Förhandsanmälan och bokning av kontroll vid import av animaliska livsmedel
Ska du importera ett animaliskt livsmedel som ska genomgå gränskontroll? Då behöver du förhandsanmäla sändningen till en gränskontrollstation. Här får du information om hur du förhandsanmäler och bokar kontroll.
Det är komplicerat att importera animaliska produkter från länder utanför EU, särskilt om de omlastas. Det finns särskilda företag som är specialiserade på att hjälpa företag att importera livsmedel, de kallas för tullombud eller speditörer. Sök på internet på orden ”tullombud" och "import” för att få exempel på tullombud eller speditörer som du kan anlita.
Förhandsanmäl din importsändning
Varje importsändning med gränskontrollpliktiga livsmedel ska förhandsanmälas i det webbaserade systemet TRACES NT (Trade Control and Expert System New Technology). Alla sändningar ska förhandsanmälas minst en arbetsdag före sändningens förväntade ankomst till EU:s territorium. Detta gäller även sändningar som har omlastats inom EU.
Du förhandsanmäler genom att skapa dokumenttypen CHED-P (Common Health Entry Document) i TRACES NT. Del I i CHED-P är själva förhandsanmälan och del II är gränskontrollens beslut.
För att kunna skapa CHED krävs det att du har tillgång till systemet. På följande sida finns information om TRACES, hur du får tillgång och länkar till manualer.
TRACES (Trade Control and Expert System) i importen
Observera att gränskontrollpliktiga sändningar som transporteras med vägfordon inom EU måste kontrolleras vid första platsen för inresa till unionen.
- Sändningar som transporteras med lastbil från ett land utanför EU måste förhandsanmälas till gränskontrollstationen i det första EU-landet som sändningen ankommer till.
- Sändningar som ankommer med flyg i ett annat EU-land och lastas om till lastbil för vidare transport till Sverige måste kontrolleras vid flygplatsens gränskontrollstation innan den kör vidare på EU:s territorium.
Om en lastbil med gränskontrollpliktiga varor kör vidare inom EU utan att ha genomgått gränskontroll är det grund till avvisning. Se mer under rubriken Om sändningen ska omlastas inom EU och Inte tillåtet att omlasta till lastbil längre ned på denna sida.
Samlastade sändningar
Samlastning av sändningar i ett och samma transportmedel innebär att olika typer av varor transporteras tillsammans. Några exempel är LCL (less than container load) och groupage trailer. En samlastning kan antingen bestå av varor till en och samma aktör eller varor till flera olika aktörer.
Importören ansvarar för att gränskontroll görs
Om du använder samlastning för transport av gränskontrollpliktiga varor är det också du som måste se till att de varor som är gränskontrollpliktiga förhandsanmäls och genomgår gränskontroll innan transporten åker in i EU. När en sådan sändning ska kontrolleras vid gränsen innebär det att hela containern eller trailern tillfälligt stoppas.
Att tänka på vid samlastade sändningar:
- Kom ihåg att gränskontrollpersonalen måste se alla sändningar som har ett officiellt eller privat intyg. Ett intyg räknas som en sändning.
- Lasta gränskontrollpliktiga varor närmast dörrarna. Då är de tillgängliga för kontroll när enheten öppnas.
- Lasta varje enskild sändning så att gränskontrollpersonalen lätt kommer åt att kontrollera samtliga.
- Lägg de officiella dokumenten i dokumentlådan som tillhör den aktuella trailern (och rensa samtidigt ut dokumentlådan från gamla dokument). Du kan också sätta dokumenten på pallen närmast dörrarna. Då är de lätta att se och komma åt när dörrarna öppnas.
- Lasta gärna rumstempererade, kylda och frysta varor i separata trailers och blanda dem inte. Det är svårt för gränskontrollen att kontrollera samlastade trailers med skiljeväggar, till exempel en trailer som delar upp kylda och frysta varor. En sådan skiljevägg innebär att gränskontrollen måste lasta ur och ta ner väggen för att kunna komma åt alla gränskontrollpliktiga varor. Det kan innebära förseningar.
Ansvarig aktör betalar för urlastning och avvisning
Det kan bli dyrt om de gränskontrollpliktiga varorna i en samlastning inte är tillgängliga vid inspektion. Då kan gränskontrollpersonalen kräva att containern eller trailern lastas ur på bekostnad av den som ansvarar för sändningen. Urlastning måste ske inom hamnområdet.
Om en sändning i en samlastning avvisas vid gränskontrollen stoppas hela containern eller trailern tillfälligt. Det kan innebära förseningar för de andra sändningarna i enheten och problem i de fall de ska till flera olika aktörer.
Transiterade sändningar från ett annat EU-land via ett tredjeland
Sändningar från Irland eller Nordirland som transporteras genom Storbritannien och därefter ankommer till Sverige eller annat EU-land ska anmälas för kontroll med CHED-P vid gränskontrollstationen för återinförsel till unionen. I normalfallet utförs endast dokumentkontroll av CHED-P samt åtföljande dokument, så som packlista, faktura, CMR och dokument om transitering från Tullverket (T2-dokument). Inget officiellt intyg krävs för dessa sändningar, eftersom det handlar om EU-gods. ID-kontroll och fysisk kontroll av sändningen görs endast vid misstanke om bristande efterlevnad.
