Hitta operativa mål och aktiviteter

Filtrera på lagstiftningsområde och/eller myndighet för att hitta relevanta mål och aktiviteter. Observera att alla mål inte berör alla myndigheter och alla verksamhetsutövare.
Om du i stället letar efter de övergripande målen och effektmål hittar du dem här: Övergripande mål och prioriteringar

Operativa förutsättningar

Vissa förutsättningar måste finnas inom alla myndigheter för att den offentliga kontrollen ska nå den avsedda effekten. De operativa förutsättningarna ska läsas tillsammans med målen för livsmedelskedjan.

A.
Alla kontrollmyndigheter har en plan för kontrollen inom sitt område för att utföra kontroll i tillräcklig omfattning.
B.
Alla kontrollmyndigheter planerar och utför kontroll med fokus på de största riskerna och på det som på ett avgörande sätt kan vara vilseledande för konsumenterna.
C.
Alla kontrollmyndigheter har rätt kompetens för att upptäcka avvikelser och bedöma dess risker.
D.
Alla kontrollmyndigheter använder de kontrollmetoder som är bäst lämpade för att upptäcka avvikelser inom det område man kontrollerar.
E.
Alla kontrollmyndigheter vidtar de åtgärder som är nödvändiga så att de avvikelser som upptäcks i kontrollen åtgärdas inom utsatt tid. Myndigheterna följer sedan upp (verifierar) att avvikelserna åtgärdats.

Visa operativa förutsättningar

Dölj operativa förutsättningar

Växtskadegörare

Mål: Företagare har förståelse för kontrollsystemet. Intressenter inom export och import har förståelse och förtroende för systemet.

Företagen och berörda aktörer förstår syftet med kontrollen för att minska risken för smittspridning. Berörda företag och aktörer agerar i enlighet...

Visa mer

Företagen och berörda aktörer förstår syftet med kontrollen för att minska risken för smittspridning. Berörda företag och aktörer agerar i enlighet med gällande lagstiftning och de instruktioner som Jordbruksverket anvisar och ser att det ger effekt.

Önskad effekt: Bibehållen upparbetad förståelse och vid behov attitydförändring hos verksamhetsutövare.

Mer om Mål: Företagare har förståelse för kontrollsystemet. Intressenter inom export och import har förståelse och förtroende för systemet.

Dölj

Växtskadegörare

Mål: Vi förebygger spridning av och bekämpar växtskadegörare genom ett gemensamt ansvar för kontrollen.

Vi utför kontroll med tillräcklig omfattning och rätt kvalitet vilket innebär att kontrollplanen grundar sig på direktiv och riskanalys utifrån...

Visa mer

Vi utför kontroll med tillräcklig omfattning och rätt kvalitet vilket innebär att kontrollplanen grundar sig på direktiv och riskanalys utifrån vägledning. Genom att vi exempelvis har en plan för att utföra kontroll i enlighet med kontrollinstruktioner/checklistor som är utformad i enlighet med sakansvarig enhets vägledningar.

Önskad effekt: Mer enhetlig bedömning av innebörden av checklistan (ökad samsyn)

Mer om Mål: Vi förebygger spridning av och bekämpar växtskadegörare genom ett gemensamt ansvar för kontrollen.

Dölj

Foder

Mål: Medvetna foderföretagare för god hantering av foder.

Kontrollmyndigheterna ska bidra till att foderföretagare inom foder har den medvetenhet som krävs för en säker hantering av foder. Med begreppet...

Visa mer

Kontrollmyndigheterna ska bidra till att foderföretagare inom foder har den medvetenhet som krävs för en säker hantering av foder. Med begreppet medvetna menar vi det egna ansvaret som beskrivs i lagstiftningen. Kontrollmyndigheterna kan underlätta för företagen att göra rätt genom att göra insatser för att komma tillrätta med de vanligaste avvikelserna.

Önskad effekt: Utvecklingen ska ske hos verksamhetsutövaren

Mer om Mål: Medvetna foderföretagare för god hantering av foder.

Dölj

Foder

Mål: Skapa förutsättningar för en god foderkontroll.

Det är alla kontrollmyndigheters ansvar att skapa förutsättningar för en god foderkontroll. Med begreppet god menar vi att vi gör kontroll på rätt...

