Praktiskt innovationsarbete i Ett nytt recept för skolmåltider

I projektet Ett nytt recept för skolmåltider arbetar fyra utvecklingsmiljöer – Hofors, Vallentuna, Munkedal och Karlstad – med att utveckla och testa lösningar för att göra skolmåltidssystemet mer hållbart för miljön, hälsan och ekonomin.
I en intensiv innovationsprocess tog kommunerna under våren 2021, tillsammans med inbjudna experter, fram över 100 förslag till lösningar på identifierade utmaningar. 11 av dessa förvandlas under hösten 2021 från idé till prototyp för att kunna testas i verksamheterna.
Här beskriver vi kort de olika lösningar som testas i kommunerna och vilken kommun som jobbar med vad.
Pedagogiskt program – skola/växthus/science center
Här utvecklas ett teoretiskt och upplevelsebaserat pedagogiskt program för att höja elevernas kunskap om kopplingen mellan maten de äter, hälsa, hållbar utveckling och lokalsamhället. Programmet utvecklas genom samverkan mellan pedagogiken, måltidsorganisationen, kommunens växthus och Science Center.
Utvecklingsmiljö: Hofors
Picknickens återkomst
I anslutning till en skola byggs en utomhusmiljö för matlagning och luncher. En klass om dagen får äta sin lunch tillsammans med sin lärare i utomhusmiljön. Måltiden ska vara intresseväckande med nya råvaror som är lokala, ekologiska och vegetariska.
Utvecklingsmiljö: Hofors
Appen och matlådan
Genom ett digitalt verktyg (app) ges eleverna möjlighet att påverka sin målitd, att välja vad de ska äta den kommande veckan och ge feedback på maten i efterhand. Appen möjliggör även för skolan att sälja överblivna måltider till elever.
Utvecklingsmiljö: Hofors
Matmarknad på skolgården
Marknaden är ett startskott för måltidsorganisation och pedagoger att arbeta i en gemensam hållbar riktning med maten och måltiden som utgångspunkt. Lokala producenter bjuds in till en matmarknad på en av kommunens skolgårdar. Varje klass på skolan besöker under dagen marknaden med sin lärare. Kommunens måltidsavdelning finns på plats och berättar hur de jobbar med hållbara måltider och samarbetar med lokala producenter. Under eftermiddagen har föräldrar möjlighet att besöka marknaden.
Varje år har marknaden ett tema som lärarna kan använda som en röd tråd för att integrera frågorna i undervisningen inför, under och efter marknaden. Årets tema är lokal livsmedelsproduktion. Genom besöket på matmarknaden och undervisning med sina lärare får eleverna kunskap om hur lokalproducerad mat kan bidra till hållbar utveckling.
Utvecklingsmiljö: Munkedal
Måltidsinfluencers
Elever på skolan engageras i att vara ”måltidsinfluencers” som tar fram förslag, implementerar [JSS2] [SEU3] hållbara, goda och näringsriktiga maträtter och tillbehör och inspirerar sina klasskompisar att testa nya råvaror och äta hållbar och hälsosam mat. Hem- och konsumentkunskapslärare är med och driver arbetet tillsammans med måltidspersonal.
Utvecklingsmiljö: Munkedal
EXPLOReat
Eleverna introduceras för olika typer av hållbar mat genom temat ”Explore Eat”. Eleverna uppmuntras och lockas att smaka på och äta mat som de är mindre vana vid. Arbetet är inspirerat av konceptet Riskful Play. Genom EXPLOReat lyfts vad som är den verkliga risken kring mat: att äta snabbmat med mycket socker, salt och fett – inte att äta skenbart ”läskig” mat som skräpfisk, insekter[JSS4] eller andra råvaror som ännu är relativt ovanliga i de svenska skolmåltiderna.
Utvecklingsmiljö: Vallentuna
Lokal rekoring
Den lokala rekoringen är en plattform för omvänd upphandling där lokala leverantörer får möjlighet att erbjuda det de har till den offentliga måltiden. Försäljningen sker alltså primärt utifrån tillgång snarare än efterfrågan. Plattformen ger offentliga måltider tillgång till lokalt producerade livsmedel i säsong samt nya innovationer i form av nya livsmedelsprodukter.
Utvecklingsmiljö: Vallentuna
Upphandla tjänst
Istället för att sätta ingående kvalitetskrav på livsmedelsgrupper så köper den offentliga måltidsorganisationen en tjänst som kan leverera livsmedel (som bestäms vecka till vecka) men även temaveckor, pedagogiska studiebesök och liknande. Tjänsten blir kärnan i upphandlingen och produkten blir sekundär.
Utvecklingsmiljö: Karlstad
Matvinn
En plattform för att göra det lättare och tryggare för lokala producenter att sälja hållbara livsmedel till kommunens måltidsorganisation. Genom plattformen ska det gå att ta del av vad kommunen önskar köpa på lång sikt och lova inköp med rimliga risker beaktade båda parter. Plattformen kan underlätta för producenter att utveckla eller utöka sin hållbara produktion.
Utvecklingsmiljö: Karlstad
Kokbok för skolmåltidsmiljön
Bilden av hur en skolrestaurang ser ut ska utmanas genom att ta inspiration från restaurang- och cafévärlden. Genom att se över faktorer som ljud, ljus, möbler och rum i rummet skapas en trivsam miljö som inbjuder till att äta. Nudging används för att få fler att välja hållbart. Resultaten sammanställs sedan i en kokbok för skolmåltidsmiljön.
Utvecklingsmiljö: Karlstad
Restaurangen som skolans <3:a (hjärta)
Statusen på skolans restaurang ska höjas genom att skapa en intresseväckande, lusthöjande och lärorik miljö som ger utrymme för alla sinnen och skapar måltidsro. Restaurangen delas av med ”kryddväggar” och bildskärmar som skapar ”rum i rummet”. Vid en av väggarna finns en aquaodlingsmodul. En köks-ö rullas ibland in där eleverna erbjuds att smaka och utforska råvaror med flera sinnen, utifrån den så kallade sapere-metoden.
Utvecklingsmiljö: Munkedal