Sändningarna måste transporteras i förseglade behållare, det vill säga till exempel i plomberad container på lastbilssläp.
Om sändningen ska omlastas inom EU
Om din sändning ska lastas om mellan fartyg eller flyg i en hamn eller på en flygplats inom EU ska sändningen anmälas till gränskontrollstationen i den hamnen eller på den flygplatsen, så att de är informerade om att sändningen kommer att finnas inom deras område (se artikel 16 i förordning (EU) 2019/2124). Du behöver stämma av med gränskontrollstationen i fråga hur anmälan går till.
Om omlastningstiden överstiger en viss tidsgräns (tre dagar på en flygplats eller 30 dagar i en hamn) kommer gränskontrollstationen på omlastningsorten att göra en dokumentkontroll på sändningen. För sändningar med honung och vildfångad fisk gäller en omlastningstid på 90 dagar oavsett om sändningen befinner sig i hamn eller på flygplats. Även sändningar som har omlastats ska förhandsanmälas på CHED-P i TRACES.NT till gränskontrollstationen i Sverige, enligt instruktionen ovan.
Inte tillåtet att omlasta till lastbil
Observera att sändningen måste omlastas till flyg eller båt till slutdestinationen i Sverige. Om sändningen omlastas till lastbil innan gränskontrollen utfört sin kontroll kommer den att avvisas när den kommer till Sverige (se artikel 47.1 b i förordning (EU) 2017/625). Mer information hittar du under rubriken TRACES NT nedan.
Boka gränskontroll på flygplats
När du har gjort en förhandsanmälan behöver du boka gränskontroll av sändningen. Bokningen gör du genom att skicka ett mejl till flygplatsens gränskontrollstation. Ange CHED-P-nummer och önskat datum för kontroll i mejlets ämnesrad och bifoga en ifylld bokningsblankett, "Blankett för bokning av gränskontroll" (vid flera sändningar, fyll i en bokningsblankett per sändning). Komplett ifylld bokningsblankett måste vara flygplatsens gränskontrollstation tillhanda senast kl. 13:00 arbetsdagen innan önskat kontrolldatum för att kontrollen ska kunna utföras enligt önskemål.
Blankett för bokning av gränskontroll
Om sändningen åtföljs av ett officiellt intyg som är signerat för hand ska intyget, i original, levereras per post eller bud till gränskontrollstationen. Tänk på att om du skickar originaldokument som rekommenderad post till gränskontrollstationen kan postens leverans- och öppettider göra att handläggningen tar längre tid. Samma procedur gäller vid import av sammansatta produkter, se länk nedan.
Import - sammansatta livsmedel
Om det officiella intyget har utfärdats i datasystemet TRACES NT, med giltig elektronisk signatur, behövs inget originalintyg i pappersform. Om du är osäker på om ett intyg i TRACES NT är signerat med giltig elektronisk signatur kan du vända dig till aktuell gränskontrollstation.
I nuläget är Arlanda flygplats den enda flygplats i Sverige som har en godkänd gränskontrollstation. Gränskontrollpliktiga livsmedel som transporteras med flyg till Sverige kan därför endast förhandsanmälas till Arlanda gränskontrollstation.
Boka gränskontroll i hamn
När du har gjort en förhandsanmälan behöver du boka gränskontroll av sändningen. Gränskontroll i hamn ska bokas minst en arbetsdag före önskat kontrolldatum. I de fall lagstiftningen kräver ett officiellt intyg och analysrapport ska det bifogas CHED-P.
Sändningar med originalintyg i pappersform
Om sändningen åtföljs av ett officiellt intyg som är signerat för hand ska intyget, i original, levereras per post eller bud till den gränskontrollstation dit din importsändning kommer. Tänk på att om du skickar originaldokument som rekommenderad post till gränskontrollstationen kan postens leverans- och öppettider göra att handläggningen tar längre tid.
Fyll också blanketten "Blankett för bokning av gränskontroll", och bifoga den tillsammans med det officiella intyget, så att gränskontrollstationen har den information de behöver inför kontrollen.
Blankett för bokning av gränskontroll
Samma procedur gäller vid import av sammansatta produkter, se länk nedan.
Import - sammansatta livsmedel
Sändningar med elektroniskt utfärdat officiellt intyg
Om det officiella intyget har utfärdats i datasystemet TRACES NT, med giltig elektronisk signatur, behövs inget originalintyg i pappersform. Om du är osäker på om ett intyg i TRACES NT är signerat med giltig elektronisk signatur kan du vända dig till aktuell gränskontrollstation.
Om din sändning har ett elektroniskt signerat intyg i TRACES NT kan du som importör boka kontroll genom att mejla aktuell gränskontrollstation. Ange CHED-P-nummer och önskat datum för kontroll i mejlets ämnesrad. Bifoga även en ifylld bokningsblankett, "Blankett för bokning av gränskontroll", så att gränskontrollstationen får den information de behöver inför kontrollen.
Blankett för bokning av gränskontroll
Gränskontrollen behöver tillgång till mejl och eventuella originaldokument minst en arbetsdag före önskat kontrolldatum.
Kontaktuppgifter till gränskontrollstationer
Här hittar du kontaktuppgifter till Livsmedelsverkets gränskontrollstationer: