Spårbarhet
Inom ekologisk produktion & ekologiska livsmedel arbetar vi med fokusområdena riskbaserad och likvärdig kontroll samt spårbarhet. Här beskrivs vad som kommer ske inom fokusområdet spårbarhet under målperioden.
Motivering
Ekologiska produkter är ofta dyrare än icke ekologiska produkter. Det förekommer fusk där produkter säljs som ekologiska utan att vara det. I det ekologiska regelverket finns det krav på att såväl spårbarhetskontroll och massbalansberäkning ska ingå i varje årligt kontrollbesök, men anpassat till risk. Vilka produkter som är problematiska från ett redlighetsperspektiv har varierat över tid, vilket gör att en alert omvärldsbevakning av potentiella problemprodukter är viktig. Det varningssystem som EU-kommissionen tillhandahåller till medlemsstaterna, OFIS2, gör det möjligt för Jordbruksverket och Livsmedelsverket att identifiera högriskprodukter som bör vara föremål för spårbarhets- och massbalanskontroller. Sedan flera år tränar de svenska kontrollorganen på att spåra produkter tillbaka till EU-gräns. Det är något vi ska fortsätta med, men vi har identifierat att det behövs mer stöd för att utveckla massbalanskontrollerna.
Mål 1: Kontrollmyndigheterna och kontrollorganen har en riskbaserad
spårbarhetskontroll som grundar sig på en aktuell omvärldsanalys om högriskprodukter
Indikatorer för måluppföljning
- Kontrollorganen har på uppdrag av Jordbruksverket och Livsmedelsverket, i egenskap av behöriga myndigheter, genomfört den årliga spårbarhetsövningen under vårens kalibreringsmöte och Jordbruksverket eller Livsmedelsverket har redovisat resultatet av övningen i minnesanteckningarna från mötet.
- Jordbruksverket och Livsmedelsverket tillgängliggör varje år underlag om vilka högriskprodukter från andra länder som omfattas av flest eller mest allvarliga fall av bristande efterlevnad.
- Senast år 2027 har Jordbruksverket och Livsmedelsverket i samarbete med kontrollorganen tagit fram vägledningar eller annat material till stöd för hur man gör massbalansberäkningar.
- Resultatet av Jordbruksverkets och Livsmedelsverkets tillsyn under åren 2026 till 2028 visar att kontrollorganen behärskar spårbarhetskontroller och riskbaserade massbalansberäkningar och att de år 2028 inte har några rekommendationer de måste åtgärda med anledning av tillsynen.
Kontrollvägledande aktiviteter
- Jordbruksverket och Livsmedelsverket sammanställer årligen information om högriskprodukter från andra länder till kontrollorganen. Informationen utgör underlag för, dels fokusområde för provtagning, dels som underlag för vilka
högriskprodukter som bör vara föremål för spårbarhetskontroller och massbalansberäkningar. (Jordbruksverket och Livsmedelsverket, årligen) - Under åren 2026–2028 fokuserar Jordbruksverket och Livsmedelsverket i tillsynen av kontrollorganen på att granska spårbarhetskontroller och massbalansberäkningar. En del av det som myndigheterna ska granska inom tillsynen är att kontrollorganen har ett riskbaserat angreppssätt när de väljer vilka produkter de ska spåra och göra massbalansberäkningar på. (Jordbruksverket och Livsmedelsverket, 2026–2028)
- Jordbruksverket, Livsmedelsverket och kontrollorganen samverkar med början år 2026 för att sammanställa vägledningar eller annat material som underlag för massbalansberäkningar. Med annat material avses exempelvis data om skördar per hektar, hur mycket restströmmar det kan bli i viss förädling. Myndigheterna publicerar materialet på en lämplig plattform för kontrollorganen och vid behov även för kontrollmyndigheterna. (Jordbruksverket och Livsmedelsverket, 2026 och framåt)
Kontrollmyndigheternas aktiviteter
- Kontrollorganen samverkar med de delegerande myndigheterna för att sammanställa vägledningar eller annat material som underlag för massbalansberäkningar. (Kontrollorganen, 2026 och framåt)