Visa mer

Det är alla kontrollmyndigheters ansvar att skapa förutsättningar för en god foderkontroll. Med begreppet god menar vi att vi gör kontroll på rätt anläggningar och hittar de brister som är allvarligast. Med begreppet förutsättningar menas att vi ska hjälpas åt att på olika sätt komma tillrätta med de brister vi ser i utförandet av kontrollverksamheten.

Önskad effekt: Utvecklingen ska ske i kontrollverksamheten

Mer om Mål: Skapa förutsättningar för en god foderkontroll.

Dölj

Animaliska biprodukter

Mål: Medvetna verksamhetsutövare för god hantering av ABP.

Kontrollmyndigheterna ska bidra till att verksamhetsutövare inom ABP har den medvetenhet som krävs för en säker hantering av ABP. Med begreppet...

Visa mer

Kontrollmyndigheterna ska bidra till att verksamhetsutövare inom ABP har den medvetenhet som krävs för en säker hantering av ABP. Med begreppet medvetna menar vi det egna ansvaret som beskrivs i lagstiftningen. Kontrollmyndigheterna kan underlätta för företagen att göra rätt genom att göra insatser för att komma tillrätta med de vanligaste avvikelserna och de allvarligaste bristerna.

Önskad effekt: Utveckling sker hos verksamhetsutövaren.

Mer om Mål: Medvetna verksamhetsutövare för god hantering av ABP.

Dölj

Animaliska biprodukter

Mål: Skapa förutsättningar för en god ABP-kontroll.

Det är alla kontrollmyndigheters ansvar att skapa förutsättningar för en god ABP-kontroll. Med begreppet god menar vi att vi gör kontroll på rätt...

Visa mer

Det är alla kontrollmyndigheters ansvar att skapa förutsättningar för en god ABP-kontroll. Med begreppet god menar vi att vi gör kontroll på rätt anläggningar och hittar de brister som är allvarligast. Med begreppet förutsättningar menas att alla kontrollmyndigheter ska hjälpas åt att på olika sätt komma tillrätta med de brister vi ser i utförandet av kontrollverksamheten.

Önskad effekt: Utvecklings sker i kontrollverksamheten

Mer om Mål: Skapa förutsättningar för en god ABP-kontroll.

Dölj

Djurhälsa och Smittskydd

Mål: Vi får analyserbara prover avseende BSE från minst 80 % av de nötkreatur som omfattas av kravet på provtagning för BSE vid mellanhanteringsanläggningar.

Kontrollmyndigheterna ska bidra till att öka andelen nötkreatur över 48 månaders ålder som provtas för BSE vid mellanhanteringsanläggningar, och...

Visa mer

Kontrollmyndigheterna ska bidra till att öka andelen nötkreatur över 48 månaders ålder som provtas för BSE vid mellanhanteringsanläggningar, och bidra till att optimera hanteringen så att en större andel av dessa prover kan analyseras avseende BSE.

Vid jämförelse mellan antalet nötkreatur av rätt ålder som rapporterats ut ur CDB under koden avlivning/självdöd till destruktionsanläggning och antal utförda analyser ser vi att det finns ett betydande bortfall.

Önskad effekt: hos djurhållare (sänder djur till destruktion och uppger uppgifter om det aktuella djuret), vid transport till mellanhanteringsanläggning och vid mellanhanteringsanläggningarna

Mer om Mål: Vi får analyserbara prover avseende BSE från minst 80 % av de nötkreatur som omfattas av kravet på provtagning för BSE vid mellanhanteringsanläggningar.

Dölj

Djurhälsa och Smittskydd

Mål: Minska antalet livsmedelsburna sjukdomar med fokus på campylobakter.

Medvetna verksamhetsutövare för god hantering av Campylobakter. Kontrollmyndigheterna ska bidra till att verksamhetsutövare inom campylobakter...

Visa mer

Medvetna verksamhetsutövare för god hantering av Campylobakter. Kontrollmyndigheterna ska bidra till att verksamhetsutövare inom campylobakter kontrollprogram har den medvetenhet som krävs för en säker hantering av campylobakter. Med begreppet medvetna menar vi det egna ansvaret som beskrivs i lagstiftningen

Önskad effekt: Minska campylobakter i kycklingköttsprodukter för att skydda konsumenter.

Mer om Mål: Minska antalet livsmedelsburna sjukdomar med fokus på campylobakter.

Dölj

Djurhälsa och Smittskydd

Mål: Sperma och embryon som producerats för handel inom EU uppfyller djurhälsokraven.

Företagens verksamhet kontrolleras i enlighet med EU-lagstiftningen för respektive djurslag. Önskad effekt: Effekten blir att kontroll utförs och a...

Visa mer

Företagens verksamhet kontrolleras i enlighet med EU-lagstiftningen för respektive djurslag.

Önskad effekt: Effekten blir att kontroll utförs och att kontrollen får nödvändigt fokus

Mer om Mål: Sperma och embryon som producerats för handel inom EU uppfyller djurhälsokraven.

Dölj

Gränskontroll

Mål: Importör/lastansvarig har förståelse för kontrollsystemet och regelsystemet. Intressenter har vid import förståelse och förtroende för systemet.

Det ska vara lätt att göra rätt för berörda aktörer och de ska förstå syftet med kontrollen. Berörda företag och aktörer agerar i enlighet med...

Visa mer

Det ska vara lätt att göra rätt för berörda aktörer och de ska förstå syftet med kontrollen. Berörda företag och aktörer agerar i enlighet med gällande lagstiftning.

Önskad effekt: Bibehållen upparbetad förståelse och vid behov attitydförändring hos verksamhetsutövare och ett minskande antal sändningar som fastnar vid gränsen på grund av att information / kunskap saknas hos företagen.

Mer om Mål: Importör/lastansvarig har förståelse för kontrollsystemet och regelsystemet. Intressenter har vid import förståelse och förtroende för systemet.

Dölj

Gränskontroll

Mål: Samverka för att säkerställa att alla sändningar som är föremål för gränskontroll upptäcks.

Detta mål berör hanteringen av varuflödet från föranmälan tills dess att en gränskontroll är genomförd. Strävan ska vara att respektive...

Visa mer

Detta mål berör hanteringen av varuflödet från föranmälan tills dess att en gränskontroll är genomförd. Strävan ska vara att respektive kontrollmyndighet utifrån sina uppdrag och förutsättningar genomför lämpliga åtgärder i form av informations- och samarbetsformer som stödjer genomförandet av den övergripande kontrollverksamheten.

Genom föranmälan från importören, restriktioner i Tullens system och kontroll av fartyg- och flygplansmanifest upptäcker vi de sändningar som ska kontrolleras på gränskontrollstationerna.

Önskad effekt: Fortsatt förbättring av kontrollverksamheten.

Mer om Mål: Samverka för att säkerställa att alla sändningar som är föremål för gränskontroll upptäcks.

Dölj

Veterinär- medicinska preparat & restsubstanser

Mål: Mikrobiologiska risker– Sprida kunskap om antibiotikaresistens.

Kontrollmyndigheterna ska bidra till att verksamhetsutövare (djurhållare och veterinär) minskar risken för antibiotikaresistens. Önskad effekt:...

Visa mer

Kontrollmyndigheterna ska bidra till att verksamhetsutövare (djurhållare och veterinär) minskar risken för antibiotikaresistens.

Önskad effekt: Förändring ska ske hos verksamhetsutövaren (djurhållare och veterinär).

Mer om Mål: Mikrobiologiska risker– Sprida kunskap om antibiotikaresistens.

Dölj

Veterinär- medicinska preparat & restsubstanser

Mål: Läkemedel ska användas med återhållsamhet och bara då det finns behov av det.

Kemiska risker: D9. Kontrollmyndigheterna ska bidra till att djurhälsopersonal och djurhållare endast använder de läkemedel som är nödvändiga för a...

Visa mer

Kemiska risker: D9. Kontrollmyndigheterna ska bidra till att djurhälsopersonal och djurhållare endast använder de läkemedel som är nödvändiga för att behandla de sjukdomsproblem som djuren har. Det innebär att nationell lagstiftning och kaskadprincipen följs.

Önskad effekt: Djurhälsopersonal använder rätt läkemedel enligt kaskadprincipen och endast de läkemedel som är nödvändiga.

Mer om Mål: Läkemedel ska användas med återhållsamhet och bara då det finns behov av det.

Dölj

Veterinär- medicinska preparat & restsubstanser

Mål: Skapa bättre förutsättningar för effektiv kontroll av användning av läkemedel.

Det är alla kontrollmyndigheters ansvar att skapa förutsättningar för en kontroll som ger effekt. Med begreppet effektiv menar vi att vi gör kontro...

Visa mer

Det är alla kontrollmyndigheters ansvar att skapa förutsättningar för en kontroll som ger effekt. Med begreppet effektiv menar vi att vi gör kontroll på rätt kontrollobjekt och hittar de brister som är allvarligast. Med begreppet förutsättningar menas att alla kontrollmyndigheter ska hjälpas åt att på olika sätt komma tillrätta med de brister vi ser i utförandet av kontrollverksamheten.

Önskad effekt: Utveckling ska ske i kontrollverksamheten så att kontrollen är regelbunden, riskbaserad, likvärdig och rättssäker samt ger avsedd effekt.

Mer om Mål: Skapa bättre förutsättningar för effektiv kontroll av användning av läkemedel.

Dölj

Ekologisk produktion & ekologiska livsmedel

Mål: 30% av jordbruksarealen ska vara ekologisk år 2030.

Företagen och berörda aktörer förstår syftet med certifiering av ekologisk produktion och fler vill certifiera sitt företag eller utöka sin...

Visa mer

Företagen och berörda aktörer förstår syftet med certifiering av ekologisk produktion och fler vill certifiera sitt företag eller utöka sin certifierade jordbruksareal. Regeringens mål är att 30% av jordbruksarealen ska vara ekologisk år 2030 vilket innebär att andelen certifierad jordbruksareal måste öka.

Önskad effekt: Andelen jordbruksarealen som sköts i enlighet med det ekologiska regelverket ska öka jämfört med år 2016.

Mer om Mål: 30% av jordbruksarealen ska vara ekologisk år 2030.

Dölj

Ekologisk produktion & ekologiska livsmedel

Mål: Kontrollorganen uppnår procentsatserna 10% oaviserade besök, 10% extrabesök och 5 % provtagning.

Alla kontrollorgan planerar sin kontroll så att målet nås. Det innebär kontroll med tillräcklig omfattning. Tillsynsmyndigheterna följer årligen up...

Visa mer

Alla kontrollorgan planerar sin kontroll så att målet nås. Det innebär kontroll med tillräcklig omfattning. Tillsynsmyndigheterna följer årligen upp att målet nås.

Önskad effekt: Samtliga kontrollorgan uppnår kraven på oaviserade besök, extrabesök och provtagning i EU-kommissionens förordning 889/2008.

Mer om Mål: Kontrollorganen uppnår procentsatserna 10% oaviserade besök, 10% extrabesök och 5 % provtagning.

Dölj

Djurskydd

Mål: Utbildning, likriktning, verifiering.

Med likvärdig menar vi att kontrollverksamheten ska utföras med likartade bedömningar och åtgärder i likartade fall och med likartad inriktning och...

Visa mer

Med likvärdig menar vi att kontrollverksamheten ska utföras med likartade bedömningar och åtgärder i likartade fall och med likartad inriktning och omfattning över hela landet. Detta förutsätter bl.a. personal med rätt kompetens för de uppgifter som ska utföras.

Önskad effekt: En större likvärdighet över landet vad gäller bedömning av brister samt koppling mellan funna brister och typ samt frekvens av vidtagna åtgärder. Möjligheter till strategisk kompetensutveckling utifrån identifierade behov ökar.

Mer om Mål: Utbildning, likriktning, verifiering.

Dölj

Djurskydd

Mål: Riskbaserad kontroll.

Minst 10% av kontrollobjekten med livsmedelsproducerande djur kontrolleras varje år i den planerade kontrollen i varje län. Detta innebär att ett s...

Visa mer

Minst 10% av kontrollobjekten med livsmedelsproducerande djur kontrolleras varje år i den planerade kontrollen i varje län. Detta innebär att ett så stort uttag ska göras på länen att den kvantitativa delen av målet uppnås. Vid planeringen av kontrollverksamheten används STORK och den gemensamma rutinen för handläggning av anmälningsärenden.

Önskad effekt: Genom att fler kontroller görs hos djurhållare med livsmedelsproducerande djur upptäcks vanliga brister inom olika verksamhetsinriktningar i högre grad, åtgärdas och en bättre regelefterlevnad samt därmed djurvälfärd uppnås.

Mer om Mål: Riskbaserad kontroll.

Dölj

Djurskydd

Mål: Resurseffektivitet och effekt av kontrollen.

Resurserna inom kontrollen styrs på ett sådant sätt att en majoritet av dessa läggs på planerad kontroll. Myndigheterna använder sina resurser för...

Visa mer

Resurserna inom kontrollen styrs på ett sådant sätt att en majoritet av dessa läggs på planerad kontroll.

Myndigheterna använder sina resurser för kontroll av anmälningsärenden på ett sådant sätt att vi riktar arbetet mot sådana ärenden där risken för brister bedöms som stor. Anmälningsärenden handläggs enligt gemensam rutin för handläggning av anmälningsärenden, vilket bl a. innebär att ärenden hanteras skyndsamt.

Genom att myndigheterna använder tillgängliga verktyg i form av såväl god kommunikation som formella beslut rättas konstaterade brister i djurhållningar till snarast efter genomförd kontroll.

Önskad effekt: Kontrollmyndigheterna riktar tillräckliga resurser till den planerade kontrollen. Färre anmälningskontroller är utan konstaterad brist. Konstaterade brister åtgärdas av djurhållare utan upprepade uppföljningar.

Mer om Mål: Resurseffektivitet och effekt av kontrollen.

Dölj

Djurskydd

Mål: Djurhållare.

Kontrollmyndigheterna arbetar aktivt med samverkan, informationsinsatser och rådgivning. Som ett resultat av detta finns etablerade modeller runt o...

Visa mer

Kontrollmyndigheterna arbetar aktivt med samverkan, informationsinsatser och rådgivning. Som ett resultat av detta finns etablerade modeller runt om i landet för samverkan med djurhållare och tillgängligt informationsmaterial används systematiskt i kontakter med djurhållare.

Önskad effekt: Djurhållares kunskaper om lagstiftningens krav ökar. Detta leder till att brister upptäcks i högre grad av djurhållare själva, åtgärdas och förebyggs och en bättre regelefterlevnad samt därmed djurvälfärd uppnås. Kontrollmyndigheterna arbetar mera systematiskt med den del av uppdraget som handlar om att underlätta för att göra rätt.

Mer om Mål: Djurhållare.

Dölj

Djurskydd

Mål: Service.

Djurhållaren får tillgång till resultatet av kontrollen snarast efter att kontroll genomförts. Som ett resultat av detta skickas 90% av...

Visa mer

Djurhållaren får tillgång till resultatet av kontrollen snarast efter att kontroll genomförts. Som ett resultat av detta skickas 90% av kontrollrapporterna ut inom 21 dagar. Detta är viktigt både för att djurhållaren ska få en god service från myndigheten och för att kunna åstadkomma en snabb rättelse av eventuella brister. Beslut utformas på ett sätt som underlättar för mottagaren att förstå. Ansökningsärenden handläggs skyndsamt. Som ett resultat av detta handläggs förprövningsärenden inom 56 dagar efter komplett ärende. Ärenden avseende §16-tillstånd samt offentlig förevisning av djur handläggs inom 90 dagar efter komplett ansökan.

Önskad effekt: Snabb återkoppling till djurhållare prioriteras högt i kontrollverksamheten. Kontrollmyndigheter arbetar mer systematiskt med bemötandeutbildningar och klarspråk i beslut. Resultat brukarundersökning, NI (nöjd index) förbättras

Mer om Mål: Service.

Dölj

Livsmedel

Mål 1: Tillräckliga skyddsbarriärer - Säkert dricksvatten

Senast den 31 december 2019 har offentlig kontroll utförts vid alla större anläggningar för produktion av dricksvatten (mer än 1000 m3/dygn) för at...

Visa mer

Senast den 31 december 2019 har offentlig kontroll utförts vid alla större anläggningar för produktion av dricksvatten (mer än 1000 m3/dygn) för att bedöma om säkerhetsbarriärerna vid anläggningarna är anpassade till mikrobiologiska faror (bakterier, virus och parasiter) i råvattnet.

Målsättning (önskad effekt): För att få säkert dricksvatten måste de negativa hälsoeffekterna orsakade av kemiska och mikrobiologiska ämnen i dricksvattnet minska.

Dölj

Livsmedel

Mål 2: Faroanalys kemiska risker - Säkert dricksvatten

Senast den 31 december 2019 har offentlig kontroll utförts vid alla större anläggningar för produktion av dricksvatten (mer än 1000 m3/dygn) för at...

Visa mer

Senast den 31 december 2019 har offentlig kontroll utförts vid alla större anläggningar för produktion av dricksvatten (mer än 1000 m3/dygn) för att bedöma att kemiska faror i råvattnet har beaktats i faroanalysen (HACCP). 

Målsättning (önskad effekt): För att få säkert dricksvatten måste de negativa hälsoeffekterna orsakade av kemiska och mikrobiologiska ämnen i dricksvattnet minska.

Dölj

Livsmedel

Mål 3: Hygienrutiner vid reparationer - Säkert dricksvatten

Senast den 31 december 2019 har offentlig kontroll utförts vid större distributionsanläggningar (mer än 1000 m3/dygn) för att bedöma om...

Visa mer

Senast den 31 december 2019 har offentlig kontroll utförts vid större distributionsanläggningar
(mer än 1000 m3/dygn) för att bedöma om ändamålsenliga rutiner finns för läcklagning och annat reparationsarbete för att minimera risken för att mikrobiologiskt förorenat vatten når konsumenterna.

Målsättning (önskad effekt): För att få säkert dricksvatten måste de negativa hälsoeffekterna orsakade av kemiska och mikrobiologiska ämnen i dricksvattnet minska.

Dölj

Livsmedel

Mål 4: Listeria i fiskeriprodukter

Senast den 31 december 2018 har offentlig kontroll utförts vid alla fiskanläggningar godkända enligt (EG) nr 853/2004 med produktion av kallrökt oc...

Visa mer

Senast den 31 december 2018 har offentlig kontroll utförts vid alla fiskanläggningar godkända enligt (EG) nr 853/2004 med produktion av kallrökt och gravad fisk. Detta för att bedöma företagarnas åtgärder för att eliminera eller reducera förekomsten av Listeria monocytogenes så att produkterna uppfyller livsmedelssäkerhetskriterierna i förordning (EG) nr 2073/2005.

Målsättning (önskad effekt): Minska antalet livsmedelsburna sjukdomar med fokus på campylobakter, listeria, ehec och norovirus. (Effektmål: Mikrobiologiska risker)

Dölj

Livsmedel

Mål 5: Ehec i malet kött

Senast den 31 december 2019 har kontrollmyndigheterna utfört kontroll av att 500 restauranger som serverar rätter av malet/hackat kött (exempelvis...

Visa mer

Senast den 31 december 2019 har kontrollmyndigheterna utfört kontroll av att 500 restauranger som serverar rätter av malet/hackat kött (exempelvis hamburgare och råbiff) hanterar faran Ehec så att faran elimineras eller risken att orsaka sjukdom reduceras till en acceptabel nivå. Restauranger som serverar rätterna råa till medium rare ska särskilt beaktas.

Målsättning (önskad effekt): Minska antalet livsmedelsburna sjukdomar med fokus på campylobakter, listeria, ehec och norovirus. (Effektmål: Mikrobiologiska risker)

Dölj

Livsmedel

Mål 6: Norovirus och personalhygien

Senast den 31 december 2019 har kontrollmyndigheterna utfört kontroll av att 1500 anläggningar, som tillverkar tårtor, bakelser, smörgåstårtor,...

Visa mer

Senast den 31 december 2019 har kontrollmyndigheterna utfört kontroll av att 1500 anläggningar, som tillverkar tårtor, bakelser, smörgåstårtor, smörgåsar och sallader, hanterar faran norovirus så att faran elimineras eller reduceras till en acceptabel nivå. I målet avses norovirus som riskerar att överföras från personal vid hantering av livsmedlen.

Målsättning (önskad effekt): Minska antalet livsmedelsburna sjukdomar med fokus på campylobakter, listeria, ehec och norovirus. (Effektmål: Mikrobiologiska risker)

Dölj

Livsmedel

Mål 7: Tungmetaller och mykotoxiner i spannmål

Senast den 31 december 2019 har offentlig kontroll utförts vid alla kvarnar (spannmål och ris). Detta för att verifiera att företagarna säkerställe...

Visa mer

Senast den 31 december 2019 har offentlig kontroll utförts vid alla kvarnar (spannmål och ris). Detta för att verifiera att företagarna säkerställer att halterna av kadmium, arsenik (ris) och ochratoxin A i ingående råvaror understiger gällande gränsvärden.

Målsättning (önskad effekt): Minska de negativa hälsoeffekterna till följs av miljöföroreningar (dioxin, PCB), tungmetaller och mykotoxiner i livsmedelskedjan. (Effektmål kemiska risker)

Dölj

Livsmedel

Mål 8: Mykotoxiner i russin och pistaschmandlar

Senast den 31 december 2018 har offentlig kontroll utförts vid minst 30 anläggningar i tidigare handelsled (huvudkontor, grossister, importörer) fr...

