Matsvinnet minskar för långsamt – tempot behöver öka!

2025-05-14
Idag publicerar Livsmedelsverket den fjärde kartläggningen av matsvinn i förskola och skola. Tack till er 197 kommuner som bidragit med data till den nationella statistiken och som nu gör det möjligt att se hur kommuner har svarat runt om i landet. Matsvinnet har minskat något mot tidigare år men minskningen går för långsamt.
Vi har fått in tillräckligt med data för att kunna räkna upp matsvinnet nationellt både inom förskolan och skolan. I skolan uppgår matsvinnet till ungefär 10 600 ton på ett år som inte äts upp utan hamnar i sopkorgen. Inom förskolan är denna siffra 3 500 ton mat. Betydligt fler elever går i skolan än i förskolan men matsvinnet per barn är högre i förskolan, 61 gram exklusive dryck jämfört med 51 gram per elev i skolan. Det är naturligt att matsvinnet är högre i förskolan, där det behöver finnas för barnen att prova nya smaker och rätter.
Minskat matsvinn måste handla om att mer mat ska ätas upp
Fler kommuner har rapporterat in data för konsumtionen i skolan jämfört med föregående undersökningar. Även om det rekommenderade intaget av energi skiljer sig åt mellan olika åldrar inom grundskolan kan vi med säkerhet säga att detta resultat visar att eleverna äter för lite skollunch.
När skolmat slängs innebär det både ett slöseri med jordens resurser och en ekonomisk förlust. Dessutom har maten inte fyllt sitt syfte − att ge elever tillräckligt med energi och näring. Mängden mat som tillagas i offentliga kök är oftast noggrant anpassad efter antalet matgäster, och när mat slängs är det ett tecken på att för lite mat äts upp.
Skollunchen bör täcka omkring en tredjedel av elevernas dagliga energi- och näringsbehov. När elever inte äter tillräckligt av skolmaten påverkar det deras ork, koncentration och lärande negativt – särskilt för elever med sämre socioekonomiska förutsättningar, där skollunchen ibland är dagens enda lagade mål mat. Den fysiska och sociala måltidsmiljön spelar stor roll för om maten äts upp. Hög ljudnivå, stress eller otrygghet i skolrestaurangen bidrar till att elever hoppar över måltiden eller äter för lite. Det är rektor eller förskolechef som har det övergripande ansvaret för elevernas arbetsmiljö och därmed mandat att åtgärda brister i måltidsmiljön.
De kommuner som har mål för matsvinn har ett lägre serveringssvinn
Vi kan se ett samband kring kommunens policy, där kommuner som har fastställda mätbara mål för matsvinn i förskolan och grundskolan uppvisar ett lägre serveringssvinn i förskolan och grundskolan än de kommuner som inte har fastställda mål. Det visar att det är viktigt att sätta mål!
Vad kostar maten som slängs?
Kostnaden för 2024 års matsvinn är cirka 370 miljoner kronor, att jämföra med 360 miljoner kronor 2022. Matsvinnet har minskat, men i och med att kostnaden för livsmedel har ökat blir den totala kostnaden högre än 2022
Fortsätt kämpa!
Vi vet att många av er gör en stor insats för att minska matsvinnet! Men åtgärderna behöver bli fler eller mer effektiva. Samarbete med rektor och förskolechef är en förutsättning för att fortsätta minska matsvinnet och för att nå målet i Agenda 2030.
Här är länk till rapporten. På den sidan finns också en excelfil för den som intresserad av datan.
Även matsvinnet inom äldreomsorgen har kartlagts. Resultaten kommer att publiceras senare i en separat rapport.