Nyheter

Nu lanserar Livsmedelsverket tallriksmodellen i ny tappning

2016-05-19

Den klassiska tallriksmodellen har under många år hjälpt till att pedagogiskt visa hur maten kan fördelas för att öka mängden grönsaker och få en bra balans i måltiden. Nu lanserar Livsmedelsverket en modern version att inspireras av, en tallriksmodell som även enkelt går att anpassa utifrån det individuella behovet.

Två tallrikar enligt respektive tallriksmodell, med potatis, grillad lax och grönsaker. I den andra varianten står grönsakerna för halva utrymmet på tallriken.

Med hjälp av nya illustrationer visar den moderna tallriksmodellen hur en bra, näringsrik, måltid kan se ut, både med tecknade bilder och med ord. För att inspirera och locka till att prova nya rätter i köket finns även nytagna foton för att visa hur modellen kan användas i vardagen.

Den moderna tallriksmodellen kommer i två olika versioner. En anpassad för den som rör på sig enligt rekommendationerna (minst 30 minuter per dag) och en annan för den som inte rör på sig så mycket, och därmed har ett mindre behov av energi.

- Alla är vi olika. Genom att visa enkla sätt att anpassa måltiden med tallriksmodellen som utgångspunkt hoppas vi inspirera fler att hitta sitt sätt att äta bra, berättar Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket

Att äta enligt tallriksmodellen är även miljösmart. Det är ett sätt att öka mängden mat från växtriket och minska på mängden kött.

- Med de nya illustrationerna och fotografierna hoppas vi uppmuntra och inspirera till nya tankar i köket. Att till exempel våga prova och välja grova, fiberrika grönsaker och rotfrukter som kål av olika slag, bönor och lök. För miljön är det även bra att välja kött och fisk med omsorg, eller byta ut det mot bönor, ärter och linser, säger Åsa Brugård Konde

Fakta tallriksmodellen

  • Tallriksmodellen är en pedagogisk modell för att visa hur alla på ett enkelt sätt kan få en bra balans mellan olika livsmedel.
  • I Livsmedelsverkets tallriksmodell är delen för kött, fisk, ägg eller baljväxter en femtedel av mängden mat på tallriken. Storleken på grönsaksdelen och potatis-pasta-bröd-gryn-delen är flexibel, och beror på hur mycket en person rör sig. En fysiskt aktiv person behöver mer energi än en person med stillasittande livsstil.
  • För den som rör sig enligt rekommendationerna går det bra att äta enligt den klassiska tallriksmodellen med lika stora delar grönsaker respektive potatis, pasta, eller gryn.
  • En person som rör lite på sig, exempelvis arbetar på ett kontor och sitter mycket hela dagarna, behöver mindre energi. Här kommer tallriksmodellen i en version där grönsakerna tar större plats och läggs över halva tallriken. För att minska kaloriintaget har mängden potatis, pasta, bröd och gryn minskats ner.
  • Tallriksmodellen visar proportionerna mellan de tre delarna. Modellen säger ingenting om hur mycket som är lagom att äta - det avgör hunger och energibehov.
  • De nya fotografierna på tillämpning av tallriksmodellen är alla tillagade på recept som är Nyckelhålsmärkta. Samtliga recept finns på Livsmedelsverkets webbplats att inspireras av.

Läs mer om tallriksmodellen på Livsmedelsverkets webbplats
Här kan du ladda ner illustrationerna på tallriksmodellen

Mer information för journalister:
Livsmedelsverkets pressjour 018 - 17 53 40.