra behov till exempel allergier,  mat för småbarn och mat till dina husdjur.

Vatten är viktigast

Det är viktigt att det finns vatten både som dryck och till matlagning. Beräkna minst tre till fem liter per person och dygn. Att ha några extra flaskor bordsvatten eller mineralvatten hemma på lager är ett tips. Fryst vatten i plastflaskor kan användas som dricksvatten och även tjäna som kylklamp om elen försvinner. Men fyll dem inte helt, då spricker de.

Om du måste koka vattnet

Koka alltid vattnet om du misstänker att det kan innehålla mikroorganismer du kan bli sjuk av. Koka så att det bubblar ordentligt. Ett uppkok räcker. Om det blir brist på vatten behöver du ha rena, tomma vattendunkar hemma för att kunna hämta vatten.

Du kan spara vatten genom att ha mat som inte kräver vatten för tillagningen och våtservetter för personlig hygien och handsprit.

Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap

Senast granskad 2017-05-08