Vad är salmonella?
Salmonella är en bakterie som kan göra människor och djur sjuka.
Var finns salmonella?
Bakterien salmonella kan finnas i tarmen
hos människor och djur, även hos fåglar.
Salmonella kan spridas till livsmedel
genom djurens bajs.
Salmonella kan finnas utanpå hela köttbitar,
men de kan också finnas inuti till exempel köttfärs
eftersom köttet blandas runt när det mals.
Frukt och grönsaker kan också innehålla salmonella
om de har odlats med gödsel och vatten
som har innehållit bakterier.
Det är mycket ovanligt med salmonella i svenskt kött.
Det är också ovanligt att ägg från Sverige,
Danmark, Finland och Norge innehåller salmonella.
I andra länder är det vanligare att ägg och kyckling
innehåller salmonella.
För att minska risken att livsmedel med salmonella kommer in i Sverige,
måste allt kött och ägg som vi köper från andra länder
ha ett intyg på att de inte innehåller bakterien
– det kallas för salmonellagaranti.
Hur sprids salmonella?
Den största orsaken till att salmonella sprids
är när vi människor äter livsmedel
som inte har kokats eller stekts i tillräckligt hög värme.
Människor som har blivit friska från salmonella
kan fortfarande ha bakterien kvar i tarmen
och sprida den vidare till andra,
till exempel genom att laga mat åt andra
när händerna inte är rena.
Vilka symtom får du om du äter
mat som innehåller salmonella?
Om du har ätit mat som innehåller bakterien salmonella
så får du diarré, ont i magen och ibland kräkningar.
Det tar mellan tolv timmar och några dygn innan du blir sjuk
efter att du har ätit mat med salmonella.
Oftast blir du frisk efter några dagar,
men ibland kan det dröja längre.
Salmonella kan i ovanliga fall leda till
andra sjukdomar, till exempel ledbesvär.
De flesta personer som blir sjuka av salmonella
har fått i sig bakterien utomlands.
Så här kan du minska risken
för att bli sjuk av salmonella
Det finns flera saker som du kan göra för
att minska risken för att du eller andra blir sjuka av salmonella.
Här följer exempel på några viktiga saker.
Håll god hygien när du lagar mat
Att hålla god hygien innebär att du är noga med
att tvätta dina händer och diska redskapen när du lagar mat.
Så här ska du göra för att minska risken för salmonella
när du lagar mat:
- Tvätta alltid händerna med tvål och vatten
innan du börjar laga mat,
och alltid direkt efter att du har tagit i rått kött och köttfärs
eller tagit i använda knivar och köksredskap. - Torka händerna torra med en ren handduk
eller med hushållspapper. - Var noga med att hålla isär rått kött och annan mat
– särskilt mat som är färdiga att ätas, till exempel sallad. - Diska knivar och skärbrädor noga
när du har skurit rått kött.
Då förhindrar du att bakterier förs över
från ett livsmedel till ett annat. - Håll rent på köksbänken, torka upp köttsaft med hushållspapper
– inte med disktrasan. - Skölj alltid grönsaker noga.
Värm upp kött och köttfärs ordentligt
- Ät inte rå köttfärs.
- Stek köttfärsen ordentligt och stek hela ytan på köttbitar.
Så här vet du om köttfärsen är tillräckligt lagad:
Det räcker inte med att titta på köttfärsens färg.
Köttfärs kan bli brun och se färdig ut,
innan den har blivit tillräckligt varm.
Det finns inga trådar i köttfärs som är färdig
och köttsaften ska vara ofärgad inte rosa.
Det säkraste är att mäta temperaturen med en termometer
i till exempel en köttfärsbiff.
Köttfärs ska ha nått 70 graders temperatur
för att vara genomstekt
Ägg
Ägg som kommer från andra länder än Sverige,
Danmark, Finland och Norge kan innehålla salmonella.
Därför ska du alltid koka eller steka ägg innan du äter dem.
Salmonella dör när äggulan blir trögflytande och krämig.
Det gäller både stekt och kokt ägg.