Matallergier alltid närvarande i vardagen visar en undersökning av mindre kaféer och restauranger

2024-12-16

Personalen har generellt en stor medvetenhet om matallergier, och man är orolig för att göra fel eftersom man vet att det kan få allvarliga konsekvenser. Det visar en undersökning av mindre kaféer och restauranger, som Livsmedelsverket har gjort.

Undersökningen ingår i ett regeringsuppdrag som Livsmedelsverket har tillsammans med Socialstyrelsen, och som ska utmynna i ett förslag till nationell strategi och handlingsplan för en preventiv, effektiv och jämlik och allergivård i hela landet.

Undersökningsföretaget Ipsos har intervjuat personal på mindre kaféer och restauranger för att se hur kunskap och medvetenhet kring matallergier ser ut. Undersökningen består av 14 djupintervjuer, och de intervjuade uttryckte stor medvetenhet kring matallergier och att det är något som de ofta möter hos sina gäster i arbetsvardagen.

Stress kan öka risken för fel

Matallergier är också något som ger upphov till stress, eftersom man är orolig att göra fel. Kunskapen kan variera inom personalgruppen på samma arbetsplats där kökspersonal/kockar generellt hade större kunskaper, mer utbildning och erfarenhet, medan serveringspersonalen i större utsträckning var ung, mer oerfaren och saknade livsmedelsutbildning. En stressig arbetsvardag, stor personalomsättning, oerfaren personal och om det finns svårigheter med svenska språket är exempel på sådant som kan öka risken för att det blir fel är.

Många lösningar finns, men mer stöd efterfrågas

De som deltog i studien framhöll att det är viktigt med att ha en dialog med gästerna så att det blir tydligt vad gästen kan och inte kan äta. Det är också viktigt med tydliga rutiner och interna informationskanaler. Exempelvis är det vanligt att serveringspersonalen har tillgång till en pärm där maträtternas alla ingredienser finns listade, som de kan titta i vid frågor. Det är också vanligt att erfarna kolleger, framför allt kökspersonalen, blir tillfrågad vid osäkerheter.

Tidigare undersökningar inom livsmedelskontrollen har visat på brister i allergeninformationen på restauranger och kaféer.

- Därför är det extra glädjande att se att medvetenheten och viljan att göra rätt är stor hos de undersökta företagen, säger Ylva Sjögren Bolin, immunolog och projektledare på Livsmedelsverket.

En slutsats i undersökningen är också att det finns en efterfrågan på utbildande och informerande material när det gäller matallergier och allergener så att det blir lätt för personalen att informera gästerna på ett enkelt och säkert sätt.

Regeringsuppdraget ska slutredovisas i januari 2026 och Livsmedelsverket planerar att samla in ytterligare fakta under våren 2025 för att få en bredare bild av kompetens och behov i livsmedelskedjan när det gäller matallergier och allergener i livsmedel.