Visa mer

Senast den 31 december 2018 har offentlig kontroll utförts vid minst 30 anläggningar i tidigare handelsled (huvudkontor, grossister, importörer) från vilka det släpps ut russin och/eller pistaschmandlar på marknaden. Detta för att verifiera att företagarna säkerställer att halterna av aflatoxin samt ochratoxin A (för russin) understiger gällande gränsvärden.

Målsättning (önskad effekt): Minska de negativa hälsoeffekterna till följs av miljöföroreningar (dioxin, PCB), tungmetaller och mykotoxiner i livsmedelskedjan. (Effektmål: Kemiska risker)

Dölj

Livsmedel

Mål 9: Tungmetaller och mykotoxiner i barnmat

Senast den 31 december 2018 har offentlig kontroll utförts vid alla anläggningar som producerar/låter legotillverka spannmålsbaserad mat för spädba...

Visa mer

Senast den 31 december 2018 har offentlig kontroll utförts vid alla anläggningar som producerar/låter legotillverka spannmålsbaserad mat för spädbarn och småbarn (vällingpulver, grötpulver samt färdigberedd välling och gröt). Detta för att verifiera att företagarna säkerställer att halterna av kadmium, arsenik (risbaserade produkter) och mykotoxiner understiger gällande gränsvärden för dessa livsmedel.

Målsättning (önskad effekt): Minska de negativa hälsoeffekterna till följs av miljöföroreningar (dioxin, PCB), tungmetaller och mykotoxiner i livsmedelskedjan. (Effektmål: Kemiska risker)

Dölj

Livsmedel

Mål 10: Kvicksilver och miljögifter i kosttillskott

Senast den 31 december 2018 ska offentlig kontroll ha utförts vid alla anläggningar i tidigare led (huvudkontor och importörer) som släpper ut...

Visa mer

Senast den 31 december 2018 ska offentlig kontroll ha utförts vid alla anläggningar i tidigare led (huvudkontor och importörer) som släpper ut fiskoljebaserade kosttillskott på marknaden. Detta för att verifiera att företagarna säkerställer att halterna av kvicksilver samt dioxin och PCB understiger gällande gränsvärden.

Målsättning (önskad effekt): Minska de negativa hälsoeffekterna till följs av miljöföroreningar (dioxin, PCB), tungmetaller och mykotoxiner i livsmedelskedjan. (Effektmål: Kemiska risker)

Dölj

Livsmedel

Mål 11: Distribution av Östersjölax

Senast den 31 december 2019 ska offentlig kontroll med avseende på spårbarhet ha utförts vid anläggningar som är förstahandsmottagare av Östersjöla...

Visa mer

Senast den 31 december 2019 ska offentlig kontroll med avseende på spårbarhet ha utförts vid anläggningar som är förstahandsmottagare av Östersjölax. För minst 25 partier ska varornas flöde följas framåt i livsmedelskedjan till detaljhandelsledet. 

Målsättning (önskad effekt): Minska de negativa hälsoeffekterna till följs av miljöföroreningar (dioxin, PCB), tungmetaller och mykotoxiner i livsmedelskedjan. (Effektmål: Kemiska risker)

Målet berör Livsmedelsverket men kommunala kontrollmyndigheter kan involveras i spårningen.

Dölj

Livsmedel

Mål 12: Mykotoxiner vid spannmålstorkning

Senast den 31 december 2019 ska offentlig kontroll ha utförts vid 250 anläggningar som torkar spannmål för livsmedelsändamål, för att verifiera att...

Visa mer

Senast den 31 december 2019 ska offentlig kontroll ha utförts vid 250 anläggningar som torkar spannmål för livsmedelsändamål, för att verifiera att företagarna vidtar lämpliga åtgärder för att förhindra eller reducera bildning av ochratoxin A i spannmålen.

Målsättning (önskad effekt): Minska de negativa hälsoeffekterna till följs av miljöföroreningar (dioxin, PCB), tungmetaller och mykotoxiner i livsmedelskedjan. (Effektmål: Kemiska risker)

Dölj

Livsmedel

Mål 13: Uppgifter om ingredienser

Senast den 31 december 2019 har offentlig kontroll utförts vid minst 2500 detaljhandelsanläggningar (butiker) och 1250 anläggningar i tidigare led...

Visa mer

Senast den 31 december 2019 har offentlig kontroll utförts vid minst 2500 detaljhandelsanläggningar (butiker) och 1250 anläggningar i tidigare led (tillverkning och import) som utformar märkning samt märker/förpackar. Detta för att verifiera att de uppgifter som anges i ingrediensförteckningarna stämmer med tillsatta ingredienser (minst fyra produkter per anläggning granskas).

