Söksida

Hittade 212 i kategori "Matvanor, hälsa och miljö"

  • Publikationer om minskat matsvinn

    Regeringsuppdrag och publikationer om minskat matsvinn Regeringen har gett Livsmedelsverket i uppdrag att, i samarbete med Naturvårdsverket och Jordbruksverket, arbeta för ett minskat matsvinn.
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-11-21
  • Samarbeten för minskat matsvinn

    Samarbete för minskat matsvinn Naturvårdsverket, Livsmedelsverket och Jordbruksverket samverkar med ett stort antal aktörer i SaMMa (samverkansgruppen för minskat matavfall). SaMMa är ett nätverk
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-04-12
  • Frukt, bär och grönsaker

    Frukt, bär, grönsaker och baljväxter För hälsan är det bra att äta 500 gram frukt och grönt per dag. Frukt och grönt innehåller fibrer, vitaminer och andra skyddande ämnen. Grova grönsaker och
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-04-12
  • Översvämning - dricksvatten från egen brunn

    Översvämning - dricksvatten från egen brunn Vid översvämning kan ämnen frigöras från mark och omgivning som kan påverka dricksvattnet i brunnar. Du som tar ditt dricksvatten från egen brunn har
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-05-22
  • Salt - råd

    Mindre salt! Välj mat med mindre salt. Använd mindre salt när du lagar mat, men använd salt med jod. Hitta ditt sätt - tips för att få det att funka Syna saltet Salt får vi främst i oss från mat vi
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-04-18
  • Energibalans - råd

    Håll balansen! Försök att hålla energibalansen genom att äta lagom mycket. Hitta ditt sätt - tips för att få det att funka Utgå från dig Hur många kalorier man behöver är individuellt. Jämför inte
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-03-10
  • Vetenskapen bakom råden om bra matvanor

    Livsmedelsverket ska verka för bra matvanor – alla ska må bra av maten. Därför ger vi kostråd. Råd om hur du kan äta för att få den näring du behöver, och samtidigt förebygga sjukdomar på sikt.
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2016-04-07
  • Alkohol - råd

    Håll igen på mängden alkohol! Byt till alkoholfritt eller lägre alkoholhalt och förvara smartare. Hitta ditt sätt – tips för att minska intaget  Välj alkoholfria alternativ Under de senaste åren har
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-02-13
  • Barn 1-2 år

    Barn 1-2 år När ditt barn har fyllt ett år kan det i stort sett äta samma mat som resten av familjen. Nu grundläggs de matvanor som ofta följer med långt upp i  livet. De här råden kan hjälpa er på
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-10-11
  • Vegetarisk mat till barn

    Vegetarisk mat till barn En kost med mycket grönsaker, rotfrukter, baljväxter och fullkorn är bra både för hälsan och miljön. Därför är det bra om barn lär sig tycka om sådan mat i unga år, det ökar
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-03-06
  • Kan jag äta julbord när jag är gravid?

    Självklart kan du äta julbord när du är gravid. Det allra mesta på julbordet är helt ok att äta, till exempel alla typer av sillinläggningar, julskinka, lutfisk, varma rätter och grönsaksrätter. Ge
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-10-02
  • Unga kvinnor - miljögifter i fisk

    Vissa fisksorter innehåller höga halter av miljögifterna dioxin och PCB. Ämnena  lagras i din kropp och om du senare i livet är gravid och ammar förs gifterna  över till ditt barn. Det kan vara bra
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2016-05-30
  • Salt är en vanesak

    Det går fort att vänja sig vid mindre salt. Redan på några dagar känner du skillnad på smakpaletten. Minska lite i taget så blir det enklare. Ta det stegvis Saltsmaken är en vanesak. Ju mer salt man
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-05-22
  • Snabbtest - Matvanekollen

    Svara på några snabba frågor och få ett mått på hur väl dina matvanor följer Livsmedelsverkets kostråd. Ju bättre du äter desto högre poäng! Jag vill göra Matvanekollens snabbtest Snabbtesta hur du
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-09-25
  • Prata mat rädda liv - filmer från Nationell primärvårdskonferens

    Varför ska primärvården arbeta förebyggande med bra matvanor? Vad behövs för att det ska fungera? Det var frågor som Livsmedelsverket lyfte på Nationell primärvårdskonferens i Stockholm den 27
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-10-31
  • Har grönsaker, frukt och spannmål blivit mindre nyttiga?

    Livsmedelsverket får ofta frågan om grönsaker, frukt och spannmål blivit mindre nyttiga med tiden. Att svara på det är inte så enkelt, men i en ny text på vår webbplats finns svar på flera av
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-09-21
  • Mediedebatt om råd om mat för spädbarn – här är frågor och svar

    På senare tid har Livsmedelsverkets råd om alkohol vid graviditet och vid amning och om mat för spädbarn diskuterats i media och andra forum. Vi är oroade över att föräldrar får en felaktig bild av
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-08-31
  • Råden står fast: Var försiktig med salt till barn under ett år

    I en artikel i tidningen Fokus påstås att spädbarn behöver mer salt i maten, inte mindre. Det är felaktigt, både spädbarn, äldre barn och vuxna behöver begränsa saltet i maten. Vi ser inget skäl att
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2017-02-08
  • Betyg på barns och ungdomars fysiska aktivitet

    Med projektet Active Healthy Kids Sweden vill vi väcka uppmärksamhet kring att svenska barn och ungdomar, trots goda förutsättningar, inte rör sig tillräckligt. I den svenska arbetsgruppen för
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2016-11-23
  • Anmäl er till Livsmedelsverkets måltidsdag 15 november

    Det finns inte ETT recept på bra måltider i förskolan, skolan, vården och omsorgen – det finns många. På Livsmedelsverkets måltidsdag samlas branschfolk från hela landet för att fylla på med den
    Sida - Matvanor, hälsa och miljö - Uppdaterad 2016-10-07