Söksida

Hittade 212 i kategori "Matvanor, hälsa och miljö"

  • Diabetes typ 2

    Diabetes typ 2 är en vanlig sjukdom i Sverige. Bra matvanor och fysisk aktivitet kan minska risken för att drabbas. Vid diabetes typ 2 har kroppens celler blivit "okänsliga" för insulin. Det kallas
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-08-24
  • Konferenser och möten

    Konferenser och möten – om vårdens viktiga samtal för bättre matvanor Genom att mötas kan vi åstadkomma förändring. Både i samtalet mellan dig och dina patienter – och i mötet mellan oss som vill
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-10-25
  • Hjärt- och kärlsjukdomar

    Sjukdomar i hjärtat och blodkärlen är den vanligaste dödsorsaken i Sverige. Förändringar i kost och livsstil kan minska risken för att drabbas. Hjärt- och kärlsjukdom är ett samlingsnamn för
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-09-01
  • Bra matvanor räddar liv

    Forskning visar att hälsosamma matvanor kan bidra till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdom med 30 till 50 procent, och förebygga upp till en tredjedel av alla cancerfall. Du som jobbar i
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2016-10-11
  • Gruppbostad, LSS

    Måltider i gruppbostäder (LSS) Det övergripande målet för svensk folkhälsopolitik är att alla människor ska ha likvärdiga möjligheter att må bra. Vi vet idag att personer med funktionsnedsättning
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-02-21
  • Näringsrekommendationer

    I de Nordiska näringsrekommendationerna (NNR 2012) beskrivs de matvanor som är bra för hälsan på både kort och lång sikt. Dessutom finns rekommendationer om hur mycket vi behöver röra på oss för att
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-10-05
  • Barn och ungdomar

    Mat är viktigt även för små magar. Ge ditt barn chansen att njuta av nyttig mat redan från början! På de här sidorna har vi samlat råd för föräldrar som hjälp på vägen.
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-08-22
  • Bra livsmedelsval under graviditet, rapport 13 2016.pdf

    Sida - Rapporter 2016 - Uppdaterad 2016-07-06
  • Grönsaker och frukt - råd

    Mer grönt och frukt! Ät mycket grönsaker, frukt och bär! Välj gärna grova grönsaker som rotfrukter, vitkål, blomkål, broccoli, bönor och lök. Hitta ditt sätt - tips för att få det att funka Det
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-03-10
  • Fisk och skaldjur - råd

    Mer fisk! Ät fisk och skaldjur två till tre gånger i veckan. Variera mellan feta och magra sorter och välj miljömärkt. Hitta ditt sätt - tips för att få det att funka Variera mera! Det finns mängder
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-11-02
  • Matfetter - råd

    Byt till  nyttiga matfetter! Välj nyttiga oljor i matlagningen, exempelvis rapsolja eller flytande matfetter gjorda på rapsolja, och nyttiga smörgåsfetter. Titta efter Nyckelhålet. Hitta ditt sätt -
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-03-10
  • Referensvärden i NNR 2012

    Näringsrekommendationerna omfattar referensvärden för intag av energi, protein, fett, kolhydrater, vitaminer och mineraler. På den här sidan förklaras några av begreppen  och hur de används.
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-09-29
  • Projekt - Matvanekollen

    Snabbtestet för grupper Matvanekollen projekt vänder sig till dig som vill testa matvanorna för en grupp, till exempel i ett idrottslag eller för befolkningen inom ett landsting. Genom att skapa
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-10-02
  • Riksmaten ungdom plus

    Riksmaten ungdom plus Välkommen till Riksmaten ungdom plus, en undersökning där vi tar reda på vad ungdomar i åldern 16 - 19 år egentligen äter. I den här undersökningen deltar ungdomar som inte
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-09-21
  • Potatis, spannmål och ris

    Potatis, spannmål och ris innehåller viktiga vitaminer och mineraler. Fullkornsvarianterna är rika på fibrer, järn och folat (folsyra) och kan skydda mot hjärt- och kärlsjukdom och vissa cancerformer
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-04-12
  • Matfetter

    Matfett Matfetter är ofta gjorda på en blandning av olika fetter, till exempel rapsolja, solrosolja, palmolja och smör. Flytande matfetter och smörgåsfetter gjorda på rapsolja innehåller nyttigt
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-04-12
  • Torka- dricksvatten från egen brunn

    Vid torka kan det bli brist på vatten. Det är därför bra att följa den information som finns om grundvattennivåerna för olika områden. Det kan också vara bra att uppskatta vattennivån i brunnen. I
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-06-27
  • Dieter

    Dieter marknadsförs ofta som lösningen på många olika problem. Några är särskilt framtagna för att användas vid viktminskning. Olika dieter kan vara olika bra för hälsan på lång sikt. De kan vara
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-09-08
  • Övervikt och fetma

    Övervikt och fetma är ett av våra allvarligaste folkhälsoproblem. I dag är hälften av alla vuxna män, drygt en tredjedel av alla kvinnor och vart femte barn överviktiga eller feta. För att förebygga
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-08-24
  • Sjukhus

    Måltider på sjukhus Maten på sjukhus är en viktig del av vården. God, hälsosam och behovsanpassad mat som patienten äter upp är grundläggande för att främja tillfrisknandet och öka välbefinnandet.
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-02-20