Målsättning (önskad effekt): Information om livsmedel kan säkerställas genom hela livsmedelskedjan. (Effektmål: Säkerställa information i livsmedelskedjan)

Dölj

Livsmedel

Mål 14: Uppgifter om allergener

Senast den 31 december 2019 har offentlig kontroll utförts vid minst 200 anläggningar i tidigare led (tillverkare och importörer/ mäklare/...

Visa mer

Senast den 31 december 2019 har offentlig kontroll utförts vid minst 200 anläggningar i tidigare led (tillverkare och importörer/ mäklare/ huvudkontor) som släpper ut färdigförpackade bageri- och/eller chokladvaror på marknaden och som utformar/översätter märkning samt märker/förpackar. Detta för att verifiera att informationen i märkningen gällande mjölk och hasselnöt som ingrediens är korrekt. 

Målsättning (önskad effekt): Information om livsmedel kan säkerställas genom hela livsmedelskedjan. (Effektmål: Säkerställa information i livsmedelskedjan)

Dölj

Livsmedel

Mål 15: Uppgifter om ursprung, ägg

Senast den 31 december 2018 har offentlig kontroll utförts vid minst 100 detaljhandelsanläggningar (butiker) av livsmedelsinformation med påstående...

Visa mer

Senast den 31 december 2018 har offentlig kontroll utförts vid minst 100 detaljhandelsanläggningar (butiker) av livsmedelsinformation med påstående om svenska ägg. Detta för att verifiera äggens ursprung och flöde i livsmedelskedjan.

Målsättning (önskad effekt): Information om livsmedel kan säkerställas genom hela livsmedelskedjan.

Dölj

Livsmedel

Mål 16: Uppgifter om ursprung, kött

Senast den 31 december 2019 har offentlig kontroll utförts vid minst 300 anläggningar i tidigare handelsled (importörer, grossister, mäklare,...

Visa mer

Senast den 31 december 2019 har offentlig kontroll utförts vid minst 300 anläggningar i tidigare handelsled (importörer, grossister, mäklare, styckning) av livsmedelsinformation med påstående om svenskt nöt-, lamm- eller kycklingkött. Detta för att verifiera köttets ursprung och flöde i livsmedelskedjan.

Målsättning (önskad effekt): Information om livsmedel kan säkerställas genom hela livsmedelskedjan. (Effektmål: Säkerställa information i livsmedelskedjan)

Dölj

Livsmedel

Mål 17: Uppgifter om ekologiskt

Senast den 31 december 2019 har offentlig kontroll utförts vid minst 50 anläggningar som levererar ekologiska livsmedel (frukt, grönsaker eller...

Visa mer

Senast den 31 december 2019 har offentlig kontroll utförts vid minst 50 anläggningar som levererar ekologiska livsmedel (frukt, grönsaker eller kött), som följd av offentlig upphandling. Detta för att verifiera uppgiften om att livsmedlen kommer från ekologisk produktion.

Målsättning (önskad effekt): Information om livsmedel kan säkerställas genom hela livsmedelskedjan. (Effektmål: Säkerställa information i livsmedelskedjan)

Dölj

Livsmedel

Samordnade kontrollprojekt 2018

Livsmedelsverket samordnar kontrollprojekt inom tre prioriterade områden: Förebyggande av risker med ofullständrigt upphettade, malda, köttprodukte...

Visa mer

Livsmedelsverket samordnar kontrollprojekt inom tre prioriterade områden:

Förebyggande av risker med ofullständrigt upphettade, malda, köttprodukter.

Gluteninnehåll i livsmedel som saluhålls som glutenfria.

Spårbarhet av fet Östersjöfisk.

Dölj

Livsmedel

Samordnade kontrollprojekt 2019

Livsmedelsverket samordnar kontrollprojekt inom tre prioriterade områden: Verifiering av kvicksilver och dioxinhalter i importerade kosttillskott m...

Visa mer

Livsmedelsverket samordnar kontrollprojekt inom tre prioriterade områden:

Verifiering av kvicksilver och dioxinhalter i importerade kosttillskott med fiskolja samt kontroll att dessa kosttillskott genomgått gränskontroll.

Undersökningsprogram på vattenverk.

Östersjöfisk serverad i skola och förskola

Dölj

Din filtrering resulterade i 0 resultat.